arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

وزیر بهداشت: با یارانه دارو افزایش قیمت را جبران می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: مقرر شده است افزایش قیمت دارو که به علت تغییر نرخ ارز به وجود می اید با تخصیص یارانه دارو جبران شود.

به گزارش  واحد مرکزی خبر ،‌ محمد حسن طریقت منفرد در حاشیه چهلمین آزمون دستیاری تخصصی افزود: در جلسه اخیر که با دست اندرکاران حوزه دارو برگزار شد، افزایش قیمت دارو که به علت تغییر نرخ ارز به وجود می اید با تخصیص یارانه دارو جبران میشود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار ارز دارو وجود دارد که اگر قیمت آن دو برابر شود نزدیک به 1500 میلیارد تومان افزایش قیمت خواهیم داشت گفت:  این رقم در بودجه 2200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و اگر قرار باشد این ارقام افزایش یابند باید مطمئن شویم بار آن بر مردم تحمیل نمی‌شود.

طریقت منفرد افزود: در سامانه دارویی به دنبال آن هستیم تا دارو را مستقیماً به مصرف کننده برسانیم و سوء استفاده در بازار دارویی کاهش یابد.

وی با اشاره به اشکالات چرخه مالی توزیع و پخش دارویی گفت: این مشکل به دلیل سرمایه در گردشی است که همه گرفتارش هستیم؛ در گمرک دارو با نرخ ارز مرجع آورده  می‌شود و برای وارد کننده فرقی نمی‌کند که با نرخ مبادله‌ای قیمت گذاری شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اتفاق مقبولی افتاده و این است از زمانی که ارز دارو مبادله‌ای شده است داوطلبان زیادی پیدا شده اند تا دارو را با نرخ مبادله‌ای وارد کرده و آن را بفروشند.  طریقت منفرد با بیان اینکه به تعداد داوطلبانی که می خواهند دارو به کشور وارد کنند افزوده می شود گفت: این موجب خواهد شد داروها با قیمت سازمان غذا و دارو وارد بازار خواهد شد.

وزیر بهداشت درپاسخ به این سوال که آیا خرید و فروش دارو با نرخ مبادله‌ای خارج از سیستم بانکی باعث اختلال در نظام پولی کشور نمی‌شود، گفت: این اختلال زمانی است که ارز کافی نباشد و دارو را نیاز داشته باشیم، ما از دو راه می‌توانیم دارو وارد کنیم یا از طریق سیستم بانکی یا  با موافقت سیستم بانکی و کمک مردم.

وزیر بهداشت افزود: از ریاست جمهوری و بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا مشابه سیستمی که تاکنون ارز بدون حساب و کتاب وارد می‌شد اجرا نشود و این سیستم دقیق شود.  

طریقت منفرد اظهارداشت: مواد اولیه دارویی که با ارز مرجع وارد بازار می‌شود دارای شماره سریال و ثبت مشخصات در سازمان غذا و دارو است و مشخص است که به کدام بخش ها داده شده است.  

وی ادامه داد: همچنین تقاضای داروخانه‌ها از مراکز پخش دارو مشخص است و در هر ماه میزان نیاز آنها ثبت شده است و نمی‌توانند دارو را با ارز مرجع نگه دارند و با نرخ مبادله‌ای بفروشند.

وزیر بهداشت افزود: بنابراین نحوه توزیع در شرکتهای پخش و میزان درخواست داروخانه‌ها مشخص است، قبل از عید نیز از سازمان غذا و دارو خواسته‌ایم تا کنترل مجدد کنند و اطلاعات موجود را بازرسی کنند.

طریقت منفرد گفت: اگرداروخانه‌ها نخواهند که دارو را با نرخ ارز مرجع بفروشند، قیمت قبلی بر روی دارو موجوداست و اگر بخواهند آن را خط بزنند مجاز نیست و چنانچه ناگهانی اعلام کنند که با کمبود دارو مواجه هستند باز هم وضعیت آنها برملا می شود.
نظرات بینندگان