arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
نیویورک تایمز فاش ساخت؛

احداث یک پل هوائی میان فرودگاه هایی در ترکیه و اردن برای انتقال تجهییزات نظامی به سوریه

این تجهیزات به کمک "سیا" ممکن شده است. البته مقامات آمریکائی به این روزنامه گفته اند که نقش "سیا" مشورتی بوده است اما نیویورک تایمز، از مقامات شماری از کشورهای مختلف و فرماندهان شورشیان که نامشان را فاش نمی کنند برای کنترل این خبر یاری گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز، طی گزارشی فاش کرد که یک پل هوائی کوچک در آغاز سال 2012 میان فرودگاه "اسن بوگا" در نزدیکی آنکارا و دیگر فرودگاه‌های ترک و یا اردنی برای رساندن تجهیزات نظامی بر قرار شد که در پایان همان سال گسترش پیدا کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این تجهیزات به کمک "سیا" ممکن شده است. البته مقامات آمریکائی به این روزنامه گفته اند که نقش "سیا" مشورتی بوده است اما نیویورک تایمز، از مقامات شماری از کشورهای مختلف و فرماندهان شورشیان که نامشان را فاش نمی کنند برای کنترل این خبر یاری گرفته است.

آنها می گویند مأموران اطلاعاتی آمریکا به کشورهای عربی برای خریدن سلاح به منظور دادن آنها به شورشیان کمک کرده اند. از جمله محموله ای است که از کراوسی می‌آمده است؛ این سلاح ها با دقت و زیر نظر مقامات ترک به شورشیان تحویل داده شده اند؛ به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، میزان تجهیزات حمل شده توسط هواپیماها را می توان دست کم 3500 تن بر آورد کرد.

این روزنامه همچنین از قول "هیو گرافیث"- کارشناس انستیتوی بین‌المللی صلح استکهلم، می نویسد: با در نظر گرفتن شمار پروازها می توان نتیجه گرفت که این عملیات لوژیستیکی نظامی مخفی بسیار خوب آماده و هم آهنگ شده اند.

این درحالی است که وزیر امور خارجه آمریکا- "جان کری"، عراق را مورد انتقاد قرار داد که به گفته وی به هواپیماهای ایرانی حامل اسلحه برای سوریه اجازه پرواز بر فراز خاک این کشور را می دهد. و گرچه "اوباما" از اینکه سوریه تبدیل به محلی برای بینیاد گرایی اسلامی شود ابراز نگرانی کرد و از خطر خلاء قدرت در این کشور سخن گفت، اما آنچه مسلم است آمریکا نمی خواهد رسمأ وارد منجلاب سوریه شود و از این رو از کشورهائی چون قطر، عربستان سعودی، اردن وترکیه در خاورمیانه و فرانسه و انگلستان در اروپا، برای کار دراین منجلاب استفاده می کند. بنابراین می توان گفت که درخواست اپوزیسیون سوریه برای استفاده از چتر ناتو پذیرفته خواهد شد.

نظرات بینندگان