arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

پورمحمدی: انتقادهای من به دولت مستند است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان بازرسی می گوید انتقادهای من به دولت مستند بوده و ژست انتخاباتی نیست.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان عصر دوشنبه در یک نشست خبری در بوشهر با اشاره به زلزله بوشهر گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سوابق زیادی در عرصه بازسازی مناطق زلزله‌زده دارد ولی باید تقاضا کنیم که به کیفیت بیشتر توجه کنند. چرا که برخی از ساختمان‌های ساخته شده توسط بنیاد مسکن نیز تخریب شده است. ساخت و ساز کشور یک دغدغه عمومی است و ما همچنان با کیفیت پایین ساخت و ساخت هستیم. گاهی مصالح دارای کیفیت هستند ولی گاهی هم نظارت نظام مهندسی پایین است که منجر به این حوادث می‌شود.

پورمحمدی سطح خدمات به آسیب دیدگاه زلزله را مناسب توصیف کرد و گفت: متأسفانه منطقه محروم و فقیر است و برخی مشکلات همچنان وجود دارد ولی به طور عرف نوع رسیدگی قابل قبول است. سرعت فعالیت‌ها قابل قبول است ولی جا داشت که آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود. برخی خانوارها از اقدامات تیم‌های کمکی که از استان‌های هم‌جوار به اینجا آمده بودند انتقاد داشتند.

وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به خبرنگار یک هفته نامه محلی بوشهر که می‌گفت جناب عالی در ساری فرمودید که ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان و ائتلاف پیشرفت قرار است به تفاهم برسد و یک نفر را معرفی کند. اما به نظر نمی‌رسد اعضای این ائتلاف‌ها بخواهند به نفع هم کنار بکشند. مکانیزمی که می‌تواند این ایده را عملیاتی کند از نظر شما چیست؟، گفت: آنچه من گفتم و تأکید می‌کنم این است که در ائتلاف پنج نفره قرار است تا زمان ثبت نام به نظر واحد برسیم. دوستان ائتلاف سه نفره هم ظاهراً قرار است به این موضوع برسند. اگر بعد از ثبت نام آرایش سیاسی اقتضای ائتلاف نهایی داشت به ائتلاف می‌رسیم. مکانیزم اجرایی این ائتلاف وفای به عهد است و قانون الزام آوری در انتخابات وجود ندارد. ساختاری که بخواهد الزام بیاورد نه بین اصلاح طلبان و نه بین اصول‌گرایان وجود ندارد.

الآن بسیاری از آسیب‌های کشور ناشی از بی‌قانونی‌ها، بی‌نظمی‌ها و بی‌برنامگی است
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که شعار خود را بیشتر توضیح دهید، گفت: باور من این است که تحول در جامعه ما نیازمند نظم، برنامه و قانون‌مداری است. الآن بسیاری از آسیب‌های کشور ناشی از بی‌قانونی‌ها، بی‌نظمی‌ها و بی‌برنامگی است. بر بی‌برنامگی و بی‌نظمی بد اخلاقی هم اضافه شده است. راه حل این است که از این مسیر انحرافی برگشته و به اخلاق و قانون باز گردیم. از این جهت شعار قانون را مطرح کردم. هدف از برنامه ما این است که دولت قانونمند شود. در دولت قانون‌مند مردم ثروتمند خواهند شد که دیگر نیازمند یارانه نباشند؛ البته ما یارانه‌ها را افزایش خواهیم داد ولی قرار نیست مردم تا آخر با یارانه زندگی کنند. اگر دولت قانونمند شود و توان مالی مردم بالا برود حتماً کشور توانمند خواهد شد و ما می‌توانیم دیپلماسی خود را تقویت کنیم. امروز قدرت در دنیا اول اقتصاد و دوم انسجام و وحدت آن ملت است که اگر وجود داشته باشد دیپلماسی هم موفق عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا از اعضای دولت نهم و دهم استفاده خواهید کرد، گفت: من دوستان زیادی در دولت دارم که با سواد، زحمتکش و کارآمد هستند و اگر موفق شوم این دوستان در دولت حضور خواهند داشت.
پورمحمدی در پاسخ به یکی از رسانه‌های محلی مبنی بر این‌که آیا رئیس جمهور فعلی در کابینه شما هست یا خیر، گفت: عرف نبوده که رؤسای جمهور قبل در کابینه حضور داشته باشند. شأن آنان نیز این نیست که در کابینه حضور داشته باشند.

