arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۲

نيويورک تايمز : آمريکا متوجه تغيير سياست چين در قبال کره شمالي شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یویورک تایمز نوشت آمریکا متوجه تغییر سیاست چین در قبال کره شمالی شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این نشریه آمریکایی در مقاله ای به قلم مارک لندر در پایگاه اینترنتی خود نوشت: به نظر می رسد چین پس از سالها سیاستش را برای حمایت از کره شمالی تغییر داده است و به همین دلیل دولت اوباما به رئیس جمهور جدید چین برای سرکوب کردن رژیم پیونگ یانگ یا پذیرفتن حضور نظامی بیشتر آمریکا در منطقه فشار می آورد.

طی مذاکرات و گفتگوهای زیادی که روسای جمهور دو کشور با هم داشتند، ازجمله گفتگوی تلفنی اخیر اوباما با شی جینپینگ ، آمریکا جزئیات طرح هایش را در زمینه ارتقا دفاع موشکی و دیگر اقداماتش برای مقابله با تهدیدهای روز افزون کره شمالی برای چین بطور کامل تشریح کرده است.

چین که درباره تمایل آمریکا برای قدرت نمایی و حضور بیشتر در آسیا بسیار بدگمان است درباره اعزام کشتی های جنگی آمریکا به شبه جزیره کره علنا و یا در خفا اعتراضی نکرده است. مقامات آمریکایی بر این باورند این سکوت موید آن است که پکن هم نسبت به کره شمالی بیشتر ناامید شده است و هم اینکه به این موضوع واقف است که حمایتش از پیونگ یانگ موجب خدشه دار شدن روابطش با واشنگتن می شود.

برخی از مقامات دولت اوباما گفته اند رئیس جمهور چین تنها چند هفته است که بر سر کار آمده است و چین در گذشته در مورد مسئله کره شمالی بارها باعث ناامیدی آمریکا شده است. اما تام دانیلون، مشاور امنیت ملی اوباما در مصاحبه ای گفت موضع چین در حال تغییر و تحول است. قضاوت درباره اینکه موضع چین در قبال کره شمالی واقعا تغییر کرده است یا نه کار بسیار دشواری است.

 به نظر می رسد پکن تا پیش از این به فشارهای آمریکا پاسخ می داد. چین که تنها همپیمان قوی کره شمالی است نگران است که آمریکا بخواهد به منظور سقوط رژیم کره شمالی حضور و نفوذ نظامی اش را در شبه جزیره کره بیشتر کند.

چین با رعایت احتیاط درباره افزایش تنشها ابراز نگرانی کرده است. به گفته برخی از تحلیلگران چینی بحث و مذاکراتی در بین مقامات حزب کمونیست و نظامیان درباره چکونگی برخورد با رهبر کره شمالی در جریان است.

کاخ سفید اعلام کرد از اینکه چین پس از آزمایش موشکی کره شمالی از تحریمها علیه این کشور حمایت کرده بسیار خشنود و دلگرم شده است. به گفته دو مقام ارشد آمریکایی که اخیرا برای ترغیب چین به منظور اعمال محدودیتهای جدید بانکی علیه کره شمالی به پکن رفته بودند مدیران بانکی چین در این مورد چندان ابراز موافقت نکردند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تحریم ها بدون همکاری چین موفق نخواهد بود چرا که چین همکاری تجاری نزدیکی با کره شمالی دارد. اما چین بارها گفته است که تحریم های اقتصادی تاثیری نخواهد داشت.

 یک دیپلمات چینی اخیرا گفت کشورش تحریم های جدید سازمان ملل علیه کره شمالی را تا حدی رعایت می کند اما نه به آن اندازه که دولت اوباما می خواهد. حتی اگر چین هم در این زمینه همکاری کند معلوم نیست کره شمالی تا چه اندازه کوتاه خواهد آمد. کره شمالی به درخواستهای چین برای انجام ندادن آزمایش هسته ای در ماه فوریه توجهی نکرد.

در هفته های آتی قرار است مقامات ارشد کاخ سفید برای دنبال کردن موضوع به چین سفر کنند. به گفته مقامات دولت اوباما ، آمریکا می خواهد چین درباره جلوگیری از ورود کالاهای ممنوع به کره شمالی قاطعانه عمل کند.

علاوه بر آن آمریکا از چین می خواهد رهبر کره شمالی را ترغیب کند تا دست از اقدامات تحریک آمیزش بردارد و برای متوقف کردن برنامه هسته ای اش حاضر به مذاکره شود. پیشنهاد کره شمالی در روز جمعه به کشورهای خارجی برای تخلیه سفارتخانه هایشان در پیونگ یانگ موجب افزایش تنشها شد.

تحلیلگران بر این باورند این هشدار نمی تواند حیله ای برای ترساندن آمریکا و همپیمانانش باشد. آمریکا برای سرکوب و مقابله با گسترش حملات سایبری علیه مراکز دولتی و تجاری کشورش به چین فشار می آورد. اگر واشنگتن در مورد کره شمالی با پکن هماهنگ باشد آسانتر می تواند در همه موارد به پیشرفتهایی برسد.

قرار است بعد از سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به چین ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا به این کشور سفر کند. مقامات دولت اوباما بر این باورند که روابط پکن با پیونگ یانگ اکنون در مقایسه با زمان هو جین تائو بسیار عملی تر است.

رئیس جمهور جدید چین ماه گذشته در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور جدید کره جنوبی گفت کشورش برای داشتن رابطه با کره جنوبی ارزش بالایی قائل است و برای ارائه کمک به منظور برقراری سازش بین دو کره اعلام آمادگی کرد.

تحلیلگران بر این باورند که رئیس جمهور سابق چین هرگز چنین اظهاراتی را ایراد نمی کرد. از طرفی دیگر تماس بین مقامات ارشد چین و کره شمالی بیشتر شده است. اما به گفته یکی از مشاوران سابق اوباما نهایتا چینی ها برای مقابله با کره شمالی و تغییر رفتارشان نسبت به قبل آماده خواهند شد.
نظرات بینندگان