arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۰

رییس باغ وحش، عذرخواهی كرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باغ وحش ارم بدون پاكسازی كامل از بیماری مشمشه باز شد. این درحالی است كه خبرهای متناقضی درباره شیوع مشمشه در باغ وحش تهران منتشر شده

حتی در مواردی خبرهای تایید نشده ای درباره مرگ دو كودك به دلیل این بیماری هم شنیده شده است. اما شیوع مشمشه در باغ وحش ارم، تایید شده است. رییس سازمان محیط زیست حتی گفته از بنیاد مستضعفان به دلیل كوتاهی در پاكسازی باغ وحش تهران، شكایت كرده است.

به گفته محمدجواد محمدی زاده، دلیل شكایت محیط زیست از رئیس باغ وحش تهران مطرح كردن گزارش‌هایی غیر از واقعیت بود: "سازمان محیط زیست از بنیاد مستضعفان شكایت كرده كه چرا در حفظ امانت كوتاهی شده است. از این سازمان شكایت داشته‌ایم اما تغییر رئیس باغ وحش تهران را به آنها واگذار كرده‌ایم."

گفته شده مدیران پارك ارم، از دو شیر مبتلا به مشمشه در اتاق زایمان باغ وحش، نگهداری می كردند. هرچند كه رییس سازمان محیط زیست می گوید الهامی، رییس باغ وحش بابت این اتفاق عذرخواهی كرده است!

بیماری "مشمشه " سال گذشته از زمان مرگ ببر نر وارداتی در باغ وحش ارم مطرح شد كه پس از آن شیرهای باغ وحش هم مبتلا به این بیماری شدند.

از سوی دیگر رضا كاشی، یك فعال محیط زیست درباره بیماری شیرهای باغ وحش ارم گفته است: "در حال حاضر از بینی توله شیرهای باغ وحش ارم خون می‌آید كه نشانه‌ای از بیماری "مشمشه" است و معلوم می‌شود هنوز این بیماری در باغ وحش وجود دارد اما باغ وحش به جای اینكه اتاق ایزوله‌ای داشته باشد كه از آن‌ها نگهداری كند آن‌ها را به اتاق زایمان باغ وحش منتقل كرده است. تنها یك شیر بالغ نر كه عقیم است در باغ وحش ارم وجود دارد كه آن هم مریض است."

او درباره خطرات این بیماری برای انسان می گوید: "بیماری مشمشه بیماری باكتریایی مسری خطرناك است كه اغلب سبب ابتلای تك‎سمی‌ها می‌‌شود. این بیماری بین انسان و حیوان مشترك و به شدت كشنده است و هنوز این بیماری در باغ‌وحش ارم از بین نرفته است. اگر كودكان به بیماری مسری "مشمشه " مبتلا شوند حتماً می‌میرند. چرا مسئولان پارك ارم پیش از آنكه بیماری "مشمشه " در باغ وحش ریشه‌كن شود، اقدام به بازگشایی این باغ وحش كرده‌اند؟ اگر یكی از كودكان بازدیدكننده از این باغ وحش مبتلا به این بیماری شود چه‌كسی قرار است پاسخگو باشد؟"

البته یك دامپزشك هم می گوید اگر مشمشه هم در باغ وحش شایع نشده باشد، ناخوشی گربه سانان باغ وحش، خبر از یك بیماری عفونی می دهد. به گفته پیمان خسروی،اگر باغ‌وحش اجازه فعالیت گرفته و بازدید برای عموم آزاد شده است به این معنی است كه بیماری در آنجا وجود نداشته است: "این در حالی است كه پس از چند ماه فعالیت این مركز صحبت از شیوع دوباره بیماری مشترك مشمشه می‌شود. به طور قطع باید شرایط قرنطینه‌ای در باغ‌وحش حاكم شود چون پیش از این یك محیط آلوده بود و بیماری مشمشه علائم خود را در آنجا نشان داده است. هر علامتی كه در حیوانات باغ وحش نشان داده شود بدون شك اولین حدس این است، بیماری مشمشه یا سایر بیماری‌های عفونی بروز كرده‌اند. در‌های باغ وحش در این شرایط باید به روی متخصصان و كارشناسان باز باشد نه به روی كودكانی كه هر لحظه در معرض خطر هستند."

نظرات بینندگان