arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

گزارشي از مراسم تشييع وجيه‌الله فردمقدم پيشکسوت انيميشن ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر نوشت: پيکر وجيه‌الله فردمقدم استاد پيشکسوت انيميشن ايران صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان ايران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.
صبح امروز يکشنبه 19 فروردين مراسم تشييع پيکر وجيه الله فردمقدم فيلمنامه‌نويس، انيماتور و کارگردان فيلم‌هاي انيميشن در خانه هنرمندان ايران برگزار شد و سپس اين استاد و هنرمند پيشکسوت هنر پويانمايي از مقابل خانه هنرمندان ايران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.
در ابتداي اين مراسم که با حضور شماري از هنرمندان و استادان دانشگاه همراه بود، نورالدين زرين کلک پدر انيميشن ايران با اشاره به ويژگي‌هاي روحي فردمقدم گفت: چگونه مي‌توان به خود تسليت بگوييم براي کسي‌که تمام عمرش را در خدمت مردم صرف کرد و زندگاني پر از رنج او در حد تحمل و طاقت جمعي چند ده نفري هم نبود.
اين انيماتور در ادامه يادآور شد: من به عنوان اولين فرزندم در هنر انيميشن بايد به خودم تسليت بگويم. من نخست زاده خود را به جامعه هنري تقديم کردم.
وي با اشاره به داستان حضرت ابراهيم (ع) و قرباني کردن فرزندش افزود: خدا از ابراهيم (ع) خواست که نخست زاده‌اش اسماعيل را قرباني کند. وجيه الله هم در اولين مدرسه انيميشن ايران تولد يافت و اولين قرباني اين عرصه است.
زرين کلک با بيان سختي هاي کار هنر انيميشن خاطر نشان کرد: زمانيکه امکان کار کردن در اين حوزه براي فرد مقدم ميسر شد او تمام روز و وقتش را براي کارش صرف کرد و صميمانه، عشق و ايثارش را براي هنري که دوست داشت، سپري کرد.
وي اضافه کرد: فردمقدم از خود آثار زيادي باقي نگذاشت چون دوران انيميشن در زمان او دوران خاموش اين هنر بود.
هادي يقين‌لو، مديريت امور سينمايي کانون پرورش فکري هم بعد از صحبت‌هاي زرين کلک با اشاره به تلاش‌هاي فردمقدم تاکيد کرد: اگر نامي براي سازمان‌هايي مثل کانون پرورشي باقي مانده باشد به دليل تلاش‌ها بي‌وقفه استاداني چون فردمقدم است.
عليرضا گلپايگاني مدرس سينما و انيميشن نيز به نمايندگي از شاگردان اين هنرمند پيشکسوت يادآور شد: من از سالها قبل که فيلم‌هاي انيميش فرد مقدم را ديده شاگردي ايشان را شروع کردم و در تمام اين سال‌ها لحظه به لحظه از او درس گرفته‌ام.
وي با اظهار تاسف از درگذشت فردمقدم ادامه داد: زجر و غم استاد تمام شد اما زجر و درد براي بسياري از ما هم اکنون شروع شده است.
در بخش ديگري از اين مراسم احمد ارغواني دوست و همکار فردمقدم خاطر نشان کرد: فردمقدم هميشه من را غافلگير مي‌کرد. يک روز با اخلاق خوبش روزي با جملات نغزش و زماني با اعمال ديگرش. امروز بيشتر از همه من غافلگير شده ام زيرا هنوز باورم نمي شود که او از ميان ما رفته باشد.
وي ادامه داد: فرد مقدم شخصيتي داشت که هميشه در تلاش بود و هيچ گاه از رسالتي که انجام مي داد منفک نبود.
در پايان اين مراسم عاطفه فردمقدم دختر اين استاد و کارگردان هنر پويانمايي نيز در حالي که بغض کرده بود شعري براي خداحافظي با پدرش خواند و گفت: من مي خواستم از شخصيت پدر بگويم اما ديدم افرادي که اينجا آمده اند به دليل شناختي که از پدر داشتند به اينجا آمدند و نيازي به توصيف نيست.
دختر فردمقدم در قسمتي از شعر خود خطاب به پدرش گفت: تو به من آموختي که زندگي مثل کوه پر از پستي و بلندي است و انسان ستبر/ بايد از کوه گذشت...
در اين مراسم بهرام عظيمي، شهاب الدين عادل مدرس سينما، علي مراد فيلمساز انيميشنو محمد رضا صارمي دبير جشنواره انيميشن تهران و همچنين استاداني و دانشجويان رشته‌هاي هنر حضور داشتند.

وجيه‌الله فردمقدم عصر 18 فروردين بعد از تحمل دو سال بيماري سرطان ريه درگذشت.
نظرات بینندگان