arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۲

سالانه چند نفر در جهان براثر ابتلا به "سل" مي ميرند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پزشکان هشدار دادند با افزایش شیوع بیماری سل سالانه یک و نیم میلیون نفر در جهان جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد رومانی یکی از کشورهایی است که بیشترین قربانی را تاکنون داشته است.
سایمون مک گرگور وود خبرنگار این شبکه از منطقه بایا ماری در شمال رومانی گزارش داد «بیش از پانصد هزار نفر تاکنون در یک بیمارستان متخصص بیماری ریوی تحت آزمایش قرار گرفتند. دکتر مادلین دراگوس از پزشکان این بیمارستان گفت هنوز بسیاری از مردم این بیماری را مایه خفت می دانند. افراد یا نمی خواهند تحت معالجه قرار گیرند و گاهی اوقات هم پس از یکی دوماه به بیمارستان مراجعه می کنند اما حتی افراد تحصیلکرده حاضر نیستند بپذیرند به این بیماری مبتلا شده اند.
سل بیماری است که با بروز فقر شیوع می یابد که نمونه این بیماری در رومانی به وفور یافت می شود. رومانی دارای بالاترین میزان ابتلا به سل در اروپاست.
سال دوهزارو دوازده، شانزده هزارو نهصد نفر در این کشور به سل مبتلا شدند که هزارو پانصد مورد از آنها در برابر دارو از خود مقاومت نشان دادند. این در حالی است که مقامات این کشور سالانه فقط شش میلیون دلار برای مقابله با این بیماری اختصاص دادند در صورتیکه بر اساس اهداف تعیین شده سازمان جهانی بهداشت ، این میزان باید به بیست و دو میلیون دلار افزایش یابد.
معمولا بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می کنند به خوبی تحت درمان قرار می گیرند اما مشکل زمانی بروز می کند که بیماران از بیمارستان مرخص می شوند چون به محض ورود به خانه ، برخی از ادامه درمان و مصرف داروهای مورد نیاز خودداری می کنند.
مسئولان رومانی بودجه کافی برای طرح غربالگری یا معاینه بیماران تا پایان مراحل درمان اختصاص نمی دهند.
بسیاری از افرادی که برای درمان به بیمارستان مراجعه می کنند پس از مدتی دوباره به این بیماری مبتلا می شوند که این مسئله برای مقامات بهداشت رومانی به یک کابوس تبدیل شده است.
سارینا پیتنا ، مدیر یک بیمارستان گفت «اکثر افرادی که به سل مبتلا می شوند ، قشر ضعیف جامعه اند و اصلا به وضعیت جسمانی خود توجهی نمی کنند. خانواده های آنها نیز بی توجه هستند.»
میزان شیوع بیماری سل در رومانی به تدریج رو به کاهش است اما بدون تخصیص بودجه ، اجرای طرح غربالگری و اراده سیاسی ، ریشه کنی این بیماری علاج پذیر رویایی بیش نخواهد بود.
نظرات بینندگان