arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۲

طرح ۱۰۰ میلیون دلاری اوباما برای نقشه‌برداری از مغز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در جریان جدید‌ترین نطق خود اعلام کرد که دستگاه‌های دولت فدرال مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار را برای پیشبرد پروژه نقشه‌برداری از مغز انسان اختصاص خواهند داد، طرحی پژوهشی که در صورت موفقیت به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی منجر خواهد شد.

به گزارش «ان‌پی‌آر»، رادیوی ملی آمریکا، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که «همانند پروژه نقشه‌برداری و تعیین توالی ژنوم انسان که یک دهه پیش کلید خورد، دانشمندان امیدوارند از طریق نقشه‌برداری از مغز آدمی به پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای قابل توجهی دست یابند. شاید به این وسیله بشود راز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، اسکیزوفرنی و بیماری پارکینسون را کشف کرد.»

باراک اوباما همچنین تصریح کرد که تحقیقات موفق دولتی «زندگی ما را به گونه‌ای که هرگز تصور نمی‌کردیم متحول کرد،» طراحی و تولید تراشه‌های رایانه‌ای، فناوری سامانه موقعیت‌یابی جهانی (جی‌پی‌اس)، اینترنت و دیگر فناوری‌ها چند نمونه از دستاورد‌های ناشی از پژوهش‌های انجام شده با حمایت کاخ سفید بوده‌اند.

هم اینک، پژوهش‌های دقیق درباره مغز انسان از طریق روش‌های جدید «فناوری عصبی» میسر شده و آن طور که اوباما می‌گوید طرح نقشه‌برداری از مغز تازه‌ترین «پروژه عظیم آمریکا» است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین پیش‌بینی کرد که اطلاعات به دست آمده در نتیجه انجام پژوهش یاد شده در ‌‌نهایت «باعث تحول» خواهد بود. آقای اوباما در ادامه افزود که «ما این فرصت را یافته‌ایم که زندگی نه فقط میلیون‌ها نفر، بلکه میلیارد‌ها انسان را در سراسر جهان بهبود بخشیم».

در همین زمینه کاخ سفید تأیید کرده است که در بودجه سال ۲۰۱۴ رئیس جمهوری مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به مؤسسه ملی سلامت آمریکا، آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی و بنیاد ملی علم اختصاص یافته است.

باراک اوباما در بخش دیگری از نطق روز سه‌شنبه خود ضمن تأیید طرح دولت برای بررسی مغز انسان تصریح کرد که هدف نهایی تهیه نقشه تریلیون‌ها تماس عصبی است که فعالیت‌های مغز آدمی از طریق آنها انجام می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر اقتصادی بودن حمایت دولت از چنین برنامه‌های پژوهشی افزود: «هر دلاری که برای نقشه‌برداری از ژنوم انسان هزینه کردیم ۱۴۰ دلار به اقتصادمان برگرداند، هر دلارش. امروز هم دانشمندان ما بر آن شده‌اند که با نقشه‌برداری از مغز انسان رازهای سر به مهر بیماری آلزایمر را برای نخستین بار بگشایند.»

بر این اساس قرار است کاخ سفید به تدریج در مدت ده سال، در مجموع مبلغ سه میلیارد دلار را در جریان طرح فوق که به‌سادگی «مغز» نام گرفته، سرمایه‌گذاری کند.

نظرات بینندگان