arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۴۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۲

آمریکا: آلماتي 2 آخرين فرصت ايران براي مذاکره است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنيم: يک مقام ارشد آمريکايي با اين ادعا که آلماتي 2 آخرين فرصت مذاکره براي ايران است نتيجه بخش بودن اين دور از مذاکرات را در گرو پاسخ ايران به پيشنهادات غرب در آلماتي 1 ارزيابي مي کند.

به گزارش رويترز، يکي از مقامات رسمي ايالات متحده که نخواست نامش فاش شود پيشرفت مذاکرات آلماتي 2 را در گرو پاسخ ايران به پيشنهاد ماه فوريه 1+5 به ايران عنوان مي کند.

وي همچنين مي افزايد: ايران تاکنون خط سير مثبتي را در مذاکرات اتخاذ کرده است. اميدواريم اين روند مثبت با پاسخ هاي واقعي ايران همراه شود.

اين مقام آمريکايي با اين ادعا که مذاکرات آلماتي 2 آخرين فرصتي است که غرب در اختيار ايران قرار مي دهد تاکيد مي‌کند: اگر ما نسبت به نتيجه مذاکرات و دست آوردهاي آن اطمينان کسب نکنيم، قبل از هر گونه نتيجه گيري نهايي به مشورت خواهيم پرداخت.

وي در عين حال ابراز اميدواري مي کند ايران پاسخ هاي روشن و اساسي به پيشنهادات غرب بدهد.

دور اول مذاکرات ايران با 1+5 در 26 و 27 فوريه در آلماتي قزاقستان برگزار شد. در اين دور از مذاکرات کشورهاي 1+5 متعهد شدند در قبال محدود شدن حساس ترين بخش فعاليت هسته‌اي ايران تحريم‌ها عليه اين کشور را کاهش دهند. پيشنهاد غرب در اين دور از مذاکرات بر کاهش تحريم‌هاي اعمال شده در تجارت طلا و فلزات گران‌بها و آزادسازي واردات محصولات پتروشيمي ايران متمرکز بوده است.

اين مقام ارشد آمريکايي همچنين خواستار تعليق غني سازي اورانيوم به اورانيوم 20 درصد در تاسيسات هسته‌اي فوردو و محدود کردن توان از سرگيري عمليات در اين تاسيسات شده است.

وي در پاسخ به اينکه آيا آمريکا خواهان بسته شدن تاسيسات فوردو است مي‌گويد: نمي توانم پاسخ روشني به اين سوال بدهم؛ بجز اينکه اهداف ما در قبال فوردو بدون تغيير باقي مي ماند. راه هاي دستيابي به فوردو بسيار ساده است. هدف ما اين است که از مساله ساز نبودن فوردو اطمينان حاصل کنيم.

ايران بارها بر صلح آميز بودن فعاليت هسته اي خود تاکيد کرده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید 17ساله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
367
182
ببینم شما قراره با ایران مذاکره کنید یا رسانه ها؟!؟
اگه با ایران میخواید مذاکره کنید پیشنهاد تعطیلی فوردو یا هر چیز دیگه ای رو باید تو جلسه بگید نه به رویترز!!
کلا دارید شاخ و شونه میکشید و غیرمنطقی رفتار میکنید که من اصلا خوشم نیومد!
نظرات بینندگان