arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۲

روسیه: مذاکرات کارشناسان ایرانی و 1 + 5 در استانبول پیشرفت چندانی نداشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام روسی حاضر در مذاکرات کارشناسی استانبول درباره پرونده اتمی ایران روز پنج‌شنبه، اول فروردین ۱۳۹۲، اعلام کرد که این مذاکرات کارشناسی به پیشرفتی نینجامیده، ولی لحن این مذاکرات مثبت بوده است.

سرگئی ریباکوف، رئیس هیئت روسیه در جریان این مذاکرات، روز پنج‌شنبه گفت که مذاکرات کارشناسان ایران و ۱+۵ در استانبول «قدری پیشرفت داشت، ولی نه آن‌ قدر که بگوییم دستاوردی راه‌گشا بوده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون وزیر خارجه روسیه در این باره توضیح داد که دو طرف مذاکره در شهر استانبول «هنوز کلی تکلیف دارند که باید انجام دهند» تا دور پنجم گفت‌وگوهای سطح عالی در روزهای ۵ و ۶ آوریل (۱۶ و ۱۷ فروردین) در آلماتی قزاقستان برگزار شود.

اتحاديه اروپا در بيانيه کوتاهی که روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، منتشر شد تنها اشاره کرد که پيشنهادهای خود را به طرف ايرانی ارائه داده است، ولی به جزئيات این پیشنهادها و اين که آيا پيشرفتی در اين زمينه حاصل شده يا نه، اشاره ای نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در اين بيانيه که مايکل مان، سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، منتشر کرده آمده است که گفت‌وگوهای فنی روز دوشنبه قرار است در نشست آتی ايران و گروه پنج به علاوه يک در آلماتی قزاقستان مورد بررسی قرار گيرد.

ديپلمات‌های غربی می‌گويند که انتظار دارند ايران در نشست آلماتی پاسخ صريحی به پيشنهادهای شش قدرت جهانی شامل آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان بدهد.

مان می‌گويد که در نشست استانبول، استیون کلمنت، کارشناس امور هسته‌ای، جزئيات «پيشنهاد اعتمادسازی» را به طرف ايرانی ارائه کرده است.

او در این باره گفت: «اين نشست همچنين فرصتی را برای کارشناسان ايرانی و (شش قدرت جهانی) فراهم آورد تا موضع خود را پيرامون يک سری از مسائل فنی بيان کنند.»
نظرات بینندگان