انتقادهای من به دولت مستند بوده و ژست انتخاباتی نیست
عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان در پاسخ به سؤال یک خبرگزاری اصلاح طلب که پرسید شما اخیراً انتقادات مختلفی از دولت و برنامه‌های دولت داشتید. این انتقادات شائبه‌ای ایجاد می‌کند که این یک ژست سیاسی است که قبل انتخابات گرفته می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: انتقادات من اخیراً نبوده است. وظیفه من نقد فعالیت‌های دولت است. دیگران باید پاسخ دهند که چرا تغییر رویکرد دادند. به عنوان رئیس سازمان بازرسی نقاط منفی و آسیب دولت را تذکر داده و نقاط مثبت آن را تقدیر می‌کنیم. انتقادهای بنده همیشه مستند است بنابراین ژست انتخاباتی نیست. چون انتقادهای من مستند و همراه دلیل است، واقعی است. به خصوص این‌که در سازمان بازرسی کارهای کارشناسی دقیق انجام می‌دهیم و همه این‌ها به صورت مکتوب و با اقامه ادله و آمار وجود دارد. تمام این معضلات قطعاً قابل رفع است. کشوری که این همه ظرفیت دارد می‌تواند در آن کار کرد و معضلات را به حداقل رساند. البته تحریم‌ها مقداری کار را دشوار کرده ولی در عوض انگیزه ما را افزایش داده است.

باید تحریم‌ها را متوقف کرد
وی با بیان این‌که باید تحریم‌ها را متوقف کرد، گفت: دوم این‌که باید ائتلاف در تحریم را با طراحی هدفمند و مراودات خاص با برخی کشورها بشکنیم. باید از ائتلاف فعلی کشورهای تحریم کننده بکاهیم. نکته سوم این که با دیپلماسی فعال و قوی فضای تحریم را حداقل در فضای روانی کند کنیم. فضای روانی باعث کاهش نشاط عمومی می‌شود.

در برنامه‌های انتخاباتم به اقتصاد بسیار توجه شده است
پورمحمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که برنامه شما در زمینه اقتصادی و تحریم‌ها چیست، خاطرنشان کرد: بحث اقتصاد بحث اول مملکت است. بدون تردید دولت آینده باید تمام فعالیت‌های خود را حول توسعه و پیشرفت اقتصادی متمرکز کند. محور اقتصاد نیز تولید است و سرمایه‌ها باید به سمت تولید سوق داده شود. اگر به اقتصاد هوشمندانه با برنامه‌ریزی دقیق پرداخته شود می‌توانیم گام‌های بلندی در حوزه فرهنگی، خدماتی، نیازهای اجتماعی برداریم. محور اقتصاد است که رکن تحول و عبور از شرایط فعلی است. در برنامه‌های خود به اقتصاد بسیار توجه شده است. این برنامه به صورت عمومی منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.

