arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
ابوترابی‌فرد در واکنش به تذکرات پی در پی نمایندگان؛

دولت امروز تکلیف قانونی خود را انجام نداد/ غیبت رئیس جمهور بر خلاف شان مجلس است/ مقابله به مثل نمی کنیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که رئیس جمهور باید همراه با ارائه لایحه بودجه گزارشی از عملکرد برنامه پنجم توسعه را به مجلس تقدیم می کرد، گفت:این تکلیف قانونی امروز انجام نشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوترابی در توضیحاتی درخصوص علت پذیرش لایحه بودجه بدون حضور رییس جمهور در مجلس گفت: هيات رئيسه مسئوليت اجراي آيين نامه داخلي مجلس را دارد و بر اساس تشخيص خود به اداره جلسه مي​پردازد. ما که مطلع شده بوديم رئيس جمهورنمي​خواهند شخصا به مجلس بيايند، استدلال​هاي مختلف را در هيات رئيسه بررسي کرديم و همانطور که گفتم «دولت» را مکلف به ارائه لايحه بودجه و چند دوازدهم ديديم. اما رئيس جمهور مکلف به ارائه گزارش عملکرد بودجه است که اگر ارائه نکند، مانع از تسليم ارائه لايحه بودجه نيست و اين دو، تکاليف مختلفي هستند. هرچند که بايد همزمان با هم عمل مي​شد.

به گزارش انتخاب، وي با بيان اينکه لايحه بودجه، کليد حرکت کشور است، عدم بررسي به موقع آن را نيز توقف در امور کشور خواند و گفت: از اين رو حتي اگر رئيس جمهور گزارش عملکرد را هم نياورد، بايد لايحه بودجه را تسليم کنند.

ابوترابي ​فرد با تاکيد بر اينکه مجلس و کشور شاني دارد و اگر قانون را رعايت نکنيم اين شان آسيب مي​بيند؛ اظهار داشت: قطعا عدم ارئه گزارش عملکرد برنامه اولا به توسعه کشور آسيب مي​زند و حرکت ما را قانونمند نمي​نمايند و دوما اين کار به شان مجلس و شان نظام آسيب مي​زند. اما اگر کسي شان را رعايت نکرد، ما خودمان اين شان را در مجلس رعايت کنيم و لايحه بودجه را بر اساس آيين نامه داخلي مجلس دريافت کنيم.

نايب رئيس مجلس خطاب به نمايندگان مجلس که بر اجراي رهنمودهاي ناخداي خدامحور نظام اصرار دارند، گفت: شما که بر ارتقاي سطح تعامل دو قوه تاکيد داريد، با اذعان بر اين تخلف دولت، بر اساس رهنمودهاي رهبري نظام و مصالح کشور بايد در راستاي تعامل دو قوه عمل کنيم و مقابله به مثل نکنيم.

موسوي نژاد هم در تذکري با اشاره به اينکه دولت موظف به ارائه لايحه بودجه و چند دوازدهم به مجلس است، افزود: بهتر بود رئيس جمهور مي آمدند تا بهانه​اي به دست افراد اختلاف افکن نمي​افتاد و برخي با سوء استفاده از اين اقدام، شانتاژ نمي​کردند.

وي در ادامه پرسيد: آيا با نيامدن رئيس جمهور مشکلي براي لايحه بودجه به وجود مي​آيد؟ آيا نيامدن رئيس جمهور مشکل اساسي کشور است؟ از آذرماه داد مي​زنيم که تاخير در ارائه لايحه بودجه براي مردم مشکل آفرين است. حتي اگر فرض بگيريم که اين رفتار رئيس جمهور توهين به مجلس است، اما آيا ما نبايد از حق خودمان بگذريم؟ تکرار اين بحث حب و بغض​هايي است که کشمکش آفرين است. بايد سريعا اين تذکرات را پايان دهيم تا به امور بودجه بپردازيم.

***دولت امروز تکلیف قانونی خود را انجام نداد

محمدحسن ابوترابی فرد در پاسخ به تذکرات پیاپی نمایندگان درباره نحوه ارائه لایحه بودجه سالانه کشور از سوی دولت و به جهت پایان یافتن تذکرات پیاپی نمایندگان مطالبی را برای اتمام بحث مطرح کرد. وی گفت: در ارتباط با لایحه بودجه یا لایحه چند دوازدهم مواد ۱۸۶ و ۱۸۸ آیین نامه داخلی مجلس به صورت شفاف و روشن این چارچوب را تبیین کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: درباره اصل لایحه بودجه ماده ۱۸۶ آیین نامه اظهار می دارد که دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کشور را حداکثر تا پایان ۱۵ آذرماه هر سال به مجلس تصویب کند و نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در آئین نامه آمده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس آنچه در آیین نامه داخلی تعریف شده است این است که دولت موظف است لایحه بودجه سالانه را تا پایان ۱۵ آذر ارائه کند که در اینجا از قانون فاصله گرفتیم چرا که ۱۵ آذر مبدل به ۱۰ اسفندماه شده و این تخلف آشکار از قانون است که البته دولت باید لایحه را تقدیم به مجلس می کرد.

ابوترابی فرد تصریح کرد: اما درباره لایحه چند دوازدهم در ماده ۱۸۸ آیین نامه داخلی آمده است "چنانچه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده یعنی ۱۵ آذرماه به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را به مجلس تقدیم کند بنابراین در ارائه لایحه چند دوازدهم دولت، باید آن را به انجام رساند که می تواند از سوی شخص رئیس جمهور یا معاونان وی انجام شود."

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: اما تذکری که در ارتباط با ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه اشاره شد لازم به ذکر است که در ماده ۲۱۳ آمده است که به منظور حسن اجرای قانون برنامه و ارزیابی میزان پیشرفت کشور در چارچوب سیاست های کلی برنامه، دستگاه های اجرایی مکلف هستند تا پایان شهریورماه هر سال گزارشی از عملکرد هر یک از موارد ذیربط سال قبل را به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارائه کند.

ابوترابی فرد با بیان این که قانون برنامه پنج ساله است و بودجه هم باید یک گام برای تحقق قانون برنامه باشد، گفت: برای این که ارزیابی روشنی از این که اهداف برنامه تحقق یافته یا خیر صورت گیرد باید دستگاه های اجرایی کشور گزارش سالانه تحقق اهداف برنامه را به این معاونت ارائه کند.

وی تصریح کرد: در قسمت دوم ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجساله توسعه کشور نیز آمده است که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است گزارش عملکرد مذکور را همراه با نظرات خود در بررسی مواد برنامه، شاخص ها و متغیرهای مربوط، به رئیس جمهور ارائه کند.

نماینده مردم در مجلس نهم افزود: این معاونت نیز باید گزارش دستگاه های اجرایی را دریافت کرده و نظر نهایی خود را به اطلاع رئیس جمهور برساند و رئیس جمهور نیز مکلف است گزارش مذکور را همزمان با ارائه لایحه بودجه سالیانه تا پانزدهم آذرماه به مجلس ارائه کند و خلاصه آن را در جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برساند.

نایب رئیس مجلس گفت: این به این معنی است که دولت باید پانزدهم آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه می داد و رئیس جمهور نیز باید همراه با ارائه لایحه بودجه گزارشی از عملکرد برنامه پنجم توسعه را در طی یک سال به مجلس تقدیم می کرد که این تکلیف قانونی امروز انجام نشد و بر این اساس تذکر نمایندگان در این مورد وارد است.
نظرات بینندگان