arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

نمايش مستند " راز گل آقا" در تالار وحدت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فیلم مستند راز گل آقا با موضوع زندگی و فعالیت های مرحوم کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا در تالاروحدت به نمایش در آمد.

به گزارش خبرنگار ما ، معاون مطبوعاتی وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به این که ساخت این مستند از سال 1390 آغاز شد گفت: مستند راز گل آقا ،‌مطالعه پدیده تاریخی یک دهه از تاریخ مطبوعات پس از انقلاب اسلامی است.

محمد زاده افزود:مستند راز گل آقا به موضوع طنز می پردازد که در جامعه امروز ما نیازی جدی است و نباید سایه سیاست بر آن سنگینی کند.

وی اضافه کرد : در مستند راز گل آقا ، تحقیقی جامع بر صفحات مجله گل آقا صورت گرفته است چرا که گل آقا شاهکار زمان خودش بود.

در ادامه برنامه مستند راز گل آقا به نویسنده، تهیه کننده و کارگردان مستند «راز گل آقا» عاطفه تلقانی به نمایش در آمد .

این فیلم یک ساعته به زندگینامه کیومرث صابری فومنی می پردازد و در آن با شخصیت های سیاسی زیادی مصاحبه شده است.

کیومرث صابری ، متولد سال 1320 ، فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی بود و سالها به معلمی پرداخت ویکه دوست نزدیک شهید رجایی بود، با پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینکه پیشنهاد مسئولیت های اجرایی مختلف را داشت به یکباره از وزارت آموزش و پرورش کناره گرفت و در روزنامه اطلاعات ،ستون دوکلمه حرف حساب را با امضای مستعار گل آقا منتشر کرد که نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات پس از انقلاب و طنز نویسی بود.

مرحوم کیومرث صابری ، پس از شش سال فعالیت در این ستون، تصمیم گرفت تا نوشته هایش را توسعه دهد و در سال 1369 با انتشار مجله گل آقا ، عرصه ای جدید را در طنز مطبوعاتی که بعدها به طنز گل آقایی معروف شد. مجله گل آقا در آخرین سال های حیات کیومرث صابری توسط خود وی تعطیل شد . کیومرث صابری دو سال بعد یعنی ، در سال 1383 براثر سرطان خون دار فانی را وداع گفت. روحش شاد
نظرات بینندگان