arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۲

وضعیت سرطان در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تعیین نشدن تعرفه های خدمات درمانی سال 91 بعد از گذشت 3 ماه از سال، آغاز نام نویسی برای پزشک خانواده شهری و افزایش آمار سرطان در کشور، از جمله رویدادهای مهم حوزه سلامت در خرداد سال گذشته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین ماه از سال 91 همراه شد با اخباری پیرامون وضعیت سرطان در ایران و اینکه شیوع این بیماری در کشورمان رو به افزایش است. به طوریکه دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن سرطانهای زنان ایران، سرطانهای معده و کلورکتال را از جمله سرطانهای شایع در مردان ایرانی و سرطانهای پستان، معده و دهانه رحم جزو سرطانهای شایع در زنان کشورمان دانست و گفت: هر ساله بر میزان ابتلا به سرطان در جهان دو برابر افزوده می‌شود و تا سال 2020 میزان موارد جدید ابتلا به سرطان حدود 20 میلیون نفر خواهد بود.

به گفته وی، 70 درصد از موارد جدید سرطان در کشورهای در حال توسعه خواهد بود بنابراین کشورهای در حال توسعه با مشکل سرطان به طور جدی مواجه هستند.

موسوی افزود: پیش از این سرطان معده شایع ترین سرطان بود و در حال حاضر میزان ابتلا به سرطان پستان افزایش یافته است به گونه‌ای که شایعترین سرطان زنان در کشورهای صنعتی سرطان‌ پستان است اما میزان مرگ و میر آن به اندازه کشورهای در حال توسعه است که این سرطان‌ در آن کشورها شیوع کمتری دارد.

دکتر عبدالله فضلعلی زاده رئیس انجمن سرطان ایران نیز از ثبت سالانه 85 هزار مورد سرطان در کشور خبر داد و گفت: بر اساس آخرین بررسیهای انجام شده در کشور سرطان سومین عامل مرگ و میر ایرانیها محسوب می‌شود.

وی، افزایش سن جمعیت و صدمات ترافیک جاده‌ای جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان بیماری سرطان از عمده مشکلات نظام سلامت محسوب می‌شود.

فضلعلی زاده افزود: سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود، بنابراین برخورداری از اطلاعات کافی درباره عوامل سرطان زا به منظور پیشگیری و مبارزه با این بیماری ضروری است.

وی با بیان اینکه کنترل سرطان بر 6 پایه استوار است اظهارداشت: تشخیص زودرس، درمان به موقع، پیشگیری،‌انجام پژوهش، ثبت سرطان و مراقبت از بیماران سرطانی پایه‌های کنترل سرطان محسوب می‌شود.

فضلعلی زاده در ادامه گفت: بر اساس آخرین بررسیهای انجام شده در کشور سرطان پس از بیماریهای قلبی و عروقی و حوادث جاده‌ای سومین عامل مرگ و میر ایرانیها محسوب می‌شود به طوریکه سالانه بیش از 30 هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست می‌دهند.

آغاز نام نویسی از پزشک خانواده شهری

بعد از رونمایی از نسخه 02 برنامه پزشک خانواده در اردیبهشت 1391، مسئولان وزارت بهداشت برای اینکه بتوانند هرچه سریعتر زمینه اجرایی شدن این برنامه را در شهرهای کشور فراهم کنند، ثبت نام از پزشکان داوطلب شرکت در این برنامه را آغاز کردند.

دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشتی وقت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه تمامی مقدمات اجرایی برنامه پزشک خانواده در دو سال اخیر در قالب برنامه ریزی و اجرای پایلوت آن در سه استان کشور انجام و با تهیه نسخه 02 این برنامه آماده اجرا در سطح کشور است، اظهار داشت: ‌در برنامه پزشک خانواده تلاش می شود دیدگاه جامعه نسبت به سطوح خدمات سلامت تغییر کرده و هر نوع خدمات اعم از عمومی ، تخصصی، فوق تخصصی و بیمارستانی در جایگاه مناسبی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نام نویسی از پزشکان برای اجرای برنامه پزشک خانواده آغاز شده است خاطر نشان کرد: ‌آموزش پزشکان برنامه به منظور آشنایی با خط مشی و نحوه اجرایی برنامه ، برگزاری دوره های تخصصی پزشک خانواده ویژه پزشکان و ارتقاء پشتوانه های علمی برنامه پزشک خانواده از جمله برنامه هایی است که به منظور اجرای صحیح این برنامه انجام می شود.

مصداقی نیا خاطر نشان کرد:‌ در برنامه پزشک خانواده به سلامتی مردم و ارتقاء آن توجه می شود و از بروز بیماریهای مزمن و قابل پیشگیری که در نتیجه شیوه های نادرست زندگی، بی تحرکی و تغذیه نامناسب ایجاد می شود پیشگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده در راستای عدالت محوری و دسترسی عموم مردم به خدمات سلامت اجرا می شود اظهار داشت:‌ در برنامه پزشک خانواده با اصلاح فرایندهای خدمات سلامت موجب کاهش هزینه های درمانی مردم می شود.

وی با اشاره به اینکه با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی کشور و مسئولان ارشد استانها تمامی زیرساختهای لازم برای اجرای این برنامه فراهم شده و تمهیدات لازم برای نام نویسی پزشکان، تشکیل گروههای پزشک خانواده و گروه بندی مردم در نظر گرفته شده است افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و با تاکید رئیس جمهور ‌این برنامه قرار است ظرف 2 سال در کشور اجرایی شود.

دکتر سیدحمید حسینی مدیر وقت روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در همین راستا اظهارداشت که لوگوی پزشک خانواده با شعار "عدالت در سلامت با پزشک خانواده" نیز طراحی شده و از این پس به عنوان نشان رسمی این برنامه قلمداد خواهد شد.

وی همچنین از اجرای سرود پزشک خانواده با همکاری یک گروه ارکستر سمفونیک در تهران خبر داد و افزود: به منظور آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در ارتباط با برنامه پزشک خانواده نیز تیزر تبلیغاتی تهیه شده که بزودی از شبکه های مختلف رسانه ملی و رادیو پخش خواهد شد.

پایان جلسات تعرفه های پزشکی

سومین ماه از سال 91 در حالی به پایان رسید که تعرفه های خدمات درمانی هنوز اعلام نشده بود. همین موضوع، دستاویزی شد برای سوءاستفاده از وضعیت موجود و هر گروهی از جامعه پزشکی، تعرفه ها را سلیقه ای تغییر دادند.

دکتر محمدرضا اولیایی منش مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه خدمات وزارت بهداشت، در آخرین روزهای خرداد 91 بود که از پایان جلسات کارشناسی برای تعیین تعرفه های پزشکی سال 91 خبر داد و گفت که پیشنهاد این وزارتخانه، افزایش 25 درصدی تعرفه ها بوده است.

وی با تاکید بر منتظر تشکیل جلسه شورای عالی بیمه هستیم، در خصوص زمان تشکیل جلسه شورای عالی بیمه نیز گفت که زمان تشکیل این جلسه را دوستان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید اعلام کنند چون وزیر تعاون، دبیر این شوراست.

نظرات بینندگان