arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

آل اسحاق: 45 هزار تومان یارانه دادند 75 هزارتومان تورم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نامزد احتمالی ریاست جمهوری گفت: با ادبیات مناسب و تعامل منطقی با دیگر کشورها باید سیاست خارجی را دنبال کنیم تا هزینه کشور کاهش یابد و جایگاه ما در نظام بین المللی ارتقاء یابد.

به گزارش خبرنگار مهر از قزوین، یحیی آل اسحاق عصر چهارشنبه در جمع نمایندگان تشکلهای اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) که در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد، گفت: اگر قرار است تا انتخابات به یک حماسه بزرگ سیاسی تبدیل شود باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا همه نامزدها امکان طرح دیدگاههای خود را داشته باشند و دانشگاهها در این زمینه فعال و با نشاط حاضر شوند.

وی افزود: متاسفانه شور و نشاط لازم در دانشگاهها در این زمینه حساس و سرنوشت ساز احساس نمی شود و ایجاد محدودیت برای نامزدها پسندیده نیست و مسئولان دانشگاهها باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا امکان حضور دانشجویان در جلسات پرسش و پاسخ برای آشنایی با توانمندی و برنامه های نامزدها به طور یکسان فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: مردم باید یک ارزیابی درستی از عملکرد قوه مجریه داشته باشند تا بتوانند برای چهار سال آینده برنامه ریزی و فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند که در این میان محیط های دانشگاهی حالت مرجع دارند و دانشجویان به عنوان صف پیشگام نقش مهمی بر عهده دارند.

آل اسحاق یادآورشد: به دلیلی شرایط جهانی و منطقه ای که ما  را تهدید قلمداد می کنند و بودجه د فاعی آمریکا بر اساس مسائل ایران بسته می شود ضروری است تا کارهایی که با اهداف نظام همخوانی ندارد را انجام ندهیم تا هزینه ها بیشتر شود.

                                                                                          

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: علیرغم برخی نقاط قوت در داخل هم با چالش هایی مواجهیم که اگر با برنامه ریزی برای آن اقدامی نشود دچار مشکلات بیشتری می شویم.

وی اظهارداشت: در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و معیشت مردم و در کلان اقتصاد با بیکاری، تورم و رشد منفی سرمایه گذاری مواجهیم که حل آنها نیازمند داشتن برنامه و تدبیر و استفاده از کارشناسان است.

آل اسحاق یادآورشد: آرمانها و اهداف انقلاب، فرهنگ، آرزوها و برنامه چشم انداز نظام باید در برنامه ریزی دولت آینده به گونه ای باشد تا بتواند مشکلات را حل کند و اهداف را رو به جلو هدایت کند در غیر این صورت اگر از فرصتها استفاده نکنیم دچار عقب ماندگی تاریخی خواهیم شد.

 نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: شناخت مشکلات و آسیب ها به مدل نیاز دارد و نباید نگاه فقط از منظر سیاست خارجی باشد بلکه فرهنگ، اقتصاد و مسائل اجتماعی هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آل اسحاق گفت: رئیس جمهور مانند یک مدیرعامل است نه رئیس هیئت مدیره که در چارچوب اختیارات با برنامه ریزی و مقتدر حرکت کند . در حال حاضر در داخل عمده ترین مشکلات در حوزه معیشت، سلامت و بهداشت، مسکن و آموزش و پرورش است.

نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: در بلند مدت باید توجه کنیم که اشتغال سه میلیون نفر در کشور عقب افتاده و سالانه به ایجاد 500 هزار شغل جدید نیازمندیم در حالی که در چهار سال آینده بیش از سه میلیون نفر به بازار کار وارد خواهند شد و دولت آینده باید برای پنج تا هشت میلیون نفر شغل ایجاد کند که با احتساب هزینه 100 میلیون تومان برای هر شغل تحقق این کار مهم نیازمند برنامه ریزی و تامین اعتبارات لازم است.

وی افزود: کنترل تورم، ایجاد اشتغال، ساماندهی نظام ارزی و بانکی، تامین منابع مالی بنگاههای اقتصادی، اجرای درست و واقعی اصل 44 و حل و فصل امور فرهنگی از مهمترین اولویت های دولت آینده است.

                                                                                                

استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه و هنرمندان و دانشگاهیان

آل اسحاق استفاده از ظرفیت های حوزه های علمیه، دانشگاهها، هنرمندان و بانوان را مهم ارزیابی کرد و گفت: به غیر از افراد خارج از نظام مانند فتنه گران، سلطنت طلبها، منافقین باید از همه کسانی که به نظام، انقلاب و رهبری اعتقاد دارند و وفادار هستند استفاده کنیم تا از چالشها خارج شویم.