رسانه‌ها دولت را پاسخگو می‌کنند
وی درباره وضع فعلی مطبوعات و نگاهش نسبت به مطبوعات بعد از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری که محور سؤال بعدی بود، گفت: اولاً من این تحلیل را قبول ندارم که مثلاً الآن به مطبوعات ظلم می‌شود. برخی برخورد‌ها درست نیست ولی این‌که کلی گفته شود به مطبوعات ظلم شده است. آنقدر الآن مطبوعات و رسانه در گرایش‌های سیاسی مختلف داریم که منجر به فضای آزاد انتقاد شده است. تا امروز هیچ گاه دولت این قدر زیر ذره بین نبوده است. مطبوعات آزاد لازمه پیشرفت کشور است. رسانه‌ها هستند که دولت را پاسخگو می‌کنند. با رسانه‌های آزاد اعتماد سازی عمومی می‌شود. البته با ایجاد احساس مسئولیت طرفینی.

اقتصاد کشور به زیرساخت نیاز دارد نه به گسترش خدمات
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤال خبرگزاری دولتی ایرنا که می‌گفت: با توجه به این‌که شما یک سابقه امنیتی داشتید و یک سابقه وزارت کشور فکر می‌کنید الزامات انتخابات آینده چیست؟ استان‌های کشور مخصوصاً استان‌هایی که در اقتصاد مملکت تأثیر گذار است در رنکینگ کاری شما چه جایگاهی دارد. وی در پاسخ به این سؤال گفت: حس مشارکت عمومی و این فرمایش رهبری که فرمودند حماسه سیاسی برداشت من این است که این فضا شرایط انتخاباتی ما را مثبت، قوی و با مخاطرات کم روبرو خواهد کرد. باید به اقتصاد کشور جدی پرداخت. اگر خوب بپردازیم همه منتفع خواهند شد. یکی از دغدغه‌های ما این است که این استان و آن استان گفته می‌شود و نگاه ما از توسعه به خدمات کاهش می‌یابد. امروز اقتصاد کشور به توسعه زیرساخت‌ها نیاز دارد نه به گسترش خدمات. خدمات هزینه بر و تولید ظرفیت ساز است. برای این‌که اقتصاد کشور رشد کند باید به استان‌هایی که ظرفیت تولید دارند باید بیشتر توجه شود.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ان‌شاءالله مسئولان با دغدغه و حواشی کمی انتخابات را برگزار کنند. برخی حرف و حدیث‌ها وجود دارد ولی نهادهای نظارتی نظارت می‌کنند.
وی در پاسخ به سؤالی که ملاک شما برای تعیین استاندار چیست، گفت: در دولت نهم، در تعیین استانداران من سهمی داشتم که همان سهم من نگاهم را نشان می‌دهد. بنده سعی کردم اگر چهره توانمند بومی وجود داشت، آن را به عنوان استاندار معرفی کنم. بسیاری از مدیران فعلی را افراد شایسته و توانمند می‌دانم و اگر مورد اقبال مردم قرار دارند حتماً در سیستم باقی خواهند ماند. چرا که از نظر فکری و سلیقه سیاسی مشکلی با همدیگر نداریم.
پورمحمدی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار محلی مبنی بر این‌که آیا کابینه شما مشخص است یا خیر، گفت: در صورت پیروزی تا حد زیادی افراد اصلی کابینه‌ام را مشخص کرده و یا حداقل دایره را محدود کردم. اما واقع امر این است که طیف گسترده‌ای از نیروها بین کاندیداها مشترک هستند و مایل نیستند اسم شأن مطرح شود و برخی شأن هم چون قرار است با دیگر کاندیداها همکاری کنند حاضر نیستند نامشان از سوی کاندیدای دیگر برده شود. از این جهت احتیاط می‌کنیم که اسمی از افراد نبریم. الآن اوضاع پراکنده است ولی اگر زمان جلو برود ممکن است این موضوع اتفاق بیفتد.

