arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۰۷۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۱

مدیرعامل بانک ملت: بدون نظام توسعه مالی قدرتمند نمی توانیم زیربناهای رشد اقتصادی را فراهم کنیم

مدیرعامل بانک ملت در عین حال بر تقویت محیط نظارتی در نظام تامین مالی تاکید کرد و ادامه داد: منظور از محیط نظارتی، برخورد موردی و پلیسی در سیستم مالی نیست چون این برخوردها بعضا با نیت خیر انجام می شود ولی به جای این که مشکل را حل کند چون راهکار سیستماتیک نیست مشکلات جدید و غیرقابل جدیدی را را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل بانک ملت رشد اقتصادی را معلول توسعه مالی دانست و گفت: بدون نظام توسعه مالی قدرتمند نمی توانیم زیربناهای رشد اقتصادی را فراهم کنیم و درآمد سرانه و رفاه اجتماعی را افزایش دهیم به عبارت دیگر توسعه مالی باعث مدیریت بهتر ریسک های اعتباری و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی می شود.

به گزارش انتخاب، دکتر علی دیواندری در پنجمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران اظهار داشت: تمامی مطالعات انجام شده در سال 2012 نشان می دهد که کشور ما از لحاظ دسترسی به منابع مالی برای کارآفرینان اقتصادی، رتبه مطلوبی ندارد و این موضوع نشان دهنده مشکلات جدی ما در این حوزه است.

وی، خلق نقدینگی را یک کارکرد نظام پولی و مالی در دنیا عنوان کرد و گفت: موسسات مالی و بانک های دنیا با هدف خلق نقدینگی ایجاد می شوند بنابراین نقدینگی، مشکل اقتصاد کشور ما نیست.

دکتر دیواندری با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران به نقدینگی بیش از این نیاز دارد، گفت: باید روش هایی را پیدا کنیم که این نقدینگی را با تخصیص بهینه و مدیریت ریسک ها، به طرز سالمی در اختیار سیستم واقعی اقتصاد قرار دهیم .

وی یادآور شد: نسبت های نقدینگی در دنیا نشان می دهد که نقدینگی کشور ما گره گشای مشکلات نیست و باید تدابیر موثری در این زمینه اتخاذ شود.

به گفته وی، بر اساس اعلام نهادهای پولی و مالی بین المللی، بزرگ ترین مشکل در ایران، دسترسی به منابع مالی ذکر شده است که نشاندهنده عدم کفایت نقدینگی برای کارهای بزرگ کارآفرینی است.

مدیرعامل بانک ملت در عین حال بر تقویت محیط نظارتی در نظام تامین مالی تاکید کرد و ادامه داد: منظور از محیط نظارتی، برخورد موردی و پلیسی در سیستم مالی نیست چون این برخوردها بعضا با نیت خیر انجام می شود ولی به جای این که مشکل را حل کند چون راهکار سیستماتیک نیست مشکلات جدید و غیرقابل جدیدی را را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.

وی اضافه کرد: بانک ها، بیمه ها و شرکت های سرمایه گذاری و تامین سرمایه باید با تعامل با یکدیگر، سیستم مالی قدرتمندی را تشکیل دهند که بخش واقعی اقتصاد را تحت حمایت قرار دهد.
دکتر دیواندری گفت: ما زمانی در توسعه بازار خدمات مشکل نخواهیم داشت که نظام تامین مالی ما ظرفیت لازم را برای پوشش آن داشته باشد اما اگر در سیستم ها و نهادهای مالی، سودآوری بدون وارد شدن به بخش اقتصادی، به سمت سفته بازی پول حرکت کند، عاقبت خوشی در انتظار ما نخواهد بود و با مشکلات جدی رو به رو خواهیم شد.

وی تسهیل مبادلات، تسهیل مدیریت ریسک، تخصیص منابع و پس اندازها، حاکمیت شرکتی و تسهیل مبادله کالا و خدمات را از نقش های سیستم مالی مناسب ذکر کرد و اظهار داشت: برای توسعه مالی چند معیار و شاخص از جمله عمق ، اندازه، ثبات، کارآیی و دردسترس بودن مهم است که عمق سیستم مالی بیانگر این است که سیستم مالی چه سهمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده و وجود ابزارهای مدرن مالی نشاندهنده این عمق است.

وی تصریح کرد:اندازه سیستم مالی هم به منابع بانک ها، میزان سهام منتشرشده و میزان ارزش بازار بستگی دارد و ثبات سیستم مالی هم به برنامه ریزان این امکان را می دهد که برای آینده سیستم مالی کشور برنامه ریزی و روی آن حساب کنند.

مدیرعامل بانک ملت، کارآیی سیستم مالی را قدرت آن در جذب تخصیص بهینه و نظارت های بهینه خواند و افزود: در دسترس بودن هم که هنوز حالت عمومی پیدا نکرده است و فقط بنگاه های بزرگ تمایل دارند از این سیستم استفاده کنند و بنگاه های کوچک آن را پردردسر می دانند و ترجیح می دهند که از آن استفاده نکنند.

دکتر دیواندری با تاکید بر این نکته که در اقتصادهای برتر دنیا از لحاظ توسعه مالی، ارتباط خوبی بین بانک ها، نهادهای مالی و بازار سرمایه ایجاد شده است بدون این که حباب نقدینگی و تورم در این اقتصادها ایجاد شده باشد، گفت: در میان اقتصادهای برتر آسیا از لحاظ توسعه مالی نیز نامی از ایران دیده نمی شود که نشان می دهد جای کار زیادی وجود دارد و باید بیش از گذشته روی این موضوع کار کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
1
3
افرین بر شما . انسان دانا وارسته میداند چه باید بگوید .
و مشکلات را چگونه حل کند . فقط اگر میدان مناسبی در اختیارشان گذاشته شود و تعداد انان نیز زیاد و زیادتر شوند. افرین.
نظرات بینندگان