arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

قنبری: احمدی‌نژاد را مظلوم گیر آورده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخن من این است که مگر همین آقایانی که حالا فقط بلد هستند انتقاد بکنند، خود از حامیان سینه چاک احمدی‌نژاد نبودند؟ اصولگرایان و دولتی ها، متعلق به یک جریان سیاسی اند.

داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و از فعالان اصلاح طلب اعتقاد دارد که اصولگرایان به اندازه دولت در مشکلات فعلی سهم دارند و نمی‌توانند به واسطه انتقاداتی که روانه قوه مجریه می‌کنند، از زیر بار مسؤلیت شانه خالی کنند. 

گفت و گوی عصرایران با او را بخوانید:

هجمه‌های وارده از سوی اصولگرایان نسبت به دولت اصولگرایی را چطور تحلیل می‌کنید؟ 
وقتی یک دولت با تدابیر غلط و برنامه‌های غیرمنطقی شرایطی به وجود آورده است که مردم در لایه‌های مختلف محدودیت‌های زیادی را تحمل می‌کنند، طبیعی است که اذهان عمومی مسؤلین امر را با انتقاداتی مواجه می‌کند و به همین دلیل باید گفت دولت نمی‌تواند نسبت به نظرات مطرح شده بی‌توجه باشد. اما باید یک مساله مهم را در نظر داشت که اصولگرایانی که این روز‌ها به منتقدین جدی احمدی‌نژاد تبدیل شده‌اند، سهم مشترکی در بروز بحران‌های فعلی دارند. 

واقعیت امر این است که آن‌ها احمدی‌نژاد را مظلوم گیر آورده‌اند و به همین دلیل برای تخریبش دست به هر کاری می‌زنند تا هم از برخی از رفتار‌هایش انتقام بگیرند و هم اینکه نقش خود در بحران‌های فعلی را منکر شوند. به همین دلیل تاکید دارم که انتقادات اصولگرایی نباید سهم اصولگرایان در مشکلات به وجود آمده را از اذهان عمومی خارج کند. 

«احمدی‌نژاد را مظلوم گیر آورده‌اند» توضیح بیشتری می‌دهید؟ 
اصولگرایان به مانند سال‌های اولیه سعی برای پنهان کردن ضعف های دولت تلاش نمی‌کنند، اما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند با این انتقادات طوری وانمود کنند که بی‌تقصیر هستند. در اینکه دولت کارنامه‌اش غیرقابل دفاع است، هیچ شبهه‌ای نیست و همه می‌دانند که ندانم کاری قوه مجریه چه آسیب‌های جدی‌ و بزرگی به مردم تحمیل کرده است.

 اما سخن من این است که مگر همین آقایانی که حالا فقط بلد هستند انتقاد بکنند، خود از حامیان سینه چاک احمدی‌نژاد نبودند و در قبال مسایلی که ما مطرح می‌کردیم به اصلاح طلب‌ها این انگ را نمی‌زدند که در راستای تخریب دولت هستند و ارزش‌های نظام برایشان اهمیتی ندارد؟ اصولگرایان باید به این مساله اعتراف کنند که در بحران فعلی دقیقا به‌‌‌‌ همان اندازه سهم دارند که دولتی‌ها سهیم هستند.
 
شما یعنی معتقدید که اصولگرایان به دلیل حمایتهای قبلی نباید از دولت انتقاد کنند؟ 
انتقاد کنند اما خود را پاک و منزه معرفی نکنند و این را بدانند که مردم به خوبی آگاه به همه مسایل هستند و نمی‌توانند با تخریب چهره احمدی‌نژاد خود را از اتهامات تبرئه شده بدانند.
آن‌ها متهم به این هستند که با دفاع‌های آنچنانی و بی‌جا شرایطی را به وجود آوردند که دولت فعلی به لحاظ توانمندی و کارایی کارنامه‌ای پر از ایراد و اشکال از خود برجای بگذارد. هنوز از یاد کسی نرفته است که چطور از دولت دفاع می‌کردند و حتی انتقاد از دولت را تخریب می‌دانستند، خب! این سوال به وجود می‌آید که چرا در سال‌های گذشته از دولت ایراد نمی‌گرفتند، آن هم در شرایطی که مجموعه‌ای که قوه مجریه را در اختیار خود می‌بیند، با‌‌‌‌ همان شیوه پر اشتباه و ایراد اوایل حضورش در پاستور در حال اداره کشور است. 

یعنی حامیان گذشته حق انتقاد ندارند؟ 
این درست که آن‌ها قصد را بر این گذاشته‌اند که از دولت انتقاد کنند و نسبت به نا‌کارآمدی قوه مجریه بی‌تفاوت نباشند. حرف من این است که این کار‌ها به خاطر شرایط به وجود نیامده، بلکه با این هدف پیگیری می‌شود که آن‌ها خود را در بحران فعلی بی‌تقصیر جلوه بدهند و تمام تقصیر‌ها را متوجه شخص محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش بکنند. 

شرایط موجود این سؤال را به وجود آورده که نسبت اصولگرایان با احمدی‌نژاد را چطور باید تعریف کرد؟ 
شخص احمدی‌نژاد بار‌ها اعلام کرده است که وامدار جبهه اصولگرایی نیست که همین مورد باعث شده تا هجمه‌های اصولگرایی شدت بگیرد و اصولگرایان هم اینطور عنوان کنند که مشی دولتی‌ها با اصولگرایی هخوانی ندارد که باید گفت این ادعا با حقیقت رخ داده در تناقض است و اصولگرایان و دولتی‌ها را باید متعلق به یک جریان سیاسی دانست.

 اینکه اصولگرایان نخواهند دولت را تایید کنند و حتی بخواهند تحت هر شرایطی به تخریب آن ادامه بدهند، روندی است که هر گروه سیاسی می‌تواند به آن اقدام کند. اما مساله این است که مشکلات فعلی که مشکلاتی جدی هم هستند را نمی‌توانند مختص احمدی‌نژاد و یارانش بدانند. هم احمدی نژاد و دولتش مقصرند و هم اصولگرایانی که دیروز حامی اش بودند و امروز با او کارد و پنیر شده اند.
نظرات بینندگان