arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

صدور روزانه 20 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی توسط ایران/ افزایش مجدد ذخایر استراتژیک بنزین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون وزیر نفت با تشریح آخرین وضعیت واردات و صادرات سوخت از صدور روزانه 20 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی توسط ایران خبر داد و اعلام کرد: امسال ظرفیت ذخایر استراتژیک سوخت به‌ویژه بنزین و گازوئیل بیش از 1.3 میلیارد لیتر افزایش می‌یابد.

علیرضا ضیغمی در گفتگوی مشروح با مهر در تشریح عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون، گفت: در یکسال اخیر ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور بیش از 330 هزار بشکه در روز افزایش یافته است به طوری که هم اکنون ظرفیت پالایش نفت به یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسیده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش سهم میعانات گازی در سبد خوراکی ورودی پالایشگاه های نفت، تصریح کرد: سهم این محصول از صفر در دهه 70 هم اکنون به 37 هزار بشکه رسیده است، ضمن انکه امسال با بهره بردایر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش میعانات گازی حدود 360 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی همچنین در خصوص تولید انواع فرآورده های نفتی اظهار داشت: پس از ظرفیت پالایش، ظرفیت تولید فرآورده های نفتی دومین شاخص میزان توسعه صنعت پالایش و پخش فراورده های نفتی کشور است.

جزئیات ظهور پالایشگاه‌های بنزین‌ساز در ایران

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه هم اکنون ظرفیت تولید انواع محصولات نفتی کشور به مرز 260 میلیون لیتر در روز رسیده است، بیان کرد: ظرفیت تولید فرآورده های نفتی نسبت به دهه 70 تاکنون از رشد حدود 60 میلیون لیتری در روز برخوردار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین به عنوان یکی از فرآورده های استراتژیک نفتی از 25.4 میلیون لیتر در دهه 70 به 60 میلیون لیتر در سال 1392 افزایش یافته است، تبیین کرد: تا پایان سالجاری هم با راه اندازی چهار طرح جدید این ظرفیت از مرز 70 میلیون لیتر در روز عبور می کند که شاهد رشد بیش از 4 برابری نسبت به دهه 70 است.

وی، ظرفیت فعلی تولید گازوئیل کشور را 92 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: قطعا تولید این محصول پرطرفدار نفتی در ادامه سالجاری از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور خواهد کرد.

ضیغمی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های جدید بهینه سازی، بهبود کیفیت تولید در پالایشگاه های موجود نفت، تاکید کرد: بر این اساس تولید محصولاتی با ارزش افزوده پایین اقتصادی همچون نفت سفید و نفت کوره به حداقل کاهش یافته است.

معاون وزیر نفت با اشاره به کاهش تولید نفت سفید از 26 میلیون لیتر به 15 میلیون لیتر درسالجاری، گفت: ظرفیت تولید روزانه نفت کوره از 84 میلیون لیتر به 80 میلیون لیتر در سال 92 کاهش یافته است که این روند کاهش تا سقف 60 میلیون لیتر در روز ادامه می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از افزایش تولید گازمایع در سال 91 خبر داد و یادآور شد: هم اکنون بیش از 9 میلیون لیتر گاز مایع در پالایشگاه‌های نفت کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

تراز تجارت نفت ایران مثبت شد

به گزارش مهر، وی در ادامه با یادآوری اینکه همزمان با افزایش ظرفیت تولید، مدیریت مصرف انواع فرآورده‌های نفتی هم در دستور کار قرار داشته است، گفت: با وجود واردات روزانه 35 میلیون لیتر انولاع فرآورده های نفتی در برنامه چهارم توسعه، هم اکنون نه تنها هیچگونه واردات بنزین، گازمایع و گازوئیلی توسط ایران انجام نمی شود بلکه به یکی از کشورهای صادرکننده فرآورده‌‌های نفتی تبدیل شده‌ایم.

ضیغمی با اشاره به واردات روزانه 28 میلیون لیتر بنزین در سال 1385، تصریح کرد: با اجرای سهمیه‌بندی بنزین میزان واردات این محصول نفتی به 19 میلیون لیتر و هم اکنون به صفر رسیده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت همچنین با اشاره به توقف کامل واردات گازوئیل در سال 1390، بیان کرد: علاوه بر این سال گذشته با بهره برداری از د طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند علاوه بر توقف واردات گازمایع ایران به جرگه یکی از کشورهای صادرکننده این محصول نفتی پیوسته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حجم صادرات فرآورده های نفتی (به استثنای میزان فروش به مراکز بانکرینگ) به 20 میلیون لیتر در روز رسیده است، اظهارداشت: پیش بینی می شود میزان صادرات در ادامه سالجاری با امضای چندین قرارداد جدید افزایش بیشتری یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، هم اکنون محصولاتی همچون نفتا (بنزین پایه)، گوگرد، نفت كوره، گازوئیل، نفت سفيد و گازمايع در سبد صادراتی فرآورده های نفتی کشور قرار دارند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در شرایط فعلی عملا با صادرات انواع فرآورده های نفتی و توقف واردات این محصولات عملا تراز تجارت سوخت کشور به طور کامل مثبت شده است.

افزایش ذخایر استراتژیک بنزین و گازوئیل 

ضیغمی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی و سرمایه گذاریهای کلان برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های استراتژیک نفتی کشور، گفت: هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور به مرز 12 میلیارد لیتر افزایش یافته است.

معاون وزیر نفت با یادآوری افتتاح و راه اندازی چندین طرح توسعه و یا راه اندازی انبارهای جدید نفتی، توضیح داد: در ادامه سالجاری 6 انبار جدید نفتی ساخت و در مدار بهره بردایر کامل قرار می گیرد.

به گفته این مقام مسئول، پیش بینی می شود در سالجاری انبارهای نفت کرمان با ظرفیت ٣٥٠ میلیون لیتر، انبار ماهشهر با ظرفیت ٣٠٠ میلیون لیتر، انبار شیراز با ظرفیت ١٦٦ میلیون لیتر، انبار ارومیه با ظرفیت ١٢٠ میلیون لیتر،‌ انبار بیرجند با ظرفیت ١٠٠ میلیون لیتر و انبار ملایر با ٧٠ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی راه‌اندازی شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از راه اندازی 7 طرح جدید توسعه ای در انبارهای موجود نفت کشور خبرداد  و افزود: در سال 92 طرح توسعه انبار نفت گرگان با ٢٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت، انبار نفت زاهدان با ٤٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت، انبار نفت اراک با ١٥٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت و توسعه انبارهای نفت قم، بجنورد، سمنان در مجموع با ٣٠ میلیون لیتر افزایش ظرفیت راه اندازی خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با بهره برداری از این 13 طرح جدید در مجموع ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل به 13.2 تا 13.3 میلیارد لیتر افزایش می یابد، تصریح کرد: در مجموع تا پایان برنامه پنجم توسعه هم ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور به 14.5 میلیارد لیتر افزایش می یابد.

نظرات بینندگان