arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۲

ژاپني ها راهی را براي خواندن ذهن انسان پيدا کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان ژاپنی روز جمعه اعلام کردند با استفاده از اسکنرهای ام آر آی می توانند بعضی از اسرار ذهن ناخودآگاه افراد را بخوانند.

محققان موفق به کاری شده اند که به گفته آنان « نخستین رمزگشایی رویاهای شبانه در جهان » به شمار می رود. این در حالی است که انسان از دوران باستان تاکنون همواره در پی راهی برای خواندن ذهن و افکار افراد بوده است.

در این بررسی که نتایج آن در نشریه ساینس منتشر شد، دانشمندان آزمایشگاهی در کیوتو واقع در غرب ژاپن از اسکنرهای ام آر آی ( تصویرسازی تشدید مغناطیسی) برای تعیین دقیق بخشی از مغز که در نخستین دقایق خواب فعال است استفاده کردند. سپس آنها افراد تحت بررسی را از خواب بیدار کردند و از آنها درباره چیزهایی که در خواب دیده بودند سوال کردند. این روند دویست بار تکرار شد.

پاسخ افراد تحت بررسی با تصویرهایی که با اسکنر ام آر آی از مغز گرفته شده بود مقایسه شد.

بدین ترتیب محققان توانستند پیش بینی کنند افراد شرکت کننده در بررسی چه تصویرهایی را در خواب دیده بودند. در این روش دقت پیش بینی محققان از شصت درصد به بیش از هفتاد درصد افزایش یافت. همچنین محققان توانستند پانزده مورد مشخص را که افراد در خواب دیده بودند از جمله واژه ها، کتابها پیش بینی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، یوکیایاسو کامیتانی، سرپرست گروه تحقیق گفت : « ما توانستیم برخی از رویاها را با موفقیت بالا رمزگشایی کنیم. من این اقدام را گامی مهم در جهت خواندن دقیق تر رویاهای افراد می دانم.»
نظرات بینندگان