arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸۰۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۰

غیبت هاشمی در نمازجمعه دو ساله شد / هاشمی قهره نکرده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دو سال از آخرین نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقام خطیب موقت نماز جمعه تهران می گذرد.جمعه 26 تیرماه سال 88 آخرین نماز جمعه هاشمی و اولین اظهارنظرهای رسمی وی درباره حوادثی بود كه پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، كشور را به نوعی با شرایطی خاص مواجه كرده بود.او با هشت پیشنهاد به پشت تریبون نماز جمعه رفت تا نشان دهد همچنان می تواند نماد و سمبل یك جایگاه تعادل بخش در تلاطم‌های مختلف انقلاب باشد او سعی ‌كرد با اخذ مواضع متعادل، آرامش را به كشور و جامعه باز گرداند. اظهارنظرهایش در آن مقطع حساس به گونه ای بود كه در نهایت عده ای را راضی و البته طیف گسترده ای را ناراضی كرد، آن هم نارضایتی شدیدی كه برخی با عنوان اینكه "هشت پیشنهاد هاشمی نشان داد كه او از خط انقلاب خارج شده است" به خود این اجازه را دادند تا اكبر هاشمی رفسنجانی را خارج شده از خط انقلاب و نظام به مردم بشناسانند.
محمد هاشمی برادر كوچكتر هاشمی رفسنجانی كه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در رابطه با شرایط "آیت الله" به سوالات خبرنگار ایلنا جواب داده است كه مشروح این گفت وگو به این شرح است:

بالاخره گفته نشد كه آقای هاشمی بعد از انتخابات از نماز جمعه كنار گذاشته شدند یا كناره گیری كردند؟
ببینید ، بستر را این گونه فراهم كردند كه ایشان شركت نكند. بالاخره آقای هاشمی كارنامه‌اش، عملكردش، شخصیتش و ویژگی‌هایش در نظام مشخص است. من اخیرا جمله‌ای گفته‌ام كه بعضی از رسانه‌ها هم آن را نقل كرده‌اند؛ آن جمله این است كه " توهین به آقای هاشمی، توهین به نظام است" . این هم مستند به فرمایش امام است فرمودند" هاشمی زنده است،‌چون نهضت زنده است" یعنی هاشمی را مترادف با نهضت دانستند. حالا اگر بستر را اینگونه بسازیم كه یك عده از به اصطلاح تشكل‌ها یا جریان‌های سازمان یافته بیایند و آنجورعلیه آقای هاشمی شعار بدهند یا مثلا توهین كنند، در واقع هم به ساحت و جایگاه نماز جمعه توهین شده و هم به شخص آقای هاشمی كه هر دو مربوط به نظام است. نه نماز جمعه جشن تولدی است كه داخل یك خانه برویم و هر كاری كه بخواهیم انجام دهیم، نه آقای هاشمی چنین شخصیتی است اما بستر را اینگونه فراهم كردند كه ایشان انتخابی جز این نداشته باشد.

هنوز هم بستر همانطور هست؟
من نمی‌دانم.

یعنی به نماز جمعه بر می‌گردند یا خیر؟
نمی‌دانم. آقای هاشمی در این 50 سالی كه با نهضت همراه است، هیچ گاه یك لحظه نه از نهضت قهر كرده است،‌نه از نظام و نه از انقلاب. بسیار هم ممكن است در شرایط مختلف نامهربانی از دوستان یا اذیت وآزار از دشمن دیده و شكنجه شده باشد ولی آقای هاشمی هیچ وقت قهر نكرده و اهل قهر نبوده است.او به این نظام،‌ به كاری كه كرده و به امام اعتقاد داشته و دارد و این نهضت را راه نجات می‌‌دانسته، بنابراین برای ایشان قهر معنا نداشته اما از خیلی چیزها صرف نظر كرده و گفته مثلا شرایط مناسب نیست و فلان كار را انجام نداده است.مقوله نماز جمعه هم همین است آقای هاشمی از نماز جمعه یا از مردم كه قهر نیست اما اگر بستر این گونه باشد كه به جایگاه نماز جمعه و به آقای هاشمی توهین شود كه هر دو توهین به نظام است ایشان ترجیح می‌دهد این حرمت‌ها و تقدس شكسته نشود.

من در همان سالهای اوج اصلاح طلبان كه بعضی از حرمت‌شكتی‌ها صورت می‌گرفت و به مقدسات توهین می‌شد به دوستان می‌گفتم حرمت شكنی نكنید و مقدسات را زیر سوال نبرید، چون وقتی كه این كار را كردید دو روز دیگر نوبت خودتان هم می‌شود و اینها مربوط به نظام است حالا اگر فرض كنیم آقای هاشمی به دانشگاه تهران بروند و در نماز جمعه شركت كنند ولی آنجا یك عده‌ای بیایند و بخواهند توهین كنند،‌ جایگاه نماز جمعه چه می‌شود؟ در آن صورت به نماز جمعه اهانت شده است كه این درست نیست و چنین ملاحظاتی وجود دارد.

*"هاشمی رفسنجانی"، چرا این چهره باید با این همه هجمه روبرو شود؟
مردم به خوبی می دانند كه هاشمی رفسنجانی از اركان مهم انقلاب است، پس منتقدانی كه با هر وسیله ای سعی در تخطئه ایشان دارند، باید به این نكته واقف باشند كه هیچ كس نمی تواند زحمات و كارهایی كه هاشمی برای پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین اداره كشور متحمل شده است را نادیده گرفته و از اذهان عمومی پاك كند.