محیط خاکستری سیاست خارجی بر مبنای تعامل نه تهاجم

وی در خصوص سیاست خارجی هم گفت: درروابط بین الملل یک سری خطوط قرمز از سوی مقام رهبری ترسیم شده و مسائلی در حوزه شورای عالی امنیت ملی است که به استثنای این موارد رئیس جمهور باید در چارچوب مشخص حرکت کند و با حفظ مصالح نظام در مسیر تعامل حرکت کند.

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: نباید ادبیات رئیس جمهور فرصتها را از بین ببرد مانند موضوع هلوکاست که از دل تاریخ بیرون کشیده شد و مخالفت های جهانی را برانگیخت و چیزی عاید نظام نشد اما هزینه ها ما را افزایش داد.

وی گفت: باید در ادبیات خود تجدید نظر کنیم و حق نداریم از خود جلوه ناهنجاری بروز دهیم بلکه برای حفظ منافع نظام و جهان اسلام تعامل را به جای تهاجم پیش بگیریم.
 
نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری افزود:  هر چند معتقدیم که آتیه جهان بر اساس نوع تفکرات ما شکل خواهد گرفت و اداره خواهد شد اما این بدان معنا نیست که با جهان برخورد سلبی داشته باشیم بلکه باید با حضور در مراکز تصمیم گیری بین المللی به جای انفعال و تهاجم و تخاصم با ادبیات مناسب و تعاملی با جهان ارتباط منطقی داشته باشیم.

وی گفت: نظام مهندسی دنیا مجبور است که با ایران کنار بیاید اما در گذشته به گونه ای عمل شد که 120 میلیارد دلار درآمد نفتی که از دوران ملی شدن آن بیسابقه بود اجازه نیافت وارد تولید و کار شود.

نقاط ضعف و قوت دولت

آل اسحاق در خصوص نقاط ضعف و قوت دولت اظهارداشت: جسارت، شهامت، انرژیک بودن، حضور در استانها، ساده زیستی و شعارهای انقلابی مطرح شده اوایل کار از نقاط قوت است اما آنچه نقطه ضعف تلقی می شود این که دولت با روحیه عدالت خواهی وارد صحنه شد تا شکاف فقیر و غنی و شکاف موجود را حل کند اما مدلی که انتخاب کرد جواب نداد.

                                                                                             

وی گفت: اقتصاد توزیعی در تئوری علم اقتصاد جواب نمی دهد و دولت با توزیع مجدد درآمدهای کشور موجب شد تا نقدینگی و تورم بالا برود و شاهد رشد اقتصادی منفی بودیم و نظام اقتصادی کشور بهم ریخت و از 100 درصد بودجه عمرانی 18 درصد تخصیص یافت.

آل اسحاق تصریح کرد: 45 هزار تومان به مردم یارانه دادند اما تورم 75 هزارتومان شد و حالا مجبور است که بگوید یارانه ها را پنج برابر می کنم اما منابع آن را از کجا تامین می کند از بودجه عمرانی و ردیف های دیگر خرج کردند و تسهیلات بانکی را به سمت مسکن مهر سوق دادند و صنعت و تولید بی بهره ماند و در کلان به اقتصاد بی اعتنا شدند.

خرد جمعی در اقتصاد ضروری است

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تک محور شدن رئیس جمهور از نقاط ضعف است و اقتصاد هرگز با دستور اداره نمی شود بلکه نیازمند خرد جمعی است و نباید یک وزیر با اظهارنظر برکنار شود و یا سازمان برنامه و بودجه را حذف کردند و استقلال بانک مرکزی را گرفتند و ارزش پول را کاهش دادند در حالی که این سازمان با اصلاحات متناسب باید دوباره فعال شود.

استفاده بهتر از ظرفیت بانوان

وی استفاده از ظرفیت بسیار بالای بانوان را در دولت آینده ضروری خواند و افزود: بیش از 50 درصد جمعیت جامعه و فارغ التحصیلان کشور را زنان تشکیل می دهند که استفاده از این ظرفیت بالا از چالش های جدی آینده است می توانیم بسیاری از مدیران را در مشاغل مدیریتی مانند بیمارستانهای زنان و آموزش و پرورش بکار گیریم.

حاشیه: این مراسم قراربود که در سالن بزرگ آمفی تئاتر دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شود که به دلیل عدم همکاری مسئولان دانشگاه این جلسه با حضور حدود 30 نفر از نمایندگان تشکلهای دانشجویی در سالن کوچک کنفرانس دانشگاه برگزار شد که این موضوع گلایه و انتقاد آل اسحاق را بدنبال داشت.

نظرات بینندگان