arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹
گزارش «انتخاب» از درگیری ها در مصر (20)

حضور چشمگير زنان محجبه در ميدان التحرير قاهره / آغاز گفتگوي معاون رئيس جمهور مصر و مخالفان/ تجمع 4 میلیون مصری در میدان تحریر با وجود باران و سرمای شدید

حضور چشمگیر زنان محجبه مصری در میدان التحریر قاهره که به کانون اعتراضهای مردمی بر علیه حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر تبدیل شده چشمگیر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضور چشمگیر زنان محجبه مصری در میدان التحریر قاهره که به کانون اعتراضهای مردمی بر علیه حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر تبدیل شده چشمگیر است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، در پی درگیریهای مرگبار بین تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس در هفته گذشته تظاهرات روز چهارشنبه به خشونت بین طرفداران و مخالفان مبارک تبدیل شد.

سحر الموجی داستان نویس که پرچم مصر را در دست دارد می گوید هر روز به میدان التحریر می آید و ترس مانع از آمدن او به این مکان نشده است. وی گفت ابتدا از شرکت در تظاهرات واهمه داشت اما ماندن در خانه برایش غیرممکن بود.

الموجی با افتخار می گوید این روزها در بزرگترین انقلاب تاریخ مصر شرکت کرده است. مروه ابراهیم زن جوان بیست و پنج ساله که با داشتن مدرک در رشته میکروبیولوژی بیکار است می گوید مردان و زنان باید در تظاهرات شرکت کنند. او پارچه نوشته ای در دست دارد که بر روی آن نوشته شده است : ملت خواهان رفتن مبارک است.

مروه ابراهیم که نقش یک زن را دقیقا مانند یک مرد می داند می گوید : ما مبارک را نمی خواهیم و خواهان تغییر رژیم مصر هستیم.

وی با اشاره به حالت فوق العاده ای که از سال هزار و نهصد و هشتاد و یک تا کنون در کشورش برقرار است افزود : ما همواره خواهان تغییر قانون حالت فوق العاده بوده ایم.

ایناس زن بیوه و مادر سه فرزند نیز از دیگر زنان شرکت کننده در تظاهرات است و می گوید : همه اعضای جامعه اعم از زن و مرد باید در تجمع ها شرکت کنند.

گفتگوي معاون رئيس جمهور مصر و مخالفان آغاز شد

معاون حسنی مبارک ، رئیس جمهور مصر گفتگو با نمایندگان مخالفان از جمله گروه اخوان المسلمین را آغاز کرد.

بیش از چهار میلیون تظاهرکننده هم اکنون در میدان التحریر تجمع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، بیش از چهار میلیون تظاهرکننده هم اکنون با وجود بارش باران و سرمای هوا در میدان تحریر تجمع کرده و خواستار کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند.

تظاهرکنندگان مصری خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی مردم مصر در روزهای یکشنبه، سه شنبه و جمعه شدند.

در پی انتشار خبر استعفای هیات رئیسه حزب حاکم مصر تظاهرکنندگان در اسکندریه بر این باورند که این استعفا ، فریبکاری و دور زدن خواسته های آنها مبنی بر کناره گیری حسنی مبارک به شمار می رود.

تظاهرکنندگان در میدان التحریری تاکید کردند که تا روز یکشنبه و برگزاری تظاهرات میلیونی در این میدان باقی خواهند ماند.

نخبه ها و شخصیت های سیاسی و فرهنگی با صدور بیانیه ای همبستگی خود را با جوانان و تظاهرکنندگان مصری اعلام کردند.

5 هزار نفر در درگیری های مصر زخمی شده اند

وزیر بهداشت مصر گفت: از بیست و پنجم ژانویه گذشته تاکنون، حدود 5 هزار نفر در درگیری های مصر زخمی شده اند.
 

به گزارش خبرگزاری انتخاب، همچنین در درگیریهای چهارشنبه گذشته نیز 8 نفر کشته شدند.

وزیر دارایی مصر نیز روز جمعه اعلام کرد: در پی خسارات وارد شده به اموال عمومی ناشی از اعتراضات سیاسی این کشور ، دولت 854 میلیون دلار را به جبران این خسارات اختصاص داده است.

