پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فیلم « رگبار» یکی از قدیمیترین ساختههای بهرام بیضایی در جشنواره سینمای
دانشگاه یو سی الای با استقبال روبهرو شد، چنانکه قرار است این فیلم در
دو نوبت در آمفیتئاتر بیلی وایلدر به نمایش دربیاید.
به نوشته روزنامه بهار ؛ این فیلم به همت سازمان حفاظت از فیلمهای سینمای جهان در دو نسخه در
اختیار کارگاههای فیلمسازی این دانشگاه قرار گرفته است و به عنوان یکی از
مواد درسی در این دانشگاه به آن پرداخته میشود. این در حالی است که بیست و
سومین جشنواره سالانه سینمای ایران در دانشگاه
یو سی الای کار خود را با نمایش «رگبار»، اولین فیلم بلند بهرام بیضایی در
تالار بیلی وایلدر موزه همر آغاز کرد و حالا قرار است دو بار دیگر در دو
سانس مختلف این فیلم برای علاقهمندان به نمایش درآید. اولین نمایش این
فیلم همراه با تحلیل و سخنرانیهایی درباره رگبار بود، بهرام بیضایی بعد از
سالها حاضر شد درباره رگبار حرف بزند، او درباره حس و حالش از تماشای
رگبار بعد از گذشت بیش از چهاردهه گفت: «دیدن فیلم بعد از 40سال به من این
احساس را داد که اگر اشتباهی در ساختن آن رخ داده حداقل اشتباه بزرگی نبوده
است. چون میدانم در آن شرایط محدودیتهای مالی و غیبت ممتد بازیگران،
غیرممکن بود فیلم بتواند بهتر از این ساخته بشود.»حالا قرار است این فیلم
دوباره با حضور دانشجویان رشته فیلمسازی در کارگاههای تحلیل فیلم این
دانشگاه نقد و بررسی شود، بهرام بیضایی این فیلم را در سال 1350 ساخته است.
فیلمی که مارتین اسکورسیزی آن را یکی از گنجینههای گرانبهای سینمای
کلاسیک آسیا نامیده است. نسخه جدید این فیلم که در سال ۱۳۵۰ با تهیهکنندگی
باربد طاهری ساخته شده، توسط سازمان حفاظت از فیلمهای سینمای جهان در
ایتالیا به ریاست مارتین اسکورسیزی به صورت دیجیتالی مرمت شده است.
فیلم ماجرای یک معلم مدرسه تهرانی (با بازی پرویز فنیزاده) است که ضمن
تدریس در یکی از مدارس فقیرنشین پایینشهر تحتتاثیر محیط متحول میشود.
جذابیت تم فیلم - ورود یک غریبه به میان جمعی تازه- و نمادها و تمثیلهای
پیچیدهای که برخی آن را از ویژگیهای کار این سینماگر میدانند، با وجود
گذشت چهار دهه توانست ذهن تماشاگرانی از نسلهای مختلف را در طول فیلم به
خود مشغول کند. بهرام بیضایی برای فیلمبرداری رگبار گروه فیلمبرداریاش را
به 23 ناحیه مختلف تهران برده و مدام لوکیشنهای رگبار را تغییر داده است،
بیضایی در گپوگفتهایی که با دانشجویان و علاقهمندان آمریکایی سینما داشت
برای آنها از دغدغههای سینماییاش گفت و از اینکه هرگز نمیتواند یک
روز بدون سینما و خلاقیت و کار فرهنگی را در زندگیاش تصور کند. روزنامه
لسآنجلس تایمز درباره واکنش تماشاگران نسبت به این فیلم نوشت: « نکته جالب
برای تماشاگران رگبار پررنگ بودن جنبههای نمایشی و تئاتری در این فیلم
بود.» بیضایی درباره این جنبه پررنگ در سینمایش که هنوز هم یک شاخصه محسوب
میشود، به حاضران در نشست نقد و بررسی این فیلم گفت: «این در واقع یک جور
مضحکه تفاوت زندگی واقعی با زندگی نمایشی و شعاری ماست که هنوز هم یک جور
زندگی میکنیم و یک جور شعار میدهیم که به هم هیچ ربطی ندارد.»
آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه یو سی الای، امسال ۹ فیلم کوتاه و بلند
داستانی از آثار سینماگران معاصر ایرانی را از شنبه ۱۳ آوریل به نمایش
گذاشت. این جشنواره قرار است تا روز بیست و هشتم آوریل ادامه داشته باشد و
در آخرین روز این جشنواره فیلم «پله آخر» ساخته «علی مصفا» به نمایش
درمیآید، همچنین فیلم «سعادت آباد» ساخته مازیار میری هم با حضور خود او
به نمایش درمیآید و قرار است میری درباره این فیلم برای دانشجویان سخنرانی
کند. روز پنجشنبه بیست و پنجم آوریل نیز فیلم «لرزاننده چربیها» ساخته
محمد شیروانی و فیلم کوتاهی از سیفالله صمدیان اکران شد که هر دو با
استقبال تماشاگران حاضر در این جشنواره روبهرو شدند. از دیگر فیلمهایی که
در این جشنواره با استقبال روبهرو شدند میتوان به فیلم «پذیرایی ساده»
ساخته «مانی حقیقی» اشاره کرد. لسآنجلس تایمز درباره اینروزهای سینمای
ایران نوشت: « نیمه ماه آوریل برای سینمای آمریکا در نبش خیابان ویلشر و
وستوود روزهای بینظیری است، هر سال میتوان در این خیابان مشتاقانی را
دید که سر از سینمای کشوری درمیآوردند که سفر به آنجا چندان برایشان آسان
نیست. امسال هم آمریکاییها در کنار ایرانیان نمایندگانی از فیلمهای
ایرانی از دورههای زمانی مختلف را تماشا کردند.»