arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

شمار شهدای دو روز منتهی به پیروزی انقلاب ۵۷

بر اثر حوادث ۴۸ ساعت اخیر تنها در ۳۸ بیمارستان تهران تعداد ۶۵۴ تفر به شهادت رسیده [اند]... تا این ساعت (۱۰.۳۰ دوشنبه ۲۳ بهمن ۵۷) در شهرستان‌ها ۳۱۰ نفر کشته شده‌اند. در تهران و شهرستان‌ها جمعا ۱۴ مامور ساواک کشته شده‌اند و به این ترتیب انقلاب مردم در دو روز گذشته [۲۱ و ۲۲ بهمن] ۹۵۰ شهید داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ بر اساس آماری که تا ساعت ۱۰.۳۰ صبح دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ به کیهان رسید بر اثر حوادث ۴۸ ساعت اخیر تنها در ۳۸ بیمارستان تهران تعداد ۶۵۴ تفر به شهادت رسیده و تعداد ۲۷۰۳ نفر مجروح و بستری شده بودند.

ادامه‌ی گزارش کیهان مورخ ۲۳ بهمن ۵۷ را در این باره می‌خوانید:

بر اساس گزارش‌های رسیده از شهرستان‌ها که در همین شماره چاپ شده است، تا این ساعت (۱۰.۳۰) در شهرستان‌ها ۳۱۰ نفر کشته شده‌اند. در تهران و شهرستان‌ها جمعا ۱۴ مامور ساواک کشته شده‌اند و به این ترتیب انقلاب مردم در دو روز گذشته [۲۱ و ۲۲ بهمن] ۹۵۰ شهید داشته است.

آخر وقت امروز خبرنگار کیهان از پزشکی قانونی اطلاع داد که علاوه بر آمار منتشره‌ی روز گذشته که ۱۷۵ نفر اعلام شده بود تعداد کشته‌شدگانی که اجساد آن‌ها تا امروز [۲۳ بهمن ۵۷] به پزشکی قانونی آورده شده ۸۰ نفر بوده که از این تعداد ۴۱ نفر ناشناس اعلام شده و رسیدگی برای شناسایی بقیه ادامه دارد.

خبرنگار کیهان هم‌چنین گزارش داده است که ۱۹ نفر دیگر نیز ظرف ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های بیمه‌ی غرب تهران و بیمارستان «صدیقه رضایی» (فرحناز) جان خود را از دست داده‌اند. اسامی این عده از این قرار است:

محمد دلاوری، حسین کیانی، علی‌اکبر خنجری، حسین علی، محمدعلی حاجی‌پور، محمود رجبی، علی رجبی، حسین محسنی (کارگر بیمارستان بیمه غرب)، محمد دیدلی، علیرضا دهقان‌نژاد، حسین ابراهیم‌زاده، حسین طالبی، احمد قربان‌زاده، ذبیح‌الله یاوری و ۵ نفر که هنوز هویت‌شان نامعلوم است.

علاوه بر این، ۴۵ نفر نیز هم‌اکنون به عنوان مجروح حوادث دیروز و پریروز در بیمارستان شماره ۲ بیمه (بیمارستان غرب تهران واقع در جاده‌ی مخصوص کرج) بستری هستند. علاوه بر آمار بالا بیمارستان «۱۷ شهریور» واقع در تقاطع پل نارمک و سی‌متری نیروی هوایی از روز شنبه [۲۱ بهمن ۵۷]تا دیروز [یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۵۷]۱۴۲ مجروح داشته که از این تعداد ۳۰ نفر به شهادت رسیده‌اند. این بیمارستان دیروز [یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۵۷]نیز ۲۰ مجروح داشته که تحت درمان قرار گرفته و مرخص شده‌اند.

بیمارستان «بابک» تعداد زیادی مجروح داشته که از کشته‌های آن اطلاعی نرسیده است.

