arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۲

چرا آمريکا با وجود ذخاير نفتي گسترده ،براي نفت جنگ مي کند ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جنگهای آمریکا در جهان در حالی با محوریت تسلط بر نفت صورت میگیرد که این کشور بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد .

به گزارش انتخاب، این روزنامه نوشت: دهها سال است که جنگهای آمریکا از کشوری به کشور دیگر در جهان منتقل می شود و به نوعی خط بطلان بر نظریه ساموئل هانتینگتون درباره جنگ تمدنها کشیده است . در هر مرحله از بحث درباره اکثریت جنگهای معاصر، جنگهای برگرفته از اختلافات فرهنگی مطرح نیست بلکه همواره نفت در تمام جنگها محور بوده است .

بنابراین سیاست آمریکا مبتنی بر نیاز این کشور به نفت به ویژه نفت کشورهای عربی پایه ریزی شده است به طوری که امنیت خلیج فارس قسمت مهمی از سیاستهای نظامی و دفاعی واشنگتن به حساب می آید.

این منبع نوشت آمریکا در زمینه متوقف شدن استخراج نفت کشورهای عربی نگرانی خاصی ندارد زیرا این کشور ثروتهای نفت دیگری را در دارد و البته روزی فراخواهد رسید که آمریکا در زمینه تولید نفت حتی با عربستان سعودی نیز رقابت و هر رقیبی را در خلیج فارس نابود خواهد کرد، به ویژه اینکه پژوهشها نشان می دهد ثروت نفتی خلیج فارس رو به پایان است و علاوه بر سرقت این ثروت از سوی ابرقدرتها، فقدان سیاستهای بهینه سازی مصرف نفت نیز مزید بر علت شده است.

اما مطلب مهم این است که اکتشاف ذخایر نفتی آمریکا ناگهانی بود هرچند قابل پیش بینی بوده است زیرا دانشندان آمریکایی بارها تاکید کردند که ثروتهای نفتی دست نخورده در خلیج مکزیک و سواحل آمریکا و غرب این کشور و آلاسکا به وفور یافت می شود. آنها ذخایر نفتی با این حجم را انتظار نداشتند زیرا حتی در مناطقی که توقع نداشتند نفت بیابند همچون پنسلوانیا و اوهایو و نیویورک هم نفت کشف کرده اند.

بر اساس این پژوهشها ذخایر نفتی دست نخورده آمریکا به سه تریلیون بشکه نفت می رسد و این حجم از ذخایر نفتی بالاترین میزان ذخایر نفتی در جهان به شمار می رود.

این نوع اکتشافات نفتی سئوالات زیادی را مطرح می کند که مهمترین آنها آینده سیاستهای خارجی آمریکاست . وقتی واشنگتن بیشترین میزان حجم ذخایر نفتی جهان را دارا است چه دلیلی برای دخالت در بحرانهای جهانی خواهد داشت و اداره جهان برای این کشور در آینده چگونه خواهد بود؟.

به استناد برخی پژوهشها ، ایالات متحده امریکا نفتی معادل کل نفت واقع در کشورهای عربستان سعودی ، عراق و ایران خواهد داشت.

علاوه بر آن ذخایر گاز طبیعی آمریکا نیز بسیار زیاد است به طوری که در آینده بزرگترین صادر کننده گاز جهان خواهد بود ضمن آنکه آمریکای شمالی نیز در آینده به بزرگترین صادر کننده نفت جهان مبدل خواهد شد.

در دراز مدت نیز اوضاع دلار بهبود خواهد یافت و دولت فدرال موفقتر خواهد بود. بنابراین در آینده آمریکا به محل جذب سرمایه گذاری ها تبدیل خواهد شد.

اما این انقلاب نفتی جهان همواره پیامدهای خوبی به همواره نخواهد داشت زیرا در وهله اول بر تولید آمریکا در بازار جهانی اثر خواهد گذاشت و با وجود این ، دستیابی آمریکا به ذخایر بزرگ نفتی و گازی جهان پیچیدگی های فناوری و طبیعی خاص خود را خواهد داشت که برای شناختن حقیقت آنها زمان زیادی لازم است.
نظرات بینندگان