*"هاشمی از خط انقلاب خارج شده است" تزریق این ذهنیت به اذهان عمومی با چه هدفی دنبال می شود؟
در اینكه عده ای با این هدف واهی دنبال تخریب هاشمی هستند، نمی توان تردیدی داشت. البته مردم نسبت به شرایط مختلف از آگاهی بالایی برخوردارند و به همین دلیل مخالفان هاشمی باید بدانند كه در این راه به بن بست خواهند خورد و نمی توانند وجهه یكی از یاران اصلی امام خمینی را زیر سئوال ببرند.

*سئوال را تكرار می كنم،چرایی این هدف را در چه چیزی می بینید؟
این سوال كه چه كسانی و با چه اهدافی دنبال این هستند تا او را از انقلاب و خط نظام خارج شده نشان بدهند، پاسخی روشن دارد. باید بررسی شده و مشخص شود كه حضور هاشمی برای چه جریان هایی آسیب رسان است. "احساس خطر" حضور هاشمی برای عده ای گاهی به قدری غیرقابل تحمل می شود كه خودشان را راضی می كنند تا با شیوه های كاملا عجیبی وی را زیر سوال ببرند و در همین راستا، ناخودآگاه خود را زیر سوال می بینند.


*آقای هاشمی! حرف دیگری باقی مانده؟
"انقلاب بی هاشمی" رویای محالی است كه برخی ها گمان می كنند، می توانند به آن برسند. آنها باید این را در ذهن خود بگنجاند كه این امر چیزی نیست كه روزی عملی شود، چرا كه مردم هاشمی را با انقلاب می شناسند و زحماتش برای انقلاب و كشور را فراموش نكرده و از این پس هم نخواهند كرد.

*با این وجود برخی همچنان هاشمی ستیزی را یكی از اهداف اصلی خود می دانند؟
چون دنبال این هستند تا او را به بی وفایی به انقلاب متهم كنند تا از این طریق هاشمی رفسنجانی از چشم مردم بیفتد.

*می توانند؟
هاشمی ستیزی هرگز به جایی نمی رسد، این را دوستان و حتی مخالفان هاشمی هم می دانند.

*سخنی مانده است؟
جای هاشمی در نماز جمعه خالی است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
10
2
تو این دوسال که مشکل خاصی پیش نیومده! مثل این که اگه بیانات گرانقدر این آقایان هم نباشه مملکت میچرخه.
پاسخ ها
عامک
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
برای جنابعالی که قطعا" مشکلی پیش نیامده مردم هم که مشکی داشته باشند یا نه برای امثال جنابعالی اهمیتی ندارد مهم این است که روزگار بر وفق مرادتان بچرخد که گویا چرخیده ولی مطمئن باش همیشه در روی یک پاشنه نمی چرخد در ضمن در مطلب فوق صحبی از نچرخیدن چرخ مملکت در نبود آقای هاشمی نشده
maryam
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
واقعا برات متاسفم هموطن....به قول دکتر شریعتی دنیای هر کس به وسعت فکر اوست..
سعيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
1
10
جاي هاشمي ها نه تنها در نماز جمعه بلكه در كل نظام خالي است . كو؟؟ از ياران باوفاي امام كه روزي در سختترين شرائط مملكت ستون اصلي نظام بودند چند نفرشان باقي ماندند؟ هر كدام را به بهانه اي به حاشيه كشاندند تا زمان ميوه چيني تنها بهره مندان خودشان باشند و بس . زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب از كداميك از حضراتي كه امروزه هر روز طرح و سخني جديد و البته به ضرر مملكت ارائه ميفرمايند خبري بود ؟ كجا بودند حضرات؟ زماني كه هاشمي 4 روز هفته به جبهه سركشي ميكردند و با ايراد يك خطبه در نماز جمعه سيل بسيجيان مخلص را روانه جبهه ميكرد چكار ميكردند حضرات مصباح و خاتمي و... ؟؟ اگر نه در اين دنيا كه يقين دارم در روز آخرت جوابگوي اين همه قدر ناشناسي خواهيم بود. به بهانه ثروت افسانه اي ايشان و اعمال بزرگنمايانه فرزندانشان به ايشان بي حرمتي كردند.نميگويم ايشان معصوم است اشتباهاتي داشتند ولي اشتباهات ايشان در مقايسه با امروز آقايان مقايسه شود بهتر است . خدا لعنت كند طراح مناظرات كذائي و كساني كه از پشت پرده عده اي را مثل عروسك كوك كرده و بنام مبارزه با رانت خواري و مفاسد اقتصادي به جلو فرستادند. هاشمي هر چه هم باشد تنها كسي است كه ميتواند حيثيت داخلي و خارجي اين كشور را زنده كند.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
1
6
جای هاشمی در نماز جمعه خالی است
maryam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
0
5
آیت الله خمینی : انقلاب زنده است چون هاشمی زنده است
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
0
1
جای هاشمی خالیست
رضا رزمنده
|
UNITED STATES
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
0
2
زماني كه نفت 8 دلار بود هاشمي مملكت را انجوري ساخت كه ديديم اين اقا با بشكه اي حد اكثر 150 دلار ايا غير از تورم و نابودي بافته هاي هاشمي كاري ديگري توانسته انجام بده ؟؟
نظرات بینندگان