من شیخ عملیاتی هستم
یکی از خبرنگاران می‌گفت شما در جریان خیلی از پرونده‌ها هستید قول دهید اخلاق اسلامی را رعایت کرده و مانند احمدی نژاد بگم بگم در کشور راه نیندازید. گاهی اوقات نیز شنیده می‌شود اگر فلانی کاندیدا شود مگر آنکه از جنازه من عبور کند که تایید صلاحیت شود. این حرف‌ها آیا به معنای تک صدایی سیاسی نیست؟، که عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان پاسخ داد: اگر بنا بود از اطلاعاتی که داریم علیه این و آن و یا متشنج کردن فضای کشور استفاده کنیم، تا امروز استفاده می‌کردیم. این موضوع را قانونی و اخلاقی نمی‌دانیم. خیلی از اطلاعات خام و پخته نیست. متأسفانه خیلی اوقات می‌بینیم برخی اطلاعات به افراد می‌رسد با وجود این‌که خام و نهایی نیست، ولی دست به اعلام عمومی آن کرده و فضای کشور را متشنج می‌کند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی که شما فرمودید من شیخ امنیتی هستم، گفت: بنده گفتم من شیخ عملیاتی هستم.

سفرهای نمایشی، پروعده و کم‌محصول مضر است
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی که با توجه به بریز و بپاش سفرهای استانی دولت، جایگزین شما برای سفرهای استانی چیست، گفت: سفرهای استانی حتماً ضروری و مفید است و هیچ گزینه جایگزین آن ندارم. این کار خوب است ولی منهای بریز و بپاش‌های آن. رفت و آمدهای نمایشی، شکلی، پرهزینه، پروعده و کم محصول مضر است و باید از آن پرهیز شود. اما سفر مدیران حتماً مفید است. این سفرها ذهنیتی به مدیران می‌دهد که با دیدن عکس و فیلم و گزارش خوانی به دست نمی‌آید.

اگر به مدیریت اجرایی کشور راه پیدا کنم، تلاش می‌کنم که نظارت‌پذیر باشم
وی در پاسخ به سؤالی که به عملکردتان در سازمان بازرسی چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: جنس نمره دانشجو و دبیرستانی و مدرسه‌ای فرق می‌کند. من به سازمان بازرسی نمره خوب می‌دهم. ولی اجازه دهید به خودم نمره ندهم تا حمل بر خودستایی نشود. سازمان بازرسی یک سازمان بسیار کوچک است. از نظر نیرو و امکانات سازمان بازرسی کوچک است. ولی از نظر حجم عملیات و تأثیرگذاری خیلی بزرگ‌تر از نیرو و امکاناتش است. یعنی در ازای هر واحد نیرو و سرمایه سازمان بازرسی ده واحد خدمات می‌دهد. مشکل نظارت و بازرسی، انجام بازرسی و نظارت نیست، بلکه نظارت پذیری است. اول باید مشکل نظارت پذیری دستگاه‌ها را حل کرد. متأسفانه الآن با چنین نوع رفتارهایی مواجهیم. کار سازمان بازرسی مانند کار یک پزشک است که تنها نسخه می‌پیچد و بیمار است که باید به این نسخه عمل کرد. نهایتاً سازمان بازرسی کل کشور گزارش خود را به دادگاه می‌فرستد و کار دیگری انجام نمی‌دهد. اما اگر بنده به مدیریت اجرایی کشور راه پیدا کنم، تلاش می‌کنم که نظارت پذیر باشم؛ چرا که اگر رئیس جمهور در کشور نظارت پذیر شد و به همکاران خود آموخت و از نقد و نظارت استقبال کرد همکاران او نیز نقد و نظارت را خواهند پذیرفت. اما اگر رئیس جمهور بی‌نظم و بی‌قانون شود نباید از دستگاه‌های دیگر انتظار داشت.

