arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۴۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱

بنزين پايه متانول سلامت مردم را تهديد مي كند

اثرات متانول را می‌توان در چندين نقطه از بدن بررسي کرد. در دستگاه عصبی باعث بروز گيجی، سردرد، سرگيجه، تشنج و گاهی افت هوشياری می‌شود. در سی تی اسکن از مغز ديده شده که گاهی ضايعاتی مشابه با بيماران مبتلا به پارکينسون در مغز افراد مسموم ديده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار خبر توليد بنزين داراي متانول در كشور موجب بروز نگراني هايي در جامعه شده است. مطالعات علمي و كارشناسي نشان دهنده اين است كه تركيب بنزين با متانول علاوه بر اثرات مخرب زيست محيطي بر كاركرد سيستم موتور خودروها نيز تاثير منفي برجاي مي گذارد.

به گزارش خبرنگار انتخاب افزودن متانول به بنزين علاوه بر اين كه صرفه اقتصادي نداشته و موجب كاهش هزينه هاي توليد نمي شود،‌ بر محيط زيست نيز تاثير مخربي دارد؛ از سوي ديگر اين تركيب منجربه فرسودگي زودهنگام موتور خودروها خواهد شد.

ايران ركورد بنزين متانول دار را مي شكند

در سطح دنيا فقط كشور چين است كه بنزين با تركيب 35 درصد متانول را توليد مي كند. اين كشور بزرگ ترين توليد كننده متانول از زغال سنگ است. چين براي مازاد توليد خود كاربري را يافته است؛ آن هم مخلوط كردن متانول با بنزين خودروهاست. توليدكنندگان چيني به دليل اين‌كه استانداردهاي بالايي ندارند، از اين فرصت استفاده كرده و متانول مازاد را به بنزين خودروها اضافه مي كنند. بنزين توليد چين داراي 35 درصد متانول است. ظاهرا ايران مي خواهد در اين زمينه كشور چين را الگوي خود قرار دهد. با اين تفاوت كه منبع توليد متانول ايران از مازاد گاز طبيعي است.

كاهش عمر مفيد خودروها

تركيب بنزين و متانول موجب كاهش عمر مفيد خودروها خواهد شد. متانول در لوله هاي فلزي،‌ از نوع مس،‌ آلومينيوم و منگنز و همچنين واشرها و قطعات پلاستيكي خودرو، خوردگي ايجاد مي كند. همچنين در سيستم سوخت رساني و باك از جمله فيلتر و پمپ بنزين اختلال و خوردگي ايجاد مي كند كه اين موضوع مي تواند موجب آتش سوزي خودروي درحال تردد شود. از سوي ديگر فشار تبخير در متانول نسبت به بنزين بالاست، به ويژه در فصل زمستان تبخير كم شده و مشكل روشن نشدن موتور رخ مي دهد. همچنين ظرفيت كنيستر كربن تغيير مي كند.

در صورت استفاده از بنزين پايه متانول در خودروها،‌ تغييراتي در خودروها نيز بايد ايجاد شود؛ ازجمله اين‌كه به علت مصرف سوخت بالا باك خودرو بايد تعويض شده و در ابعاد بزرگ تري در خودرو تعبيه شود. سيستم ECU حدود ۱۰ ميليون خودروی در حال تردد بايد تعويض شده و مطابق ترکيب جديد برنامه ريزی شوند. همچنين کاتاليست کانورتور خودروها بايد تعويض و با طراحی جديد نصب شوند.

زنگ خطر براي سلامت مردم

افزودن متانول به بنزين، براي سلامت مردم خطرساز خواهد بود. اين سوخت علاوه بر مضراتي كه بر دستگاه تنفسي و ريه دارد،‌ منجر به از بين رفتن قدرت بينايي مي شود. كيفيت پايين بنزين توليدي فعلي با افزودن متانول كشنده خواهد بود.

اثرات متانول را می‌توان در چندين نقطه از بدن بررسي کرد. در دستگاه عصبی باعث بروز گيجی، سردرد، سرگيجه، تشنج و گاهی افت هوشياری می‌شود. در سی تی اسکن از مغز ديده شده که گاهی ضايعاتی مشابه با بيماران مبتلا به پارکينسون در مغز افراد مسموم ديده می‌شود. در چشم ايجاد دوبينی، ترس از نور، احساس ديدن توفان برفی، تاری ديد، کاهش ميدان بينايی و کوری می‌کند. اثرات متانول در دستگاه گوارش مشابه با اتانول بوده و با تهوع، استفراغ، دردشکمی همراه است. در دستگاه قلبی نيز ممکن است منجر به افت در فشارخون و ضربان قلب شود.

تركيب بيش از پنج درصد خطرساز است

به شکل طبيعی، الکل متانول که ماده‌ای کاملا سمی است نمی‌تواند بيش از پنج درصد در بنزين حل شود و برای حل شدن آن با درصد بيش‌تری در بنزين بايد از حلال‌های واسطه ديگری استفاده شود. حلال‌های واسطه نيز بايد قابليت سوزانده شدن در موتور خودروها را داشته باشند. لازم به ذكر است در حال حاضر هيچ يك از خودروسازان به جز شرکت‌های چينی استفاده از مخلوط متانول و بنزين را در محصولات‌شان تاييد نکرده‌اند.

بااين وجود به نظر مي رسد مسوولان و متوليان تامين سوخت مورد نياز خودروها،‌ خود را مسوول و حافظ جان مردم نيز بدانند و نسبت به سلامت مردم و حفاظت از محيط زيست بي تفاوت نباشند. در حالي که در اغلب کشورهای جهان برای ارتقاي کيفيت سوخت، از پنج تا ۱۵ درصد اتانول استفاده می کنند متاسفانه مسوولان كشورمان به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکيب ۳۵ درصدی هستند که حتی بخار آن باعث کوری چشم می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
1
1
بالاخره چی ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان