arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
رحيمي نام جديد در فهرست کانديداهاي نزديک به احمدي نژاد؛

دولتي‌ها چه کسي را به ميدان مي‌آورند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي که حضور دولتي‌ها با يک کانديداي خاص در انتخابات رياست جمهوري يازدهم يکي از مهم ترين مباحث مربوط به اين رويداد سياسي است و در تحليل‌ها و گمانه زني‌ها به عنوان يک عامل تاثيرگذار در سرنوشت انتخابات از آن ياد مي‌شود و هر روز نام يکي از افراد نزديک به رئيس جمهور به عنوان نامزد جانشيني وي مطرح مي‌شود، روز گذشته ارگان مطبوعاتي دولت در کنار برخي ديگر از نام‌هاي مطرح در اين زمينه نام محمدرضا رحيمي را نيز ذکر کرد تا حلقه نزديکان رئيس جمهور در گمانه زني‌هاي انتخاباتي تکميل شود.

اين روزنامه در گزارشي پيرامون نامزدهاي مختلف انتخابات رياست جمهوري آينده در بخش مربوط به «نامزدهاي نزديك به دولت» آورده است: «ضلع ديگر فضاي انتخاباتي اين روزها را به گفته اهالي سياست، نزديكان و حاميان دولت تشكيل مي‌دهند.

رحيم‌مشايي، علي نيكزاد، علي‌اكبر صالحي، روح‌الله احمدزاده كرماني، محمدرضا رحيمي و غلامحسين الهام از جمله نام‌ها و چهره‌هايي هستند كه به عنوان نامزدهاي احتمالي نزديك به دولت شناخته مي‌شوند.

هرچند كه تاكنون هيچ‌كدام از نام‌هاي مطرح شده موضعي در اين خصوص اتخاذ نكرده‌اند و هنوز شخصي به عنوان نامزد نهايي و رسمي اين ضلع معرفي نشده است و نام‌هاي مطرح شده تنها در حد گمانه‌زني است.»اين فهرست در حالي منتشر شده است که نام محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور براي نخستين بار در ميان کانديداهاي رياست جمهوري مطرح مي شود.به نظر مي‌رسد که اگرچه ترافيک در مسير پاستور سنگين به نظر مي‌رسد، تعداد افرادي که از درون دولت کانديداي ماندن در ساختمان رياست جمهوري هستند نيز در حال افزايش است.

طرح نام‌هاي بيشتر در ميان دولتي‌ها دست آن‌ها را براي گزينش نهايي بازتر خواهد کرد. چرا که آنان نه تنها مانند بقيه نامزدهاي اصولگرا رقابتي با همديگر ندارند، بلکه يک مرجع فصل الخطاب - که محمود احمدي نژاد باشد- را نيز در اردوي خود دارند و از نظر طرح نام‌هاي متعدد برخلاف گروه‌هاي ديگر اصولگرا نگراني ندارند.

تاييد و تکذيب نامزدي علي نيکزاد
علي نيکزاد که به طور همزمان کليد دار سه وزراتخانه اصلي دولت است يکي از چهره‌هايي است که کانديداتوري وي در محافل سياسي و رسانه اي مطرح شده است.يکي از خبرگزاري‌ها در 11 فرودين امسال در خبري آورد که نيکزاد در حاشيه جلسه کار گروه مسکن و حمل و نقل اردبيل در پاسخ به اين سئوال که در انتخابات آماده رقابت با رقبا است يا نه عنوان کرد: در انتخابات رياست جمهوري حضور خواهم داشت.

نيکزاد همچنين نسبت به اينکه از سوي گروه يا جرياني خاص در انتخابات حاضر مي‌شويد، سکوت کرد و پاسخي نداد.اين خبر اما ساعاتي پس از انتشار و در پي عکس العمل‌هاي گوناگون تکذيب شد.يک سايت خبري وابسته به دولت اعلام کرد که نيکزاد در گفت و گو با يکي از مقامات عالي رتبه دولت اعلام داشته به هيچ وجه قصد نامزدي در انتخابات را نداشته و منظور از حضور در انتخابات صرفا مشارکت در انتخابات که وظيفه تک تک ايرانيان است بوده است!

اصرار دولتي‌ها و انکار الهام
الهام اما يکي ديگر از چهره‌هاي دولتي است که کانديداتوري وي مورد بحث محافل سياسي است اما نه خودش که در کسوت سخنگويي قرار دارد و نه هيچ مرجع دولتي ديگري در اين باره اظهار نظر شفاف و روشني نمي‌کنند

.با طرح چنين زمزمه‌هايي در محافل سياسي اما دولتي‌ها دست روي دست نگذاشته و يک منبع آگاه در دولت درمورد کانديداتوري آقاي سخنگو اعلام کرد که الهام احتمال نامزدي خود را در انتخابات رد کرده است.اين منبع آگاه در ادامه فضاي قضاوت دراين باره را به يک فضاي دوگانه تبديل کرد و در ادامه تصريح کرد: در دولت درخواست‌هاي زيادي براي نامزدي وي مطرح شده؛ اما الهام اين درخواست‌ها را قبول نکرده و گفته است کانديدا نمي‌شود.

گمانه زني‌ها درباره کانديداتوري الهام اما به اينجا ختم نشد و در ماه‌هاي پاياني سال 90 خبر ديدار وي و همسرش با آيت الله مصباح در رسانه‌ها سرو صداي تازه اي برپا کرد. اگرچه خبر اين ديدار به گونه منتشر شد که نشان مي‌داد هدف الهام از اين ديدار انتخاباتي نبوده و تلاش کرده که نظر آيت الله مصباح را نسبت به احمدي نژاد تغيير دهد اما بهانه اي شد که باز هم گمانه زني‌ها درباره کانديداتوري وي هر چه بيشتر در محافل سياسي مورد بررسي قرار گيرد.