بازرس کل کشور افزود: بازرسی سطوحی دارد. سازمان بازرسی کل کشور، بازرس عالی است که روی کلان برنامه بازرسی می‌کنیم. سازمان بازرسی، بازرس اداره نیست. ما حداکثر در یک استان 20 نفر نیرو داریم و با این امکانات قادر نخواهیم بود روی هر اداره نظارت داشته باشیم. از سوی دیگر وظایف ما مشخص است؛ سازمان بازرسی در خصوص تخلفاتی که در ادارات رخ می‌دهد مسئول نیست بلکه به صورت رندم و تصادفی بازرسی انجامی دهد. بازرسی‌های موردی وظیفه بازرس و بخش نظارتی آن دستگاه دولتی است. بر بخش خصوصی و بازار نیز نظارت نداریم و آن دستگاه برای خود بازرس دارد. بحث دیگر این است که قرار نیست که مدیران و کارمندان ما در ادارات تخلف کنند. این منطق اشتباه است. اگر همه مردم از قانون تخلف کنند اگر هزار پلیس هم بگمارید جوابگو نیست. باید همه از قانون تبعیت کنند و اگر یک نفر تخلف کرد، پلیس با او برخورد کند. مدیر دستگاه‌ها اولین ناظر عملکرد آن دستگاه است و اگر او تخلف کرد دیگر کاری نمی‌توان کرد.

یکی از خبرنگاران گفت بنده مدت زیادی در ستاد مردمی آقای احمدی نژاد فعالیت کرده‌ام ولی متأسفانه بعد از آنکه ایشان به ریاست جمهوری رسید به وعده‌های خود توجه نکرد و برخی افراد در سایه را به جایگاه‌های استانی گمارد و به سایرین توجه نکرد، با اشاره به اختلافات خود با رئیس جمهور بر سر استاندار اسبق بوشهر گفت: در زمان وزارت کشور آقای افراشته از سوی آقای احمدی نژاد به من معرفی شد. ولی بنده شناختی از ایشان نداشتم و دیدم سابقه وزارت کشوری ندارد مخالف این گزینه بودم ولی بعداً پذیرفتم. عملکرد ایشان در دوره استانداری موفقیت‌آمیز بود. به همین خاطر وقتی از من خواسته شد که ایشان را کنار بگذارم مقاومت کردم و یکی از اختلافات من با رئیس جمهور سر مقاومت در برابر دستور برکناری استاندار شما بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارتباطات من در سراسر کشور قوی است. در هر استانی با مدیران قوی آن استان آشنا هستم و این طور نیست که افراد به من تحمیل شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چند درصد احتمال موفقیت در انتخابات را دارید، گفت: از امید بپرسید و از احتمال نپرسید. امیدمان زیاد است.

پورمحمدی در خصوص تعبیر یکی از خبرنگاران راجع به یکی از چهره‌های عضو جریان موسوم به انحرافی گفت: ما باید حرمت‌ها را نگه داریم. اگر دیگران حرمت ما را نداشتند اخلاق اسلامی اقتضا می‌کند که ما برخورد خوبی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی که نظر شما درباره جدایی عسلویه از بوشهر چیست، گفت: انتزاع عسلویه از بوشهر حتماً تصمیم غلطی است و هیچ نقطه مثبتی در آن وجود ندارد. اگر عسلویه و ظرفیت‌های دیگر بوشهر را احیاء کنیم ضمن این‌که تمام نیروهای متخصص استان جذب خواهند شد بلکه برای استان‌های هم‌جوار هم ظرفیت خوبی ایجاد خواهد شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی که رقیب اصلی خود را چه کسی می‌دانید، گفت: هنوز زود است. ولی ما همه رقیب‌های خود را مهم می‌دانیم. چرا که مردم ایران نشان دادند که خارج از تحلیل‌ها در میدان رقابت عمل خواهند کرد. از این جهت باید خیلی هوشمندانه عمل کرد.

این نشست خبری در محل هتل پرواز بوشهر برگزار شد. تصویر بنر پشت سر این نشست خبری که از سوی کمیته استقبال مردمی حجت‌الاسلام پورمحمدی نصب شده بود، این نوشته زیبا نگاشته شده بود که «سرزمین آلاله‌ها تو را می‌خواند».
نظرات بینندگان