arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

محمد شریعتمداری: مجموع آرای دو کاندیدای غیراصولگرا بیش از همه كاندیداهای اصولگرا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عصر امروز محمد شریعتمداری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با جمعی از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها دیدار کرد و به پرسش‌های ان‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این دیدار محمد شریعتمداری بیا بیان اینکه من معتقدم نباید در مقابل اقدامات دولت‌ها بی‌انصافی کرد گفت: در دوره اخیر نیز باید همراه نقاط ضعف نقاط قوت را هم بازگو کرد اما اگر همه نکات را مطرح نکنیم هر فردی می‌تواند با کلی گویی آرای مردم را بدست بیاورد تحلیل ما این است که طی این سال‌ها کشور ما رو به جلو حرکت کرده است.

وی ادامه داد: ما به فشارهای بیگانگان علیه ایران افتخار می‌کنیم و مطمئن هستیم که مردم این فشار‌ها را تحمل خواهند کرد به شرطی که با آن‌ها صادق باشیم و بگوییم کدام بخش از مشکلات کشور مربوط به فشار‌ها وکدام یک مرتبط با ضعف‌های خودمان است.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارای اصلاح طلبان در انتخابات مختلف پس از سال ۸۳ همواره رو به کاهش بوده است، تصریح کرد: سلایق مردم در طول زمان بسته به عملکرد ما تغییر می‌کند‌‌ همان گونه که احمدی‌نژاد که درابتدا با رای مردم رئیس جمهور شد و امروز با عملکرد خود به دلیل کاهش در ارزش پول ملی و افزایش نرخ بیکاری مورد انتقاد است.

وی افزود: ما قطعنامه‌های علیه کشورمان را رد نمی‌کنیم اما وقتی شعار سیاست خارجی تخاصمی را می‌دهیم و جایگاه خود را با رهبری اشتباه می‌گیریم و سعی می‌کنیم به همه رهنمود بدهیم نباید همه مشکلات را ناشی از قطعنامه‌ها بدانیم.

شریعتمداری همچنین یادآور شد: در دوره‌ای ما شاهد دعاوی بین اعضای شورای شهر و شهردار بودیم ودیدیم که مردم با عدم مشارکت خود در انتخابات شورای شهر به نوعی اعتراضشان را به این امر نشان داده‌اند. گاهی هم رد صلاحیت‌ها در کاهش یا افزایش میزان مشارکت در انتخابات سهیم بوده است.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته تصریح کرد: امروز نظرسنجی‌های غیررسمی نشان می‌دهد که در مجموع آرای دو کاندیدای غیراصول گرا بیش از افرادی است که از جناح اصول گرا کاندیدا شده‌اند البته ممکن است تا هفته دیگر این نظرسنجی‌ها تغییر کند اما با اینکه کاندیدای حداکثری اصلاح گرا در این سال‌ها مسئولیتی در کشور نداشته است اما می‌بینیم در نظرسنجی‌ها همچنان بالا‌ترین آرا را به خود اختصاص می‌دهد.

شریعتمداری با اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حضور همه نحله‌های فکری در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مجموعه اصلاح طلبان این فرمایشات را به عنوان پیامی مشارکت جویانه از سوی رهبری قلمداد کرده‌اند. به گونه‌ای که می‌توان گفت بیانات رهبر معظم انقلاب شور جدیدی را در فضای انتخاباتی ایجاد کرد بنابراین امیدوارم واقعا صاحبان سلیقه‌های مختلف فکری نمایندگانی را برای خود در انتخابات داشته باشند.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین ریاست جمهوری در ادامه در خصوص ائتلاف با سایر افراد و گروه‌ها گفت: ائتلافی در حال شکل گیری است که من نیز برای آن تلاش بسیاری کرده‌ام البته تلاش من منحصر به اصلاح طلبان نبوده و نیست چرا که معتقدم تکثر کاندیدا‌ها به هر حال موجب تفرق آرای مردم می‌شود درصورتی که انتخابات دو مرحله‌ای شود معتقدم که تنها شانس دو نفر را از مرحله اول به مرحله دوم می‌برد. نه تصمیمی که ناشی از اراده ملی است.

وی افزود: ائتلافات زیادی هم اکنون تشکیل شده است که حتی در جریان اصول گرایی نیز هر چقدر این اصلاحات به سمت وحدت رفته شود به نفع کشور خواهد بود. نگاه من به انتخابات در درجه اول یک نگاه فرهنگی است بر همین اساس همه باید تلاش کنیم که اخلاق محور حرکت کرده و خود را با نفی دیگران اثبات نکنیم.

