arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

تعطیل کامل مجتمع صنعتی مشترک کره شمالی و کره جنوبی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از رد پیشنهاد مذاکره از جانب کره‌ شمالی، کره‌ جنوبی اعلام کرد که کارگران خود را از منطقه‌ی صنعتی کسونگ خارج می‌کند. در کسونگ که یکی از مهم‌ترین منابع درآمد ارزی کره‌ شمالی به‌شمار می‌رود، ۵۳ هزار نفر کار می‌کردند.

رویترز گزارش داد که کره جنوبی در واکنش به پاسخ منفی کره‌ شمالی برای مذاکره میان دو کشور، ۱۷۶ کارگری را که هنوز در مجمتع صنعتی کسونگ کار می‌کنند، فرامی‌خواند. پیش از بحران دیپلماتیک میان دو کشور، ۱۲۳ شرکت کره‌ی جنوبی در کسونگ ۵۳ هزار نفر  را به کار گماشته بودند. اکثریت کارکنان این منطقه را که در خاک کره‌ شمالی قرار داد، شهروندان این کشور تشکیل می‌دادند.
 
اوایل آوریل کره‌ شمالی از ورود کارکنان کره‌ جنوبی به این منطقه جلوگیری کرد. در روز ۹ آوریل اعلام شد که بیش از ۵۰هزار کارگر کره‌ شمالی نیز حق ورود به کسونگ را ندارند و عملا فعالیت اقتصادی در این منطقه ممنوع شد.

روز پنجشنبه (۲۵ آوریل) کره‌ جنوبی به همسایه‌ شمالی خود اولتیماتوم داد، ظرف ۲۴ ساعت برای بازگشت به میز مذاکره تصمیم بگیرد، درغیر این‌صورت، سئول دست به "اقداماتی جدی" خواهد زد. کره‌ شمالی صبح جمعه این پیشنهاد را اقدامی "فریبکارانه" خواند و آن را رد کرد. چند ساعت بعد معلوم شد که نخستین "اقدام جدی" از جانب کره‌ جنوبی، فراخواندن کارگران باقیمانده در کسونگ است.

از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ کیم د یونگ، رئیس جمهور پیشین کره‌ی جنوبی سیاست آشتی باهمسایه‌ی شمالی را در پیش گرفت که یکی از نتایج آن گشایش مجمتع صنعتی کسونگ در سال ۲۰۰۴ بود. درآمد این مجتمع بالغ بر دو میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.
نظرات بینندگان