arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

ویکی لیکس اسناد شناسایی و دیپلماتیک سال های 70 آمریکا را منتشر کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پایگاه اینترنتی "ویکی لیکس"(WikiLeaks ) که به انتاشر مطالب محرمانه ای شهرت دارد، روز دو شنبه 8 آوریل 1.7 میلیون سند متعلق به سازمان اطلاعات و سرویس دیپلماتیک آمریکا را مورخ سال های 1973 تا 1976 میلادی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی» به نقل از اعلامیه منتشر شده در سایت "جولیان آسانژ" موسس این پایگاه، این اسناد در راستای بر ملاء سازی بسیاری از عملیات سیاسی خارجی آمریکا در دوره یاد شده است. "هنری کیسینجر" که از سال 1973 تا سال 1977 میلادی وزیر امور خارجه آمریکا بود، نویسنده یا گیرنده بسیاری از این اسناد می باشد.

"ویکی لیکس" اسناد منتشر شده ای را که بخشی از آنها محرمانه یا ممنوع الانتشار بود، "کتاب خانه عمومی دیپلماسی آمریکا" نامید. از جمله این اسناد مکاتبات اعضای مجلس کنگره، تلگرام ها و گزارش های ماموران اطلاعاتی هستند.

پیشتر پایگاه "ویکیلیکس" اسناد مربوط به مکاتبات اداری با وزارت امور خارجه آمریکا را منتشر کرده که در آنها از جمله سخنان ناخوشایندی در خصوص برخی از سران کشورهای اروپایی از جمله روسیه دیده شده بود.

"جولیان آسانژ" اکنون در سفارت اکوادور در بریتانیا بسر می برد. پیشتر دادگاه عالی بریتانیا رای استرداد آسانژ را به سئود صادر کرد که وی در آنجا به ارتکاب تعدادی از جرایم جنسی از جمله تجاوز متهم شده است. آسانژ پس از رد شدن چند تقاضای تجدید نظر وی در این رای، به  سفارت اکوادور در بریتانیا پناهنده شده و سپس در آنجا پناهندگی سیاسی دریافت کرده است. بریتانیا به آسانژ اجازه نمی دهد لندن را ترک کند.   

نظرات بینندگان