شریعتمداری در خصوص تشریح برنامه‌های خود اظهار داشت: من کلیات برنامه‌های خود را بازگو کرده‌ام اما برنامه‌ای که بتوان آن را بازگو کرد و در تبلیغات انتخاباتی موثر باشد هم اکنون نمی‌توان ارائه کرد باید به کاندیدا‌ها حق داد که این برنامه‌ها زمانی ارائه شود که مردم آن‌ها را بشنوند ما نیز آماده‌ایم تا در‌‌ همان زمان برنامه‌های خود را تشریح کنیم.

وی با بیان اینکه من در مجموعه فعالیت‌های اجرایی سی ساله خود همکاران خود را بدون نگاه قبیله‌ای و باندی انتخاب کرده‌ام گفت: من معتقدم مسیر پیشرفت کشور از اینجا عبور می‌کند که ما در حوزه‌های تخصصی افراد متخصص را به کار گیریم. اگر می‌گویم نگاه من نگاه اعتدالی است باید این را در عملکرد گذشته خود نیز نشان داده باشم.

وی در پاسخ یکی از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی در خصوص فرمایش رهبری مبنی بر اینکه در چاه‌های نفت را باید بست یادآور شد: من در زمان وزارت خود نیز معتقد به صادرات غیرنفتی بودم و در این زمینه نیز تلاش‌های بسیاری کردم البته معتقد به این امر نیستند و می‌گویند باید مسیر حرکت انقلاب اسلامی را با هزینه دلارهای نفتی اداره کرد در حالی که من صددرصد با این امر مخالف هستم.

شریعتمداری ادامه داد: امروز کشور ترکیه بدون داشتن هیچ سوختی در اقتصاد از ما پیشی گرفته است. ایجاد صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی از اقدامات خوب دوره اقای خاتمی بود اما نباید فراموش کرد که به بهانه‌های مختلف نمی‌توان به این صندوق دست اندازی کرد. اگر حتی بعضی تکنوکرات‌ها نیز معتقد به وابستگی به درآمدهای نفتی هستند من با آن‌ها همراه نخواهم شد متاسفانه هم اکنون می‌بینیم که در صادرات غیرنفتی نیز اقلام نفتی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در شرایط امروز باید کسانی عهده دار قوه مجریه شوند که نگاه توام با اعتدال به مسائل مختلف کشور دارند و معتقدند کشور به آرامش و وفاق برای تثبت انقلاب اسلامی نیازمند است. ان‌ها که معتقد به افراط و تفریط هستند بهتر است از هم اکنون وارد عرصه انتخابات نشوند.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در خصوص بحث هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: واگذاری یارانه‌ها به صورت غیرهدفمند پیام غلطی به فعالان اقتصادی می‌دهد و جلوی سرمایه گذاری را گرفته و کساد را در کشور رواج می‌دهد پس از دادن لایحه این قانون به مجلس برخی تصور کردند فقط اصل بر گران کردن برخی خدمات دولت است که دیدیم اتفاقا نقد مفصلی اغلب از سوی کسانی که در این دولت کار کرده‌اند در مجلس ارائه شد.

وی افزود: در شرایطی که قیمت ارز و دلار چنین شرایطی دارد اگر مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود مبنای محاسبات تغییر خواهد کرد و ممکن است حتی قیمت نان به هزار تومان برسد البته این تصور نیز غلط است که بگوییم هر کس مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است مخالف دولت آقای احمدی‌نژاد نیز هست.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد اندیشه سیاسی امام (ره) چیست گفت: من امام را معمار انقلاب می‌شناسم و معتقدم باید دیدگا‌های ایشان را در همه شئون زندگی پیاده کرد. امام (ره) از ابتدا جمهوری اسلامی را به رای عمومی گذاشت و در وصیت نامه خود تاکید داشتند که پشتیبان ولی فقیه باشید. من با آن‌ها که می‌گویند حکومت اسلامی وابسته به رای مردم نیست مخالفم و آن را مغایر نظر امام (ره) ‌ونظر رهبری می‌دانم.

وی در پایان یادآور شد: باید حرکت توام با پیشرفت را در کشور آغاز کنیم که قطعا عدالت شیرازه این پیشرفت خواهد بود.

نظرات بینندگان