arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۲

غول گرباويتسا به 45 سال زندان محکوم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دستگاه قضایی بوسنی جمعه سنگین ترین مجازات را برای جنایات جنگی یعنی چهل و پنج سال زندان علیه وسلین ولهاویچ معروف به « غول گرباویتسا» صادر کرد.
غول گرباویتسا یک مونته نگرویی است که در کنار شبه نظامیان صرب بوسنی در سال هزار و نهصد و نود و دو تا هزار ونهصد ونود و پنج جنگیده است.
ولهاویچ که یک پیراهن آبی روشن به تنش داشت و خونسرد به قرائت حکم گوش می کرد نخستین متهم جرایم جنگی است که در دستگاه قضایی بوسنی حداکثر مجازات علیه او صادر شده است.
قاضی زوران بوزیچ گفت:« در چارچوب سرکوب سامانمند علیه مردم غیر صرب ، او در اخراج قربانیان خود مشارکت و در مواردی از قتل ، شکنجه ، تجاوز مشارکت داشته و افرادی را نیز زندانی کرده است. او به سبب جنایت علیه بشریت مجرم شناخته شد و دادگاه او را به چهل وپنج سال زندان محکوم می کند.»
ولهاویچ چهل و سه ساله این جرایم را بین مه و ژوئیه هزار و نهصد و نود و دو در طول نخستین ماه های مناقشه در سه محله سارایوو ، گرباویتسا وارتسا و کواسیسی که صرب های بوسنی کنترل آن را در اختیار گرفته بودند ، مرتکب شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سارایوو، بهیجه کرنیچ دادستان دادگاه در طول جلسه محاکمه گفته بود:« این فرد سی ویک تن را کشته است ، چهارده تن دیگر از قربانیان او هنوز ناپدید هستند و به سیزده زن تجاوز کرده است.»
دادستانی برای او چهل و پنج سال زندان درخواست کرده بود و دادستان در عین حال عقیده داشت چنین مجازاتی برای التیام درد و رنج خانواده های قربانیان و بازماندگان کافی نیست.
تاکنون ، سنگین ترین مجازاتی که دستگاه قضایی بوسنی صادر کرده بود چهل و سه سال زندان بود.
این مجازات در ژوئن دو هزار و دوازده علیه یک صرب بوسنی به نام استانکو کوییچ به سبب مشارکت در کشتار مسلمانان سربرنیتسا در شرق بوسنی در ژوئیه هزار و نهصد ونود و پنج ، صادر شده بود.
نظرات بینندگان