arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲

کاردار ایران در دمشق: ایران کمک به ملت و دولت سوریه را وظیفه خود می‌داند

کاردار کشورمان در سوریه با تاکید بر ضرورت تحقق اصلاحاتی که برآمده از رای و نظر واقعی مردم باشد اظهار کرد: ایران از طرح اصلاحی و سه مرحله‌ای بشار اسد رییس‌جمهور سوریه که توسط دولت در دست پیگیری است حمایت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دومین نشست گفت‌وگو ملی سوریه با حضور بیش از 400تن از فعالان سیاسی و اجتماعی سوریه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که در هتل داماروز دمشق برگزار شد طیف‌های مختلف معارضین و طرفداران نظام سوریه حضور داشتند و عباس گلرو کاردار سفارت ایران در دمشق نیز به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور یافت و مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات سوریه را تشریح کرد.

در افتتاحیه این نشست ضمن ابزار تاسف از حادثه انفجار مسجد الایمان در دمشق که منجر به کشته شدن علامه بوطی و جمعی از شاگردان وی شد این حادثه را محکوم کرد و شهادت این عالم بزرگ اسلامی را به مردم سوریه، خانواده و دوستداران وی تسلیت گفت.

گلرو با اشاره به ابتکار عمل ایران در برگزاری نشست اول گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران نشست دوم این گفت‌وگوها را که در دمشق برگزار می‌شود یک فرصت تاریخی و مهم برای رسیدن به راه‌حل سیاسی برشمرد و از همه گروه‌های معارضه ملی سوریه خواست به این راه حل بپیوندند.

وی با اشاره به ابتکار عمل شش ماده‌ای کشورمان برای حل بحران سوریه گفت: ایران از همان ابتدای بحران تلاش کرد تا ضمن مخالفت با هرگونه مداخله خارجی از همه ابتکار عمل‌های سیاسی که مصلحت حقیقی مردم سوریه را در نظر دارند حمایت کند.

کاردار کشورمان در سوریه با تاکید بر ضرورت تحقق اصلاحاتی که برآمده از رای و نظر واقعی مردم باشد اظهار کرد: ایران از طرح اصلاحی و سه مرحله‌ای بشار اسد رییس‌جمهور سوریه که توسط دولت در دست پیگیری است حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: سوریه با یک توطئه خارجی مواجه است و ایران وظیفه خود می‌داند در شرایط سخت کنونی با مقابله با این توطئه ملت و دولت سوریه را یاری کند.

گلرو، دلیل حمایت کشورمان از سوریه را مواضع مردم و دولت این کشور در حمایت از مقاومت فلسطین و ایستادگی در کنار مردم لبنان در جنگ سی و سه ‌روزه دانست و موضع مقاومتی مردم و دولت سوریه را ستود.

وی دموکراسی وارداتی و ساخته شده در خارج را در راستای مصالح مردم سوریه ندانست و تاکید کرد: تشکیل دولت موقت در خارج توسط معارضین در راستای منافع بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است و قطعا مشکل سوریه را پیچیده‌تر خواهد کرد و هیچ دستاوردی برای مردم این کشور در پی نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، کاردار کشورمان در دمشق افزود: تشکیل دولت موقت در خارج که براساس اراده خارجی صورت می‌ گیرد و میلیون‌ها نفر از مردم سوریه را نادیده می‌انگارد بزرگترین اهانت به ملتی است که هزاران سال سابقه تاریخ و تمدن دارند.

وی با تاکید بر اینکه تنها مردم سوریه هستند که حق تعیین سرنوشت برای خود دارند ادامه داد: ملتها زمانی به پیروزی حقیقی خواهند رسید که اداره امور کشورشان را به دست گیرند و سرنوشتشان را به دور از هرگونه مداخله خارجی تعیین کنند.

گلرو در بخش دیگری از سخنان خود با ابزار تاسف از اقدام برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی در بحران‌سازی در سوریه اضافه کرد: کشورهای که با دست خود در سوریه بحران ایجاد کرده‌اند تلاش دارند تا وضعیت را به مرحله خطرناک و پیچیده برسانند از این رو کاربرد سلاح شیمیایی در منطقه خان‌العسل در حلب توسط گروه‌های افراطی حاکی از چنین نیتی است.

وی تاکید کرد: برای ایران مهرز شده است که استفاده از سلاح شیمیایی در حلب توسط برخی از طرف‌های افراطی و بی‌مسولیت صورت گرفته و امیدواریم که سازمان ملل هرچه سریعتر کمیته حقیقت‌یاب به سوی اعزام و این کمیته کار خود را آغاز کند تا حقیقت این حادثه تلخ برای افکار عمومی جهان روشن شود.

کاردار سفارت ایران در دمشق با رد تصمیم برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ارسال سلاح به گروه‌های معارض مسلح گفت: سبقت گرفتن خشونت در هفته‌های اخیر به ویژه اقدام گروه‌های مسلح در استفاده از سلاح شیمیایی در حلب و همچنین انجام عملیات انتحاری در مسجدی در دمشق وبه شهادت رساندن علامه البوطی و تعداد زیادی از نمازگزاران نتیجه این تصمیمات غیرمسوولانه است.

وی تنها راه‌حل توقف درگیری‌ها و خشونت در سوریه را توقف ارسال سلاح و عناصر تروریستی در سوریه دانست و از کشورهای منطقه‌ای خواست اگر به مصلحت سوریه می‌اندیشند، دست از حمایت گروه‌های مسلح برداشته و مرزهای خود را به روی این گروه‌های تروریستی ببنند و ارسال سلاح به مجموعه‌های مسلح در سوریه را متوقف کنند.

به گزارش ایسنا، سخنرانان در نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در دمشق از ایران به دلیل میزبانی نشست اول گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران و حمایت‌های همه جانبه ایران از ملت و دولت سوریه تقدیر کردند و نشست دمشق را ادامه نشست تهران و حمایت‌های مستمر کشورمان در حل و فصل سیاسی مشکلات سوریه دانستند.
نظرات بینندگان