arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰

وزير دفاع انگليس: شرکت هاي نفتي انگليسي همين امروزچمدان ها را به مقصد ليبي ببندند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خراسان نوشت:

تنها پس از گذشت ۴۸ ساعت از اعلام رسمي کشته شدن ديکتاتور ۶۹ ساله ليبي، وزير دفاع انگليس از لزوم اعزام هرچه سريع تر شرکت هاي انگليسي براي اعزام به ليبي و بهره برداري از چاه هاي نفت اين کشور سخن گفته است.

وزير دفاع انگليس:چمدان ها را ببنديد!

«پرس تي وي» گزارش داد: هم زمان با باز شدن بازار کشور نفت خيز ليبي به روي کشورهاي خارجي «فيليپ هاموند» وزير دفاع جديد انگليس گفت: من از شرکت هاي انگليسي انتظار دارم که همين امروز چمدان هايشان را ببندند و براي حضور در ليبي در اولين فرصت ممکن به اين کشور سفر کنند و مغلوب رقباي فرانسويشان نشوند.

به نظر مي رسد که مقامات انگليسي از پيش، طرح جامع تري را براي دستيابي به منابع ليبي درنظر داشته اند که نمايندگان پارلمان اين کشور معتقد هستند مردم ليبي بايد هزينه هاي دولت لندن در تجاوز! به اين کشور را پرداخت کنند.

«دانيل کازينسکي» نماينده محافظه کار «شروزبري» و «آچام» نيز گفته است: در اين زمان سخت اقتصادي، چيز زيادي نيست اگر از يک کشور با ثروت و منابع ليبي بخواهيم که سهمشان را از طلا بپردازند.

در همين حال اخبار تکميلي درخصوص واکنش مقامات سياسي جهان، اخراج خانواده ديکتاتور از الجزاير، پيدا شدن يک ميليون دلار در حفره مرگ، دستگيري سيف الاسلام قذافي و افشاي تصوير جوان۱۸ ساله شليک کننده به قذافي منتشر شد.

روسيه: به کنوانسيون ژنو احترام بگذاريم

«سرگئي لاوروف » وزير امور خارجه روسيه پس از ۳ روز از اعلام کشته شدن قذافي گفت: بايد به قوانين بين المللي و حقايق احترام بگذاريم. طبق کنوانسيون ژنو، بايد با فرد دستگير شده در درگيري مسلحانه به روش معيني برخورد کرد و در هر حالتي زنداني جنگي نبايد کشته شود.

روسيه همواره منتقد عمليات ناتو در ليبي بوده است و هم اکنون پس از کشته شدن معمر قذافي، نگراني هايي ايجاد شده است مبني بر اين که آيا دولت جديد به قراردادهاي امضا شده در زمان قذافي متعهد خواهد ماند يا خير. علاوه بر قراردادهاي نفتي و سلاح، روسيه و ليبي قرارداد ساخت راه آهن بين شهرهاي سرت و بنغازي به ارزش دو ميليارد دلار را نيز امضا کرده اند. مسکو ماه گذشته شوراي انتقالي ليبي را به رسميت شناخت و اعلام کرد که اميدوار است قراردادهاي ميان دو کشور هم چنان لازم الاجرا باشند.

در خبر ديگري درباره سرنوشت سيف الاسلام، مقامات ليبيايي مدعي شدند که فرزند ارشد معمر قذافي پس از آن که در اثر يک حمله هوايي دچار جراحات جدي شده در نزديکي شهر طرابلس دستگير شده است.

روزنامه ديلي ميل انگليس نيز به نقل از برخي مقامات انقلابي در شهر زليتن واقع در ۱۰۰ کيلومتري طرابلس نوشت: سيف الاسلام ۳۹ ساله به دنبال يک انفجار در جريان درگيري ها هر دو دستش را از دست داده است.

العربيه نيز مدعي شد اطلاعاتي را در اختيار دارد که نشان مي دهد سيف الاسلام توسط انقلابيون ليبي دستگير شده است و به زودي تصاويري از وي را که دستگير شده، منتشر خواهند کرد.

با وجود اين آخرين گزارش ها حاکي از اين است که سيف الاسلام در اثر حمله جنگنده تورنادوي نيروي هوايي سلطنتي انگليس در شهر سرت به شدت مجروح شده است يک مقام بلند پايه وزارت دفاع انگليس دست داشتن نيروهاي انگليسي در حمله عليه سيف الاسلام را رد نکرد.

روزنامه الشروق چاپ الجزاير نيز نوشت: دولت الجزاير با يکي از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس توافق نامه مقدماتي امضاء کرده تا خانواده قذافي که در الجزاير هستند به اين کشور عربي منتقل شوند اين توافق نامه شامل تحويل همسر و دختر قذافي به اين کشور عربي است و هانيبال و محمد دو پسر قذافي که در الجزاير مي باشند مشمول اين توافق نامه نيستند.

تحولات سياسي

درخصوص تحولات سياسي ليبي پس از مرگ قذافي، نخست وزير دولت موقت اعلام کرد: انتخابات شوراي ملي طي ۸ ماه آينده برگزار مي شود.

محمود جبرئيل افزود: در حال حاضر اولويت ما جمع آوري سلاح از مردم و برقراري ثبات و امنيت در کشور است. از سوي ديگر وزير امور خارجه «چک» آمادگي کشور خود را براي اعزام تيم پزشکي براي درمان برخي از زخمي هاي جنگ ليبي به اين کشور اعلام کرد.

وي ادامه داد: دولت چک با درخواست ليبي مبني بر ارائه کمک به اين کشور موافقت کرده است و ديپلمات هاي چک در حال برگزاري مذاکراتي در اين زمينه هستند.

«آندرس فوک راسموسن» دبير کل سازمان پيمان آتلانتيک شمالي(ناتو) نيز اعلام کرد: ماموريت نيروهاي اين سازمان در ليبي پايان ماه ميلادي جاري (۹ آبان ماه) به اتمام مي رسد. وي که در بروکسل سخن مي گفت افزود: تصميم ناتو در خصوص پايان حضور اين سازمان هفته آينده رسما تاييد مي شود. گفته مي شود که برخي از ديپلمات هاي ناتو مخالف پايان اين ماموريت هستند.

کالبدشکافي جسد قذافي

يک مقام پزشکي قانوني ليبي گفت: جسد معمر قذافي، پيش از دفن کالبد شکافي خواهد شد. اين اخبار در حالي منتشر مي شود که صف چند کيلومتري براي ديدن و عکس گرفتن از جسد ديکتاتور در طرابلس تشکيل شده و همسر او از مقامات ليبيايي خواسته است تا درباره مرگ شوهرش تحقيقات علمي بي طرف انجام دهند و دليل مرگ او را رسما اعلام کنند و قبيله قذافي هم اعلام کردند دولت بايد جسد«فرزندشان» را تحويل دهد تا طبق رسوم و آيين قبيله به خاک سپرده شود و سرانجام اين که پزشکي قانوني ليبي اعلام کرد: قاتل سرهنگ قذافي رهبر ليبي يک جوان انقلابي ۱۸ ساله ليبيايي است که پس از انجام تحقيقات قانوني، تصوير او منتشر خواهد شد.

«سلمان العاملي» ديگر جوان انقلابي ليبيايي که موفق شده بود مبلغ يک ميليون دلار پول نقد را در حفره قذافي پيدا کند، پس از گرفتن عکس يادگاري با اين مبلغ، پول ها را به مقامات شوراي انتقالي ليبي تحويل داد.

نظرات بینندگان