arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۲

ایتالیایی ها به دنبال ماده سیاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروهی از دانشمندان در عمق زمین زیر رشته کوهی در ایتالیا به دنبال ماده موسوم به ماده سیاه هستند که جهان را به شکل فعلی آن نگه داشت.

به گزارش انتخاب، این تحقیقات برای پیدا کردن ماده ای موسوم به ماده سیاه است که حکم چسب جهان را دارد و اجزای جهان را در کنار یکدیگر نگه داشته است. در واقع علت اینکه به این بخش از جهان ماده سیاه گفت می شود این است که اصلا قابل دیدن نیست.

 این ماده که هرگز دیده نشده است از روی آثار آن شناخته می شود و هشتاد درصد از کیهان را تشکیل می دهد. ماده سیاه از ذرات بزرگی تشکیل شده است که با مواد دیگر واکنش نشان نمی دهند و تعاملی ندارند. دانشمندان می گویند پیدا کردن ماده سیاه به این علت بسیار مهم است که از زمان انفجار بزرگ کهکشانها را در کنار یکدیگر نگه داشته است. کریستیانو گالبیاتی مسئول آزمایش موسوم به «جنبه سیاه پنجاه » که هدف از آن درک بهتر ماده سیاه است گفت بدون ماده سیاه، جهان به شکلی که دیده می شود نبود.

دانشمندان معتقدند با درک ماهیت ماده سیاه، درک منشا هستی و تکامل کیهان بهتر خواهد بود. هم اکنون در آزمایشگاه ملی «گران ساسوی» ایتالیا مهندسان سرگرم ساخت کره ای فلزی به قطر چهار متر هستند که در آن تجهیزات بسیار گرانقیمت جاذب نور کار گذاشته شده است. در این کره همچنین کپسولی حاوی پنجاه کیلوگرم گاز آرگون مایع جاسازی شده است.

 آرگون از گازهای بی اثر است که در عمق زیاد زمین پیدا می شود. این گاز در دمای منهای صد و هشتاد درجه سانتیگراد به حالت مایع است و در صورت برخورد ذرات دیگر با آن از خود نور و الکترون ساطع می کند. با توجه به اینکه ماده سیاه از ذرات بزرگ تشکیل شده است، اگر این ذرات به آرگون داخل کره برخورد کند، دانشمندان می توانند تاثیر آن را ثبت و به این ترتیب وجود ماده سیاه را ثبات کنند.
نظرات بینندگان