arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۲

کره شمالی: اتباع خارجی آماده تخلیه کره‌جنوبی باشند

کیم یانگ گون مقامات دولتی کره‌جنوبی و «به خصوص محافظه‌کاران» در آن کشور را متهم کرده‌است که با همکاری ایالات متحده به اقداماتی با هدف زمینه‌سازی آغاز جنگ علیه کره‌شمالی دست زده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کره شمالی ضمن قطع کامل همکاری تولیدی با سئول، به خارجیان ساکن کره‌جنوبی هشدار داده است آماده «تخلیه» آن کشور باشند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، دیروز، سه‌شنبه، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی متن اطلاعیه نهادی موسوم به «کمیته آسیا و اقیانوس آرام» را منتشر کرد که در آن به خارجیان مقیم کره‌جنوبی هشدار داده است که در صورت بروز جنگ در منطقه، ادامه حضور در کره‌جنوبی می‌تواند به آنان آسیب برساند.
در این اطلاعیه آمده است که «به همه سازمان‌ها، شرکت‌ها و جهانگردان خارجی در کره جنوبی اعلام می‌شود که باید تمهیدات لازم برای تخلیه آن کشور را فورا مورد بررسی قرار دهند.»

این خبرگزاری همچنین اظهارات کیم یانگ گون، دبیر کمیته مرکزی حزب کارگران جمهوری دموکراتیک کره - حزب حاکم بر آن کشور - را هم منتشر کرده که در آن آمده است که همه شهروندان کره‌شمالی شاغل در منطقه صنعتی مشترک با کره‌جنوبی از این منطقه «تخلیه شده‌اند.»

کیم یانگ گون مقامات دولتی کره‌جنوبی و «به خصوص محافظه‌کاران» در آن کشور را متهم کرده‌است که با همکاری ایالات متحده به اقداماتی با هدف زمینه‌سازی آغاز جنگ علیه کره‌شمالی دست زده‌اند.

دبیرکل حزب کارگران کره گفته است که «جنگ افروزان کره جنوبی» هشدارهای مکرر کره شمالی را نادیده گرفته و به اهانت به «شرافت خلق کره» ادامه می‌دهند و به ترتیب، مشخص کرده‌اند که در نظر دارند مجتمع صنعتی را به محلی برای آغاز جنگ علیه کره‌شمالی تبدیل کنند.

او با ابراز تاسف از اینکه مجتمع صنعتی کائسونگ که «باید در خدمت تفاهم، اتحاد، صلح و وحدت ملی باشد به جبهه رویارویی بین هموطنان و جنگ علیه شمال تبدیل شده افزوده‌است که در شرایط کنونی، این تاسیسات «به چیزی کمتر از هیچ» مبدل شده و در نتیجه، اتخاذ تدابیری در این زمینه ضرورت یافته است.

این تدابیر شامل خروج همه کارکنان کره شمالی از این منطقه و تعلیق موقت فعالیت آن است تا در این فرصت، کره‌شمالی بتواند این موضع را بررسی کند که آیا «جنگ افروزان» کره جنوبی در صدد برآمده‌اند که از آن به عنوان مرکزی برای جنگ افروزی استفاده کنند یا نه.

مجتمع صنعتی مشترک شمال و جنوب محل ارتزاق چند هزار کارگر کره شمالی است.

این اطلاعیه، ظاهرا در تلاش برای وادار کردن مقامات کره‌جنوبی به پذیرش خواسته‌های کره شمالی، با این جملات پایان می‌یابد که «چگونگی تحولات در روزهای آینده به طور کامل به رویکرد مقامات کره‌جنوبی بستگی دارد.»

در روزهای اخیر، نظامیان کره شمالی مانع از ورود شهروندان کره‌جنوبی شاغل در مجتمع کائسونگ شدند.

مجتمع صنعتی کائسونگ که در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد، با حمایت دولت کره‌جنوبی و به منظور فراهم کردن زمینه اشتغال برای نیروی کار کره‌شمالی تاسیس شده است و بیش از یکصد شرکت کره‌جنوبی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شمار شهروندان کره شمالی شاغل در این مجتمع به بیش از پنجاه هزار نفر می‌رسد و از این طریق، سالانه حدود ۹۰ میلیون دلار ارز خارجی نصیب کره‌شمالی می‌شود.

بحران کنونی در شبه جزیره کره از ماه گذشته و در واکنش به مانورهای مشترک کره‌جنوبی و ایالات متحده شدت گرفت. واحدهایی از ارتش آمریکا از زمان ترک مخاصمه در جنگ کره در سال 1953 در کره‌جنوبی مستقر بوده‌اند و در سال‌های اخیر، به طور مرتب مانورهای مشترکی را با نیروهای کره‌جنوبی اجرا کرده‌اند.

همزمان وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که برای مقابله با آزمایش موشکی احتمالی کره‌شمالی، موشک‌های ضد موشک «پاتریوت» را در قلب توکیو مستقر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز، یکی از مسوولان وزارت دفاع ژاپن گفت که دو موشک‌انداز موشک‌های پاتریوت در وزارت دفاع این كشور برای مقابله با پرتاب احتمالی موشک کره‌شمالی مستقر شده است.

رسانه‌های ژاپن نیز اعلام کردند که موشک‌های پاتریوت در دو نقطه دیگر از توکیو مستقر می‌شوند.
این در شرايطي است که روز دوشنبه «اتسونوری اونودیرا» وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که موشک‌های پاتریوت در جزیره «اوکیناوا» واقع در جنوب این کشور نیز مستقر شده‌اند.
نظرات بینندگان