از هنگام آغاز اعتراضات خشونت بار در مصر روند اقتصاد این کشور متوقف شده و بانکها و بازار بورس این کشور نیز تعطیل شده اند.


اخوان المسلمین : مبارک باید برود

رهبر گروه اخوان المسلمین مصر گفت همه مصری ها بر کنار گذاشتن حسنی مبارک پافشاری می کنند.
 
 محمد مهدی عاکف در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم افزود : ملت مصر صرف نظر از اینکه چه شرایطی دارند بر کنار گذاشتن حسنی مبارک اصرار دارند و شیوه هایی که وی و حزبش برای ماندن در قدرت به کار گرفته اند شیوه های قدیمی است و دیگر جواب نمی دهد .

عاکف گفت : ملت و جهانیان به حسنی مبارک می گویند باید برود او هم باید برود .

وی در خصوص اظهارات اخیر حسنی مبارک که گفته است اگر برود مصر دچار هرج و مرج خواهد شد گفت : این یک دروغ است. زمانی که نیروهای امنیتی وابسته به حسنی مبارک عمدا خودشان را در شهرها کنار کشیدند تا هرج و مرج شهرها را فراگیرد مصریها خودشان برای جلوگیری از هرج و مرج وارد عمل شدند .

مبارک کنار برود خلاء قدرت نیز به وجود نخواهد آمد زیرا قانون اساسی همه چیز را پیش بینی کرده است .

وی ادامه داد ، مخالفان با همه جریانها و طیفهایی که دارند یک هدف واحد دارند و هیچ کس تاکنون نتوانسته است بین آنها اختلاف بیاندازد. تنها حزب ملی حاکم بر مصر و مزدورانش با این هدف مشترک مخالفان مخالفت می کنند .

ملت مصر امروز گروه اخوان المسلمین را شناخته است و این گروه جزیی از ملت مصر است و نه بر آنها پیشی می گیرد و نه از ملت عقب می افتد . اخوان المسلمین بارها اعلام کرده است کسی را برای ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد زیرا اوضاع بین المللی ایجاب می کند نگذاریم کسی در امور مصر دخالت کند .این گروه خواستار آزادی ، عدالت و برابری و احترام به همه مصریها است اخوان المسلمین برای خودش چیزی نمی خواهد.

وی گفت : همه ملت مصر بر خواسته های خود پافشاری می کنند تا مبارک تسلیم این خواسته ها شود . این نظام فاسد می خواهد به مزدورانش فرصت بدهد تا انقلاب بزرگ مصریها را ناکام بگذارند اما امیدهای آنها به یاس تبدیل شده است و ملت و جوانان پیروز خواهند شد .



مردم مصر فقط برکناری مبارک را می خواهند

یکی از تظاهرکنندگان مصری در خیابانهای قاهره بر بی صبری معترضان برای کناره گیری مبارک از قدرت تاکید کرد .
 

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، ولید از تظاهرکنندگان مصری گفت: " همه در مصر می خواهند که مبارک الان و نه زمانی دیگر از قدرت کناره گیری کند. همه چیز نابود شده است دیگر از ما چه می خواهید؟ حسنی مبارک همین الان بروید!"جوانی دیگر در بین تظاهرکنندگان قاهره گفت: "مبارک باید برود و رژیم باید سقوط کند. این تنها علت حضور ما اینجا است. دلیل دیگری برای حضور ما وجود ندارد. رژیم باید سرنگون شود."این درحالی است که مبارک همچنان تاکید خاصی برای ماندن در راس قدرت دارد.جوانی که سرش بر اثر مصدومیت باندپیچی شده بود گفت: " من هر چقدر لازم باشد این جا در میدان تحریر می مانم. ما فقط خواهان رفتن مبارک هستیم. اقای مبارک اگر واقعا کشورتان را دوست دارید، الان بروید.


تظاهرات مصریها درشهر اسیوط

هزاران مصری همچنان در شهر اسیوط مصر در حال تظاهرات هستند
 
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم ،هزاران تظاهرکننده مصری همچنان در خیابانهای شهر اسیوط مصر تظاهرات می کنند و خواستار کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند .


