arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۲

وقتی اشک چشم خشک می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر غلام‌رضا خاتمی‌نیا با بیان این که خشکی چشم دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری‌های عفونی مانند تراخم و بیماری‌های روماتیسمی اشاره کرد، افزود: از دلایل دیگر این عارضه نیز می‌توان التهابات چشمی، استفاده طولانی مدت از داروها، وارد شدن مواد شیمیایی به چشم، تغییرات دوران بارداری و مصرف داروهای ضدبارداری را نام برد.

به گزارش انتخاب، وی افزود: خشکی چشم بیماری است که در آن یک سری از غدد ترشح در چشم که همیشه اشک تولید می‌کنند تخریب یا دچار ضایعه می‌شوند، اشک تولید نمی‌شود و چشم خشک می‌شود.

این چشم پزشک گفت: درمان این عارضه بسته به شدت بیماری متفاوت است. اگر شدت کم باشد از قطره‌های موضعی مانند اشک مصنوعی استفاده می‌شود و در صورتی که شدید ولی دائمی نباشد باز هم از اشک مصنوعی یا از " پلاک پانکتوم" استفاده می‌شود.

وی با بیان این که در صورتی که این عارضه دائمی باشد با جراحی مجاری اشکی را می‌بندند، ادامه داد: گاز خردل موجود در مواد شیمیایی از جمله عواملی است که خشکی دائمی در چشم ایجاد کرده و هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: علائم این بیماری ابتدا به صورت حس وجود جسم خارجی در چشم و سپس تاری دید، احساس خارش و سوزش در چشم و ریزش اشک است و موجب قرمزی چشم نیز می‌شود.

وی عنوان کرد: توصیه می‌شود افراد از عینکهای آفتابی با شیشه‌های بزرگ استفاده کنند تا از بخار شدن اشک جلوگیری شود، کمتر در معرض آفتاب قرار گیرند و هنگام مطالعه نیز زیاد پلک بزنند تا اشک بیشتری تولید و دید بهتر شود.
نظرات بینندگان