arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

زمان نشست فنی آژانس اتمی با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است 15 ماه مه (برابر با 25 اردیبهشت) با ایران در وین نشست جدیدی خواهد داشت.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، این خبر را «رویترز» در خبری فوری اعلام کرده و به جزئیات بیشتری از آن اشاره نکرده است.

آخرین دیدار هیأت اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفت.

دیدار بهمن‌ماه بین هیئت ایرانی به سرپرستی «علی‌اصغر سلطانیه» با هیأت اعزامی آژانس به سرپرستی «هرمان ناکارتس» هشتمین دور گفت‌وگوهای بین دو هیئت بود.

پیش از این برخی رسانه‌ها به نقل از 2 دیپلمات ناشناس اعلام کرده بودند که ایران و آژانس برای دور جدید مذاکرات توافق کرده‌اند و تاریخ آن را نیز ماه «مه» ذکر کرده بودند.

پس از این گفت‌وگوها، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس که سرپرستی تیم مذاکره‌کننده ایران را بر عهده داشت گفت که تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی از اختلاف‌ها را رفع کردند و بر سر مواردی خاص به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

امریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آن‌ها همواره ایران را به تلاش برای رسیدن به اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم می‌کنند.

این درحالی است که تهران ضمن همکاری کامل با ناظران و نمایندگان آژانس برای هرگونه نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران و رفع هرگونه ابهام از برنامه صلح آمیز هسته‌ای این کشور، تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بازرسی‌های متعددی از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، اما هیچ‌گاه مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران به سوی جنبه‌های غیرصلح‌آمیز نیافته است.
نظرات بینندگان