در جریان تیراندازی دیروز [یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۵۷]اطراف پارک‌شهر و دادگستری، عکاس مرکز پزشکی قانونی تهران بر اثر اصابت گلوله شهید شد. این جوان محمود مهدوی نام داشت و یک سال قبل ازدواج کرده بود.

تلاش پزشکان و کادر مرکزی پزشکی قانونی تهران در معاینه‌ی اجساد شهدا و کسانی که بر اثر اصابت گلوله کشته شده‌اند، درخور ستایش است و پزشکان مرکز پزشکی قانونی در تمام ساعات دیروز و پریروز و روز قبل آن به طور عجیبی اجساد انتقال‌یافته به پزشکی قانونی را معاینه می‌کردند و به بهشت‌زهرا می‌فرستادند. کلیه‌ی کادر پزشکی قانونی در جریانات اخیر بسیج شده‌اند و هم‌چنان اجساد را به بهشت‌زهرا می‌فرستند. آمبولانس‌های بیمارستان‌ها و مراکز مختلف درمانی اجساد کشته‌شدگان را به پزشکی قانونی می‌آورند و این کار لحظه‌ای قطع نمی‌شود.

بر اساس آخرین گزارش خبرنگار کیهان از مرکز پزشکی قانونی از ساعت ۱۲ ظهر دیروز [یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۵۷]تا بامداد امروز [دوشنبه ۲۳ بهمن ۵۷]بیش از ۸۰ جسد از بیمارستان‌های مختلف به پزشکی قانونی منتقل شده است و هم‌اکنون نیز هم‌چنان آمبولانس‌های پر از اجساد کشته‌شدگان مقابل مرکز پزشکی قانونی در انتظار نوبت ایستاده‌اند. وسعت کشتار حوادث دو روز گذشته‌ی تهران آن‌چنان است که آمبولانس‌های حامل اجساد هریک با بیش از ۱۰ جسد به مرکز پزشکی قانونی می‌آیند.

تمام محوطه‌ی ساختمان پزشکی قانونی از راهروی ورودی تا سالن تشریح مملو از جسد است و گروه زیادی از جوانان داوطلب با داشتن بازوبند‌های انتظامات به کارکنان و کارمندان پزشکی قانونی کمک می‌کنند. آماری که تاکنون انتشار یافته است تا ساعت ۱۰ صبح امروز است و احتمالا با رسیدن اجساد دیگری از بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی تعداد تلفات بالا خواهد رفت.

صبح امروز [دوشنبه ۲۳ بهمن ۵۷]خبرنگار کیهان با بهشت‌زهرا تماس گرفت. از بهشت‌زهرا اطلاع داده شد از دیروز [۲۲ بهمن ۵۷]تاکنون – ساعت ۹.۳۰ صبح – جسد ۱۵۰ نفر به بهشت‌زهرا منتقل شده است که در بین اجساد تعدادی از افراد گارد دیده می‌شوند. تا این ساعت ۶۵ جسد دفن شد و دفن اجساد ادامه دارد. هم‌چنین با توجه به آمار‌هایی که از پزشکی قانونی و بیمارستان‌ها داده شد تا آخر وقت امروز ۳۰۰ جسد به پزشکی قانونی منتقل خواهد شد.

بر اساس آخرین گزاش خبرنگار کیهان از مرکز پزشکی قانونی تهران، تا این ساعت (۱۱ صبح ۲۳ بهمن) آمار شهدا و کشته‌شدگان حوادث دیروز و پریروز تهران از مرز ۳۱۰ نفر گذشته و انتقال اجساد به مرکز پزشکی قانونی هم‌چنان ادامه دارد. بر اساس همین گزارش اجساد ۴۳ نفر از کشته‌شدگان که هویت‌شان نامعلوم است تحویل آیت‌الله خلخالی گردیده تا ترتیب دفن آنان در بهشت‌زهرا داده شود. آیت‌الله خلخالی از سوی کمیته‌ی امام خمینی ماموریت یافته است تا این عده را دفن نماید.

نظرات بینندگان