arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۲

ادعای استاندار پرحاشیه درباره پیامک نماینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قانون نوشت:
روز يكشنبه 18 فروردين موسي‌الرضا ثروتي نماينده مردم بجنورد در نطق ميان دستور خود در صحن علني مجلس از حادثه‌اي خبر داد كه به زعم وي در 28 اسفند 91 به خاطر بي‌تدبيري و فقدان تجربه احمدي‌بيغش استاندار خراسان شمالي اتفاق افتاده است. ثروتي در نطقش گفته بود كه در آن حادثه يك كشته و تعدادي مجروح در اثر ضربات و شليك گلوله، عيد مردم را به عزا تبديل كرد.

گويا علت اين واقعه تغيير در تقسيمات كشوري در بخشي از خراسان شمالي و نارضايتي عده‌اي از مردم بوده است. با اين حال ثروتي در نطق ميان دستورش اتهاماتي را به احمدي‌بيغش نسبت داد و او را مسئول حادثه خراسان شمالي عنوان كرد. براي روشن شدن ابعاد اين واقعه با محمود احمدي‌بيغش استاندار خراسان شمالي گفت‌وگويي داشتيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

همانطور که می‌دانید روز ۱۸ / ۱/۹۲ در اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ آقای موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد، در نطق میان دستور خود نسبت به شما صحبت‌هایی را مطرح کرد و شما را فردی بی‌تدبیر که فاقد تجربه کافی در امر استانداری هستید خواند و به حادثه‌ای که در تعطیلات نوروز در استان خراسان شمالی که شما استاندارآن هستید، بر سر تقسیمات کشوری رخ داد و منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن تعدادی از افراد شده بود اشاراتی داشته‌اند. در این خصوص برای روشن شدن اذهان عمومی توضیح دهید.
لازم است ریشه این موضوع را بگویم، دوستم آقای ثروتی از بدو ورود من به استان خراسان شمالی مخالف این موضوع بودند. شاید نمایندگان در تاریخ ۱۸/۱/۹۲ که نطق آقای ثروتی را شنیدند تصور کنند احمدی بیغش مشکل را ایجاد کرده است. ولی بخشی به نام راز و جرگلان در استان خراسان شمالی وجود دارد که بیش از نیم قرن است مردم آن منطقه به دنبال ارتقای سطح منطقه خود و تبدیل آن به شهرستان بودند و از ۲۰ سال گذشته مطالبات مردم جدیت بیشتری به خود گرفته است. البته این بخش پتانسیل ارتقاء را داشته است. از ۹ سال پیش که بجنورد از خراسان بزرگ جدا شد، ده‌ها و صد‌ها نامه و خواسته مطرح شد و این خواسته طولانی مدت که به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بجنورد و خراسان شمالی بدل شده بود الان حل شده است.

موضوع تقسیمات کشوری در این منطقه از چه زمانی به طور جدی مطرح شد؟
در سال ۸۹، قبل از بنده استاندار فرد دیگری بوده، شورای تامین استان مصوب کرد، این وضعیت فعلی که الان است (شهرستان شدن راز و جرگلان به مرکزیت شهر راز با ۳ بخش مرکزی ـ بخش غلامان و بخش جرگلان) تبدیل شده است. تا یک ماه پیش غلامان و جرگلان ۲ دهستان زیرمجموعه داشته است. از سال ۸۹ مصوبه شورای تامین استان با امضای استاندار سابق به وزارت کشور ارسال و از آنجا به هیات دولت فرستاده شده است. و در زمان استانداری بنده اعضای شورای تامین از بنده بار‌ها خواسته‌اند که مصوبه قبلی را اجرایی کنم و از بنده حمایت می‌کنند. از طرف من هم نامه‌هایی به وزارت کشور ارسال شد و یک یا دو پیشنهاد از طرف بنده مطرح شد و پس از آن از نهاد ریاست جمهوری، افرادی را در سال ۹۱ برای تجسس غیرمحسوس فرستادند که پیشنهادات نماینده یا استاندار را بررسی کنند که این افراد بر پیشنهادات قبلی صحه گذاشتند و دولت هم بر اساس نظر شورای تامین قبل از بنده، این تقسیم کشوری در استان خراسان شمالی را پذیرفت.

آقای ثروتی در نطق خود به بی‌تدبیری شما اشاره داشته است، این صحبت را قبول دارید؟
درباره ایشان شاید خواسته شوخی کند چون مرا خوب می‌شناسد و تشخیص بی‌تدبیر بودن یا نبودن من با ایشان نیست و با وزارت کشور است. و درباره اینکه در نطق خود اشاره کرده به دلیل بی‌تدبیری من فردی در این استان کشته شده توضیح می‌دهم. در هر کاری عده‌ای موافق و گروهی مخالف هستند. مثل مجلس که برخی نمایندگان موافق یک طرح یا لایحه یا مخالف هستند ولی در صورت مصوب شدن همه از آن تمکین می‌کنند و این موضوع نیز چون از طرف دولت مصوب شده است برای بنده به عنوان استاندار این استان قابل اجرا و تمکین است.

