arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۲

جزئیات تازه از وضعیت دیپلمات قاتل سعودی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید پاسخ دهد که چرا اجازه ادامه فعالیت دیپلماتیک به دیپلمات عربستانی که سابقه شرب خمر داشته را داده است گفت: در پروتکل های بین المللی تصریح شده که هر دیپلمات باید عرف جاری کشوری که به آنجا اعزام شده را رعایت کند که این مساله در مورد این دیپلمات عربستانی رعایت نشده است.

مهدی دواتگری در گفتگو با مهر، با بیان اینکه در جریان آدم کشی که توسط دیپلمات مست عربستانی در کشورمان رخ داد 2 مساله قابل توجه وجود دارد اظهارداشت: اجازه ادامه فعالیت به کسی که سابقه شرب خمر داشته از سوی وزارت امور خارجه و عدم پایبندی عربستان نسبت به رعایت موازین بین المللی موضوعاتی است که باید پیگیری شود.نماینده مردم مراغه و عجب شیر با اشاره به اینکه این دیپلمات پیش از این نیز سابقه شرب خمر داشته و در بیمارستان نیز بستری شده اضافه کرد: شدت استفاده از مشروبات الکلی به حدی بوده که این فرد حتی یک مرتبه نیز به علت شدت شرب خمر به عربستان منتقل شده است.
 
 وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن این موارد وزارت امور خارجه باید پاسخ دهد که چرا اجازه ادامه فعالیت دیپلماتیک به این فرد داده است ادامه داد: در پروتکل های بین المللی تصریح شده که هر دیپلمات باید عرف جاری کشوری که به آنجا اعزام شده را رعایت کند که این مساله در مورد این دیپلمات عربستانی رعایت نشده است.دواتگری اظهار داشت: حتی در کشورهای اروپایی که استفاده از مشروبات الکلی جرم محسوب نمی شود نیز فرد در حالت مستی اجازه رانندگی ندارد؛ اما متاسفانه فرد عربستانی جسارت را به حدی رسانده که علیرغم عرف جاری کشور، شرب خمر را تکرار و در این حالت اقدام به رانندگی می کند.
 
 وی با بیان اینکه این اتفاق در ساعات ابتدایی صبح یعنی  ۵:۴۶ روز 24 اسفند ماه سال 91 رخ داده است گفت: این زمان، زمانی نیست که این دیپلمات، فعالیت دیپلماتیک داشته باشد چرا که همه سفارتخانه ها ساعت 9 صبح اقدام به شروع فعالیت روزانه خود می نمایند، لذا عربستان سعودی باید در این خصوص به جمهوری اسلامی پاسخگو باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وجود الکل در خون این دیپلمات عربسانی محرز شده است.
 
 دواتگری با بیان اینکه مساله دوم نیز به مقامات عربستانی مربوط می شود که چرا فردی که سابقه شرب خمر دارد را به جمهوری اسلامی اعزام کرده اند گفت: آیا دولت این کشور اجازه می دهد فردی مست اقدام به رانندگی کند یا این همه قوانین سختگیرانه تنها مختص مردم عادی است و مسئولین این کشور را شامل نمی شود؟ نماینده مردم مراغه و عجب شیر به لزوم پاسخگویی دولت عربستان مبنی بر عدم رعایت شعائر دینی و اسلامی علیرغم ادعای خادمی حرمین شریفین اشاره و خاطرنشان کرد: کشوری که سالانه میلیون ها مسلمان را میزبانی می کند باید علاوه بر عذرخواهی درباره عدم رعایت اصول بین المللی، نسبت به جسارتی که به رعایت موازین شرعی شده نیز پاسخگو باشد.
 
 دواتگری با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه یکشنبه برای پاسخگویی به چند سوال به مجلس فراخوانده شده است تصریح کرد: سوال از وزیر به علت اتفاقات ناگوار مصر، توهین شیخ الازهر به رئیس جمهور اسلامی ایران و لغو روادید با مصر بوده است که طبیعتا این مساله نیز به سوالات قبلی اضافه خواهد شد.
نظرات بینندگان