سخنگوي دولت اما در آخرين واکنش به خبر کانديداتوري خود در حاشيه جلسه هيات وزيران عنوان کرد: دولت جاي کار حزبي نيست بلکه محل کار اجرايي و خدمت به مردم است.

حاشيه‌هاي دنباله دار حضور مشايي
مشاور رئيس جمهور يکي ازگزينه‌هاي پرحاشيه اي است که گمان مي‌رود در انتخابات رياست جمهوري به نمايندگي از دولتي‌ها وارد انتخابات شود.

وي در مراسم اولين سالگرد شهيد قشقايي و مصطفي احمدي روشن پس از ورود به محوطه مسجدالشهداي سازمان انرژي اتمي با سوالات خبرنگاران درباره کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري مواجه شد که در پاسخ به آنها لبخندي زد و گفت: کار من نامه گرفتن است اگر نامه‌اي داريد، بدهيد.

رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد در ماه‌هاي پاياني سال 91 نيز در حاشيه يکي از جلسه‌هاي هيات وزيران در واکنش به سوالات خبرنگاران پيرامون مسئله کانديداتوري اش سکوت کرد و پاسخي نداد.

وي البته در واکنش به اين سوال که برخي چهره‌هاي سياسي معتقدند رقيب جدي کانديداهاي انتخابات مشايي است عنوان کرد اين حرف‌ها را جدي نگيريد!اما خبرها از ورود جدي مشايي به انتخابات به اينجا ختم نشد و چندي بعد خبري مبني بر اينکه مشاور رئيس جمهور در نشستي با مازندراني‌هاي مقيم تهران کانديداتوري خود را اعلام کرده و در اين باره سخن گفته است منتشر شد.

البته اين خبر نيز در کمتر از 24 ساعت پس از انتشار از سوي پايگاه اطلاع رساني دولت تکذيب شد.گمانه زني‌ها و زمزمه‌ها از حضور مشايي در انتخابات اما تا آنجايي ادامه پيدا کرد که شعار «زنده باد بهار» به طور مشترک آن هم چند ده بار از زبان اسفنديار رحيم مشايي و محمود احمدي نژاد شنيده شد و کار را به جايي رساند که سياسيون به اين باور برسند که اين شعار، شعار انتخاباتي مشاور رئيس جمهور است.

بر مشايي اما آخرين اظهار نظر درباره کانديداتوري خود را در جمع همکاران اسبقش در سازمان ميراث فرهنگي مطرح کرد.وي در جمع کارکنان سازمان ميراث فرهنگي در پاسخ به اين سوال که آيا در آستانه فرارسيدن بهار و با توجه به سخناني که با محوريت «بهار» مطرح کرديد و حالا هم در خانه خودتان هستيد، نمي‌خواهيد کانديداتوري خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري اعلام کنيد، پاسخ داد: اينجا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست، بلکه برنامه مربوط به سازمان ميراث فرهنگي است.وي به اين پاسخ بسنده و از اعلام موضع رسمي نسبت به حضور يا عدم حضور در انتخابات خودداري کرد.

کانديدايي در پي نجات آموزش و پرورش

حميد حاجي بابايي که با ارائه طرح‌هاي متعدد در پي نجات نظام آموزش و پرورش کشور است يکي ديگر از چهره‌هاي دولتي است که زمزمه‌هايي از کانديداتوري اش به گوش مي‌رسد.

وزير آموزش و پرورش البته معتقد است که حتي حرف زدن درباره رياست جمهوري و کانديداتوري براي انتخابات خطرناک است!اين در حالي است که حجت الاسلام محمديان معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش در حاشيه حاشيه آيين افتتاح دانشگاه فرهنگيان عنوان کرده بود که که فرهنگيان کشور از وزير آموزش و پرورش درخواست دارند که کانديداي انتخابات رياست جمهوري شود.

نامزدي با شکسته نفسي بسيار
علي اکبر صالحي يکي ديگر از گزينه‌هاي دولتي است که گمانه زني‌هايي از کانديداتوري وي در انتخابات رياست جمهوري وجود دارد

.البته وي سوال پيرامون کانديداتوري اش را با سوال ديگري پاسخ داده وگفت: آيا به من مي‌آيد که کانديداي رياست‌جمهوري شوم؟ کانديداتوري براي رياست جمهوري لياقت مي‌خواهد!اين ميان اما گمانه زني‌هايي مبني بر حمايت دولت از کانديداتوري چهره‌هايي چون سيد حسن موسوي مسئول دفتر رئيس جمهور و ابولحسن فقيه رئيس سازمان هلال احمر نيز به گوش مي‌رسد و اين گمانه زني‌ها شائيه اين که دولت گزينه‌هاي خود را يک به يک در برابر افکار عمومي قرار داده تا ميزان اقبال به آنها را مورد ارزيابي قرار دهد را قوت بخشده و به نظر مي‌رسد که دولت در حدود دو ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري چراغ خاموش در حال حرکت است.

و اينک محمدرضا رحيمي
با اين حال روز گذشته روزنامه دولت از احتمال حضور محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در انتخابات رياست جمهوري خبر داد. بايد منتظر شد و واکنش دولتي‌ها و شخص آقاي معاون را به خبر رسانه دولت ديد.

به نظر مي‌رسد که اردوي دولتي‌ها نيز به مانند گروه‌هاي ديگر اصولگرا و البته اصلاح طلب در حال رصد کردن اوضاع و احوال سياسي کشور است تا متناسب با شرايط يکي از گزينه‌هاي مطرح را به ميدان بياورد.
نظرات بینندگان