arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

اظهارنظر رحیمی و ملک زاده در مورد سعدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رییس جمهور گفت : پرتو سخن سعدی موجب روشنایی دل ها و کلام نافذش موجب نشاط جانهاست.

رحیمی در مراسم بزرگداشت سعدی در شیراز ، برگزاری یادروز سعدی را که از سال 76 آغاز شده است فرصتی مغتنم برای عرض ارادت به ساحت ادب و هنر این سرزمین دانست و گفت : شعر و نام سعدی نه تنها در ایران بلکه در جای جای دنیا جهانگیر شده و همزمان با شیراز ، مراسم بزرگداشت شیخ اجل در نقاط مختلف ایران و برخی شهرهای جهان نظیر آنکارا ، دهلی نو و مالزی برگزار می شود و دوستدارانش به جشن می نشینند .

وی با بیان اینکه سعدی از پایه های بنای استوار زبان فارسی است گفت : شعر و نثرش هنرمندانه در فرهنگ ما می درخشد و کلام نافذش مخاطب را درس زندگی و اخلاق می دهد و هر حکایتش پنجره های رو به زندگی می گشاید و هر عبارت از سخنش از پس هزاران تجربه و آزمایش درآمده است .

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که سعدی ، ستاره همیشه تابان آسمان ادب فارسی و نقطه ماندگاری حکمت و معرفت است گفت : سعدی در رشد کرامت اخلاقی و تعالی هنر ایران نقش برجسته ای داشته است و باید فرهیختگان در معرفی وجود ارزشمند این شاعر گرانمایه سعی وافر داشته باشند .
رحیمی با بیان اینکه سعدی نماد ایمان ، خردمندی و دلباختگی است گفت : او در فصاحت و بلاغت تمام و کمال بوده و سخن و تصنیفات او معیار و اعتبار زبان فارسی است .
وی توحید ، عدالت ، نبوت ، محبت و شفقت با مردم و گذشت و مروت و بریدن همه تعلقات را از مواردی برشمرد که در آثار این شاعر گرانمایه به وضوح دیده می شود .
ملک زاده رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم گفت : آثار شیخ اجل سعدی شیراز سرآمد ادبیات فارسی است ؛ کلامش به رقم گذشت قرن ها همچنان طراوت و پویایی و صمیمت خود را حفظ کرده است.
وی افزود : شعر سعدی در هر لحظه و هر زمان و هر مکان آوا ، گویش و پاکیزگی و صمیمت به ارمغان می آورد و سخن او با فرهنگ و ارزش های اسلامی درآمیخته است .
رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد : آنچه نام سعدی را در تمامی ادوار آوازه جهانی ساخته نه تنها بلاغت و فصاحت سخن او بلکه اندیشه متعالی و اندوخته های حکیمانه اوست ، سعدی مبالغه گر نیست و آنچه می گوید پند و اندرز و موعظه است و مردم ایران ، سعدی و حافظ را حافظه ایران می دانند .
نظرات بینندگان