arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

واردات قطعات خودرو با ارز 1500 تومانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سال 1391 انواع قطعات موردنیاز برای صنعت خودروسازی کشور بدون احتساب تعرفه، با ارز به نرخ میانگین 1517 تومان وارد کشور شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، در حالی صنعت خودروسازی کشور یکی از دلایل اصلی کاهش شدید تولید خود را به نوسان‌های نرخ ارز و بالا رفتن هزینه واردات قطعات موردنیاز به دلیل گران شدن نرخ ارز نسبت می‌دهد که تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته انواع قطعات موردنیاز برای تولید خودروهای سواری، وانت، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت با ارز به نرخ میانگین 1517 تومان وارد کشور شده است.
 
براین اساس در سال قبل بیش از 20.1 هزار میلیارد ریال انواع قطعات خودرو به وزن نزدیک به 14.5 میلیون تن و ارزش دلاری 1.3 میلیارد دلار وارد کشور شد.
 
این میزان واردات از نظر ریالی، وزنی و دلاری در مقایسه با سال 1390 به ترتیب 39.6، 31.2 و 50.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
نکته جالب اینجاست که در سال 1390 انواع قطعات موردنیاز تولید خودرو با ارز به نرخ میانگین 1090 تومان وارد کشور شده بود که این نرخ در سال 1391 حدود 500 تومان افزایش یافت.
 
بیشترین قطعات خودروی وارداتی در سال قبل مربوط به سه دسته قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری ساخت داخل 59 تا 60 درصد به جز لاستیک، قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری با ساخت داخل 15 تا 16 درصد به جز لاستیک و قطعات منفصله با ساخت داخل 14 تا 30 درصد به جز موتور، گیربکس، اکسل، کولر، جعبه فرمان و لاستیک بوده است.

خودروسازان یکی از دلایل اصلی خود برای افزایش قیمت‌های اخیر را واردات قطعات خودرو با ارز به نرخ آزاد اعلام کرده‌اند. این در حالی است که آمار گمرک نشان می‌دهد در مجموع سال قبل انواع قطعات خودرو با نرخی بسیار کمتر از نرخ آزاد ارز و کمی بالاتر از نرخ مرجع وارد کشور شده است.
 
پیشتر مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز گفته بود که خودروسازان دست کم تا مهر سال 1391 برای ثبت سفارش از ارز مرجع استفاده می‌کردند.
نظرات بینندگان