برخورد خونین خودروی سفارت امریکا با معترضان مصری

منتشر شدن فیلم برخورد خونین یک خودروی متعلق به سفارت امریکا در قاهره با تظاهر کنندگان ضد مبارک ، دولت امریکا را نگران کرده است.

به گزارش سی ان ان  ، فیلم ویدئویی که از حوادث بیست و هشتم ژانویه قاهره منتشر شده ، بحث های زیادی را در داخل وخارج بدنبال داشته است. در این فیلم ، یک خودروی سفید رنگ دیپلماتیک دیده می شود که در یکی از خیابان های منتهی به میدان التحریر با سرعت از میان جمعیت معترضان می گذرد و با زیر گرفتن دهها نفر فاجعه ای خونین می آفریند.

سی ان ان نیز اذعان کرد ، این خودروی دیپلماتیک از نوع خودروهایی است که امریکا برای انتقال دیپلمات های خود استفاده می کند.

دولت امریکا در این باره می گوید تعدادی از خودروهای سفارتش در قاهره به سرقت رفته است اما تحلیلگران این موضع گیری را نوعی فرار به جلو می خوانند .

خبرنگار سی ان ان در این باره گفت، شکی وجود ندارد که انتشار چنین فیلمی احساسات ضد امریکایی را تشدید می کند .


حضور برخی از افسران پلیس مصر در تظاهرات معترضان

منابع خبری در اسکندریه مصر اعلام کردند: در تظاهرات جمعه مخالفان در مصر برخی از افسران پلیس نیز حضور داشتند.
 

به گزارش پایگاه خبری المحیط ، هم زمان با اعلام خبر بازداشت چهار نفر از افسران عالی پلیس و از معاونان حبیب العادلی وزیر کشور سابق، منابع آگاه در استان اسکندریه اعلام کردند: دهها افسر پلیس جمعه به جمع مخالفان در تظاهرات موسوم به " جمعه رفتن" پیوستند.

رئيس ستاد ارتش مصر از معترضان خواست ميدان التحرير را ترک کنند

رئیس ستاد ارتش مصر روز شنبه از تظاهرکنندگان مخالف حسنی مبارک در میدان التحریر در مرکز قاهره خواست ، این میدان را ترک کنند.

ژنرال سامی عنان با حضور در جمع معترضان مصری در میدان التحریر از انان درخواست کرد این منطقه را ترک کنند و به خانه هایشان بازگردند . درخواست رئیس ستاد ارتش مصر با مخالفت شدید معترضان روبرو شد و انان تاکید کردند تا زمانی که خواسته های انان محقق نشود ، به خانه هایشان باز نمی گردند. ژنرال سامی عنان به منظور رایزنی با مقامات آمریکایی درباره تحولات مصر ، اوایل هفته گذشته به واشنگتن سفر کرده بود . به گزارش خبرگزاری آلمان از قاهره؛ ژنزال حسن الروینی یکی دیگر از فرماندهان ارشد ارتش مصر روز شنبه با حضور در جمع معترضان مصری در میدان التحریر مصر از انان خواست هرچه زودتر این میدان را ترک کنند. این ژنرال ارتش نیز با شعارهای معترضان مبنی بر اینکه هرگز این محل را ترک نخواهند کرد ،روبرو شد

آمريکا از استعفاي اعضاي دفتر سياسي حزب حاکم مصر استقبال کرد

تامی ویِتور سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز شنبه اعلام کرد استعفای اعضای دفتر سیاسی حزب حاکم مصر که جمال مبارک فرزند مبارک نیز عضو آن است، گامی مثبت به شمار می‌رود.

وی افزود آمریکا این استعفا را به عنوان گامی مثبت به سوی تغییرات سیاسی ضروری در مصر تلقی می‌کند. ویِتور خاطر نشان کرد ما منتظر حرکات دیگری نیز هستیم. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن/ تلویزیون دولتی مصر روز شنبه از استعفای اعضای دفتر سیاسی حزب حاکم این کشور خبر داد. تامی ویتور افزود همانگونه که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده، تصمیم گیری درباره دوره انتقالی در مصر تنها بر عهده مردم این کشور است و ما از هر گونه تحولی که باعث تسهیل در روند دوره انتقالی شود استقبال می‌کنیم
نظرات بینندگان