arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

افزايش 2 برابري تعداد بنگاه هاي املاک طي 4 سال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه خراسان نوشت:

مرکز آمار ايران با انتشار گزارشي تحت عنوان «طرح آمارگيري از بنگاه هاي معاملات ملکي - ۱۳۹۱»، اعلام کرد: تعداد بنگا ه هاي معاملات ملکي در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۶ حدود ۱۰۰درصد افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش تعداد بنگاه هاي معاملات املاک از ۳۵هزار و ۶۰۰بنگاه در سال ۸۶ به ۷۱هزار و ۹۰۰بنگاه در سال ۹۰ افزايش يافته است.به گزارش مرکز آمار ايران، در سال 1390 تعداد 71 هزار و 916 کارگاه در کل کشور، داراي فعاليت بنگاه هاي معاملات ملکي بوده اند.بر اساس اين گزارش تعداد معاملات مسکن نيز طي مدت ياد شده افزايش حدود ۲برابري داشته است. تعداد معاملات مسکن شامل خريد و فروش ساختمان، زمين و اجاره بهاي ساختمان و مسکن از يک ميليون و ۵۶۱ هزار مورد در سال ۸۶ به ۲ميليون و ۹۷۲هزار مورد در سال ۹۰ افزايش يافت. اين گزارش همچنين به مقايسه دريافتي ها (درآمد) و پرداختي ها (هزينه) بنگاه هاي معاملات ملکي پرداخته است. بر اساس اين گزارش مجموع ميزان دريافتي هاي بنگاه هاي معاملات املاک از ۳۲۹ميليارد تومان در سال ۸۶ به ۸۳۶ميليارد تومان در سال ۹۰ افزايش يافت که مي‌توان گفت 2.5برابررشد داشته است .بر اين اساس، براي هر کارگاه به طور متوسط، ارزش پرداختي ها ۴۶ميليون ريال و ارزش دريافتي ها ۱۱۶ميليون ريال مي باشد و نشان مي دهد، در مقايسه با دوره قبل، ارزش پرداختي ها و دريافتي هاي هر يک از اين کارگاه ها به ترتيب 1.5برابر و 1.0برابر شده است.

بيشترين معاملات اجاره وبيشترين درآمد از خريد و فروش

به گزارش ايسنا، آمار نشان مي دهد با وجود اينکه بيشترين معاملات بنگاه هاي ملکي کشور مربوط به اجاره ساختمان است اما بيشترين درآمد اين بنگاه ها از معاملات خريد و فروش به دست آمده است.بررسي گزارش مرکز آمار بيانگر آن است که تهران با وجود 15هزار و 86 کارگاه بالاترين تعداد بنگاه هاي کشور را به خود اختصاص داده است.اين در حالي است که خراسان رضوي با 7028 و مازندران با 5752 واحد در رتبه هاي بعدي بنگاه داران کشور قرار مي گيرند.اما کمترين تعداد بنگاه معاملات ملکي در استان ايلام با تعداد 250 واحد واقع شده است، البته چهارمحال و بختياري و خراسان شمالي هم به ترتيب با461 و 561 کارگاه در رده دوم و سوم کمترين ها جاي دارند.کرمان، کهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان تنها استان هايي هستند که درهر کدام از آنها در يکي از سال هاي 70 تا 90 هيچ بنگاه معاملات ملکي ايجاد نشده است.

اجاره ساختمان هاي مسکوني، بالاترين معاملات بنگاه ها

اما در سال 90 بيش از دو ميليون و 972 هزار و 259 معامله در بنگاه هاي کل کشور انجام شده که اجاره تمام يا بخشي از ساختمان مسکوني با يک ميليون و 560 هزار و 256 معامله بالاترين معاملات ملکي را به خود اختصاص داده اند.بر اين اساس 873 هزار و 775 معامله بابت خريد و فروش تمام يا بخشي از ساختمان مسکوني، 298 هزار و 463 معامله بابت خريد و فروش زمين، 172 هزار و 719 معامله بابت اجاره تمام يا بخشي از ساختمان غير مسکوني و 67 هزار و 47 معامله نيز بابت خريد و فروش تمام يا بخشي از ساختمان غيرمسکوني در طول سال گذشته در کشور صورت گرفته است.

معاملات خريد و فروش درآمدزاترين منبع درآمد معاملات ملکي

بنگاه هاي کشور در سال 91 بيش از 8327 ميليارد ريال دريافتي داشته اند که معامله بابت خريد و فروش تمام يا بخشي از ساختمان مسکوني با رقمي بيش از 4204 ميليارد ريال بيشترين درآمدزايي را براي بنگاه ها به همراه داشته است. بر اين اساس معاملات خريد و فروش زمين با بيش از 870 ميليارد ريال ومعامله خريد و فروش تمام يا بخشي از ساختمان غير مسکوني نيز با بيش از 347 ميليارد ريال ساير منابع درآمدي بنگاه هاي معاملات ملکي کشور در سال 90 بوده اند.

ارزش پرداختي ها و دريافتي هاي بنگاه هاي معاملات ملکي: ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰(ميليون ريال)

۱۳۸۶ ۱۳۹۰

شرح کل متوسط هر بنگاه کل متوسط هر بنگاه

ارزش پرداختي ها ۱۱۰۱۲۶۴ ۳۰ ۳۳۱۴۱۹۳ ۴۶

ارزش دريافتي ها ۳۲۹۵۸۴۹ ۹۲ ۸۳۶۲۵۴۷ ۱۱۶

مقايسه عملکرد فعاليت بنگاه هاي معاملات ملکي: ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰

شرح ۱۳۹۰ ۱۳۸۶

کل متوسط هر بنگاه کل متوسط هر بنگاه

جمع ۱۵۶۱۵۴۱ ۴۴ ۲۹۷۲۲۶۰ ۴۱

تعداد معامله بابت خريد و فروش تمام يا بخشي از ساختمان مسکوني ۳۹۱۷۴۴ ۱۱ ۸۷۳۷۷۵ ۱۲

تعداد معامله خريد و فروش تمام يا بخشي از ساختمان غيرمسکوني ۷۸۹۳۶ ۲ ۶۷۰۴۷ ۱

تعداد معامله بابت خريد و فروش زمين ۱۳۷۴۷۷ ۴ ۲۹۸۴۶۳ ۴

تعداد معامله بابت اجاره تمام يا بخشي از ساختمان مسکوني ۸۴۹۶۶۸ ۲۴ ۱۵۶۰۲۵۶ ۲۲

تعداد معامله بابت اجاره تمام يا بخشي از ساختمان غيرمسکوني ۱۰۳۷۱۶ ۳ ۱۷۲۷۱۹ ۲


نظرات بینندگان