arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۲

محققین چینی موفق به ساخت سبکترین ماده جهان شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققین دانشگاه ژجیانگ موفق به ساخت ماده ای با نام "هواژل" شدند که ادعا می کنند سبک ترین ماده جهان است و می تواند نقش مهمی را در مبارزه با آلودگی زیست محیطی ایفا کند.

نتایج این تحقیقات در مجله علمی "ادونس ماتریالز" یعنی مواد پیشرفته به چاپ رسید.

یک هیات تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور جائو چائو از دانشگاه ژجیانگ چین در رابطه با ساخت این ماده گفت: چگالی این ماده که ظاهری جامد دارد، فقط ۰.۱۶ میلی گرم در سانتی متر مربع یعنی یک ششم چگالی هواست و هواژل گرافنی است که به نام هواژل کربنی نیز شناخته می شود.

هواژل ساخت چینی ها از راهبرد یخ خشک تولید شده است که رطوبت را از نانولوله های کربنی و گرافنی می گیرد، اما انسجام آنها را حفظ کرده و به قول تولید کنندگان آن سبک ترین ماده جهان است را بوجود می آورد.

این ماده دارای ساختار هواژل کربنی مشابه اسفنج کربنی است و بر خلاف ظاهر شکننده اش خاصیت الاستیکی بسیاری دارد و پس از فشرده سازی دوباره به حالت اولیه اش بازمی گردد.

هواژل کربنی می تواند نقش مهمی را در کنترل آلودگی های ناشی از نشت نفت و تصفیه آب و هوا ایفا کند.

علاوه بر این، این ماده حامل کاتالیستی و جاذب صدا نیز است.

مهمترین کیفیت این ماده جدید ساخت آسان آن و توانایی زیادش در جذب نفت است.

موادی که در حال حاضر توانایی جذب نفت را دارند می توانند ۱۰ برابر وزن خود این مواد آلی را جذب کنند اما هواژل ساخت محققان چینی می تواند تا ۹۰۰ برابر وزن خود نفت جذب کند.

یک گرم از این هواژل می تواند هر ثانیه ۶۸.۸ گرم مواد آلی جذب کند، همین امر این ماده را به گزینه مطلوبی را برای جذب نفت نشت شده به دریاها تبدیل می کند.

نظرات بینندگان