arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

مرتضوی: نمی‌توانیم مستمری بازنشستگان را متناسب با نرخ تورم افزایش دهیم

«سازمان تامین اجتماعی به دلیل محدویدت منابع و حجم بالای تعهدات نمی‌تواند مستمری‌های کارگران بازنشسته و از کار افتاده خود را به اندازه نرخ تورم افزایش دهد. /نمی توان همه منابع این صندوق را برای افزایش مستمری‌ها اختصاص داد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بابیان اینکه صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین النسلی است، گفت: نمی‌توان همه منابع این صندوق را برای افزایش مستمری‌ها اختصاص داد.

سعید مرتضوی در حاشیه مراسم هفته کارگر به ایلنا گفت: امسال در مقایسه با سالهای دیگر مستمری‌های کارگران بیمه شده بازنشسته و از کار افتاده بیشترین میزان افزایش را تجربه کرده است.

وی افزود: اگر منابع مالی صندوق تامین اجتماعی بابت افزایش مستمری‌های سال جاری اختصاص یابد سازمان در سالهای آینده نمی‌تواند به تعهدات بیمه‌ای و درمانی بین النسلی خود عمل کند.

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی بابیان اینکه مستمریهای سال ۹۲ مطابق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی افزایش یافته است، گفت: در قانون تامین اجتماعی نرخ تورم به عنوان معیاری برای افزایش مستمری بیمه شدگان بازنشسته و از کارافتاده تعیین شده است.

مرتضوی گفت: سازمان تامین اجتماعی به دلیل محدویدت منابع و حجم بالای تعهدات نمی‌تواند مستمری‌های کارگران بازنشسته و از کار افتاده خود را به اندازه نرخ تورم افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش‌های دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «با وجود ادعای پرداخت تمامی مطالبات تامین اجتماعی از جانب دولت چه محدودیت مالی دارید و مگر دولت مطالبات معوقه سازمان تامین اجتماعی را نپرداخته است؟» و «چرا باوجود تصویب مجلس هنوز وضعیت منابع مالی اجرای مرحله چهارم همسان سازی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؟» گفت: پاسخ هر کدام از این پرسش‌ها بسیار مفصل است و موقعیت مکانی و زمانی فعلی برای اینکار مناسب نیست، حتما در اولین فرصت مناسب به این مسائل پاسخ خواهم داد.

بنابر مشاهدات خبرنگار ایلنا سعید مرتضوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و اسدالـله عباسی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مدت کوتاهی درمراسم اولین روز هفته کارگر حضور داشتند و در این مدت کوتاه مرتضوی بار‌ها از سوی کارگران بازنشسته و از کار افتاده در مورد پایین بودن مستمری‌های سال ۹۲ و لحاظ نشدن نرخ تورم در افزایش‌های سال جدید مورد پرسش قرار می‌گرفت و هر بار در پاسخ خود می‌گفت: حرف شما درست است اما چنین پرداخت برای سازمان مقدور نیست امیدواریم هرچه زود‌تر تورم پایین آمده و مهار شود و شرایط بهبود یابد.
نظرات بینندگان