در روز حادثه (۲۸ اسفند ۹۱) مردم منطقه جرگلان راز و غلامان در آن مراسم حضور داشتند و در منطقه دیگری که ۳۰ کیلومتر از ما فاصله داشت و نزدیک به ۴ هزار نفر جمعیت دارد، حدود ۱۲۰ نفر معترض این تقسیم‌بندی، به یکی از مراکز حمله و تعرض کردند که مسئولان آن مرکز از خودشان دفاع می‌کنند. در این واقعه، کسانی با ابزارآلات به آنجا حمله می‌کنند و آنجا را به آتش می‌کشند و در دفاعی که در مقابل آن افراد شکل می‌گیرد شخصی کشته می‌شود و حدود ۱۰-۱۵ نفر از دو طرف مجروح می‌شوند. از آقای ثروتی سوال می‌کنم وقتی بنده از سوی دولت موظف به اجرای مصوبه‌ای شده‌ام و روز اجرای وظیفه در ۳۰ کیلومتری آنجا گروهی به مرکزی حمله کرده‌اند آن مرکز را به آتش کشیده‌اند و فردی در آن میان کشته شده است، مقصر من هستم؟! از نمایندگان سوال می‌کنم آیا آن‌ها از حریم خود دفاع نمی‌کنند؟

ضمن اینکه ایشان در بخش دیگری از نطق خود، مردم این منطقه را که موافق جداسازی و تقسیم کشوری در استان بوده‌اند را به آتش زیر خاکستر تعبیر کرده‌اند که کار صحیحی نیست. چرا که مردم این منطقه در اوج فهم بوده و هستند.

منظور ایشان از اینکه همه احمدی بیغش را می‌شناسند و نیازی به معرفی نیست، چیست؟
این موضوع را توهین نمی‌دانم و به تمجید تعبیر می‌کنم چون به لحاظ مادی هزینه‌ای که برای تبلیغات ورود به مجلس هشتم کرده‌ام کمترین مبلغ و هزینه بوده است و شاید بگوید احمدی بیغش اولین کسی است که کفن پوشیده و نسبت به فتنه موضع داشته است. من کسی بودم که همواره در نطق‌های خود نسبت به آمریکا موضع داشته‌ام و این موضوع بدی نیست و قضاوت اینکه چطور آدمی هستم با خود مردم است ضمن اینکه بنده نیز ایشان را می‌شناسم و قضاوت هرکسی هم با مردم است.

درباره تغییر مسئولان استان موضع گیری‌هایی از طرف برخی نمایندگان و از جمله ایشان شده است توضیح شما در این باره چیست؟
نمایندگان می‌دانند که قوا مستقل هستند و کسی اجازه دخالت در امور قوای دیگر را ندارند و اگر تاکنون در امور نمایندگان پس از استاندار شدن، ذره‌ای دخالت کرده‌ام آن‌ها هم می‌توانند در کار اجرایی بنده دخالت کنند. بنابراین به هیچ احدی خارج از قوه مجریه اجازه دخالت در امور کاری خود را نمی‌دهم چرا که معتقد به استقلال قوا هستم. بنابراین کسی که قانون را می‌شناسد باید به آن عمل کند و پیشنهاد می‌کنم آقای ثروتی که به عنوان نماینده مجلس قانون را مصوب می‌کند به آن عمل کند و اگر استاندار یا وزارت کشور از نظر ایشان تخلفی داشته است آن تخلف را از طریق قانون پیگیری کند.

طبق نامه‌ای که موجود است در تاریخ ۱۸ /۱ /۹۲ یعنی‌‌ همان روزی که آقای ثروتی نطقی علیه شما در صحن علنی ایراد کردند، نامه‌ای تشکر آمیز به امضای نمایندگان استان خراسان شمالی از جمله شخص آقای ثروتی برای رئیس جمهور ارسال می‌شود، این تضاد در عملکرد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
وقتی ایشان در نامه‌ای که موجود است شهرستان شدن جرگلان را تبریک می‌گوید، به این معنی است که با این موضوع مشکلی ندارد، ضمن اینکه این اتفاقی که افتاده و منجر به کشته شدن یک هموطن شده به بنده ارتباطی نداشته چون نه در این تقسیم نقشی داشته‌ام و نه زمان مرگ این فرد در آن مکان حضور داشته‌ام. بنابراین معتقدم که ایشان با بنده مشکل دارد.

صحبت‌هایی که از تریبون مجلس توسط آقای ثروتی نسبت به شما بیان شد را توهین به خود می‌دانید یا نمی‌دانید؟
درباره اینکه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نسبت به بنده اهانت شده باشد باید بگویم من کسی نیستم، ولی از خدا می‌خواهم که همه ما را عاقبت‌ به خیر کند. البته لازم است به پیامکی اشاره کنم که در ایام تعطیلات عیدنوروز توسط ایشان برای بنده ارسال شد که محتوای این پیامک هم توهین است و هم تهدید. تا جایی که می‌دانم در ایام سال نو افراد برای یکدیگر پیام تبریک می‌فرستند ولی متن پیامک ایشان که در تاریخ ۱۹/۳/۲۰۱۳ ساعت ۱۸ و ۲۷ دقیقه ارسال شد از این قرار است: «خاك بر سـرت با اين بى تدبيرى، وزارت كشـور مى گويـد من ابلاغ نكرده ام، واى به حالت!»
نظرات بینندگان