arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲

اردوغان و تشکیل شورای عقلا براي مديريت روند صلح با کردها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه سه شنبه اعلام کرد قصد دارد شورای «عقلا» را با نقشی سازنده برای تنظیم روند صلح فعلی با اعضای حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک تشکیل دهد.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ اردوغان در نطقی در برابر گروهی از نمایندگان پارلمان گفت:« ما احتمالا به هیئتی از ریش سفیدان و گروهی از عقلا نیاز داریم.»
وی اعلام کرد:« آنان قدرت مجازات نخواهند داشت. این شورا فقط هیئتی مشورتی است. ما می توانیم حمایت آنان را برای جهت دهی برداشت های جامعه به دست آوریم زیرا نباید جامعه از تدابیری که برای پایان دادن به مناقشه کردها اتخاذ می شود، برداشتی نادرست داشته باشد.»
نخست وزیر ترکیه با اشاره به انتخاب اعضای این شورا از میان سازمان های غیر دولتی ، رسانه ها ، دانشگاهیان و دیگر رهبران افکار عمومی گفت:« اگر چنین تصمیمی بگیریم ، مشاهده خواهیم کرد جامعه به حرف چه کسانی گوش خواهد داد. ما امیداریم همه بخش ها در این شورا نماینده ای داشته باشند.»
مقامات ترکیه از چند ماه پیش با عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک برای پایان دادن به مناقشه کردها که به کشته شدن چهل و پنج هزار تن از بیست و نه سال پیش منجر شده است، گفتگو می کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، اوجالان پنجشنبه با درخواست از اعضای پ ک ک برای برقراری آتش بس و خارج شدن از ترکیه و احتمالا رفتن به پایگاه های تدارکاتی خود در کوهستان های شمال عراق حرکت مهمی انجام داد.
رهبری نظامی پ ک ک شنبه به طور رسمی آتش بس اعلام کرد اما هشدار داد فقط عقب نشینی را زمانی آغاز می کند که مقامات ترکیه کمیسیون ها و نهادهای ضروری را برای تنظیم این روند آغاز کنند.
رسانه های ترکیه به آغاز گفتگوهایی برای ایجاد گروه «عقلا» متشکل از بیست و پنج تا سی تن از جمله روشنفکران سرشناس مانند یاسر کمال نویسنده کرد اشاره کرده اند.
نظرات بینندگان