arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱

طرح عجیب استعفای کاندیداهای ریاست جمهوری، ضایع کردن مجلس برای هیچ!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح عجیب استعفای کاندیداهای ریاست جمهوری که به شدت در حال پیگیری است تا برای انتخابات پیش رو تصویب و جنبه اجرایی یابد، علاوه بر آن که بی نتیجه خواهد بود، لطمه ای بزرگ به جایگاه و اعتبار مجلس در افکار عمومی وارد خواهد کرد.

به گزارش بازتاب ؛ گروهی از نمایندگان مجلس نهم در ابتکاری بزرگ در حال جمع کردن امضا برای طرحی هستند که استعفای مقامات غیر از روسای قوای سه گانه را قبل از انتخابات ریاست جمهوری الزامی می سازد تا مثلاً رجال سیاسی از قدرت در اختیارشان برای رقابت انتخاباتی بهره برداری نکنند.

به نظر می رسد یکی از اهداف این طرح، باز کردن مشت جناح احمدی نژاد در انتخابات آینده باشد که در حال حاضر با استراتژی کاندیداهای ایذایی و فعالیت چند تن از مقامات دولتی از جمله اسفندیار رحیم مشایی، نیکزاد، کامران دانشجو، حاجی بابایی و صالحی موجب سردرگمی اصولگرایان شده اند، اما ارائه این طرح جهت تصویب قانون، موجب وهن جایگاه مجلس است.

هر چند با توجه به حمایت گروهی از نمایندگان نزدیک به دولت از این طرح، این تحلیل نیز وجود دارد که با چنین طرحی برخی دولت دوستان مجلس نشین، درصددند قالیباف را وادار به استعفا برای ورود به صحنه انتخابات کنند و سپس با در اختیار گرفتن کرسی های حداکثری شورای شهر تهران، احمدی نژاد یا یکی از نزدیکان و مجموعه اش را به شهرداری تهران بازگردانند. اما این مسئله هم که انتقال برخی بحران آفرینی ها از پاستور به بهشت است، به هیچ عنوان قابل هضم نخواهد بود.

گرچه گروهی از نمایندگان حامی دکتر لاریجانی نیز از جمله موافقان این طرح هستند و برای القای این موضوع به سایر نمایندگان، روسای قوا را از فهرست مسئولانی که باید استعفا دهند مستثنی کرده اند، اما اطلاعات خبرنگار بازتاب نشان می دهد رئیس مجلس هم با ارائه و تصویب چنین طرحی موافق نیست.

 

مهمترین اشکال این طرح تناقض با روح قانون اساسی است؛ چرا که در قانون اساسی قید شده رییس جمهور برای دور دوم نیز می تواند کاندیدا شود و این بدان معناست که استعفا برای عالی ترین مقام کشور الزامی نیست؛ بنابراین اجباری کردن آن برای سایر مقامات نیز معنایی نخواهد داشت.

اگرچه ارائه دهندگان این طرح، دلیل ارائه آن را جلوگیری از سوء استفاده مقامات از امکانات دستگاههای خود می دانند، اما به نظر می رسد این دلیل نیز مناسب نباشد. چرا که اگر فرض بگیریم دستگاه های نظارتی از قبیل دیوان محاسابات، بازرسی کل کشور و شورای نگهبان به عدم سوء استفاده مسئولان از امکانات حکومتی در انتخابات به نفع خودشان نظارت کنند که حتی در صورت عدم استعفا، با نظارت لازم مشکل سوء استفاده از امکانات دولت و شهرداری پیش نخواهد آمد. اما اگر مانند گذشته نظارت جدی و به موقع در جهت عدم سوء استفاده از امکانات صورت نگیرد، حتی در صورتی که مسئولان مربوطه برای کاندیداتوری استعفا کرده باشند، جانشینان آنها به سوء استفاده از امکانات در انتخابات خواهند پرداخت.

برای نمونه حتی در صورت استعفای کاندیدای مورد حمایت احمدی نژاد، وی می تواند با امکانات دولتی مورد حمایت قرار گیرد، چه این فرد در مسئولیتی نظیر ریاست دفتری وی قرار داشته باشد و چه به اجبار استعفای صوری داده باشد و یا اگر قرار باشد به دلیل عدم نظارت از امکانات شهرداری در جهت تبلیغ برای قالیباف استفاده شود، این کار انجام خواهد شد ،چه قالیباف شهردار باشد و چه استعفا کرده باشد و فردی هماهنگ با وی در مسئولیت شهرداری تهران قرار گرفته باشد.

به نظر می رسد طرح مذکور که فقط برای یک دوره انتخاباتی نیز امکان اجرا دارد و حتی در صورت تصویب مجلس، در شورای نگهبان و مجمع به دلیل ایرادات بزرگی که به آن وارد است، رد خواهد شد، تنها به وجهه مجلس شورای اسلامی آسیب وارد خواهد کرد.

نظرات بینندگان