arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

هزينه سكونت در نامزد اداري پايتخت ‌چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رفت‌وآمد‌هاي متعدد اجاره‌نشين‌هاي ساكن تهران به منطقه‌اي كه از دو سال پيش توسط دولت زيربار سنگين ساخت‌وساز مسكن‌مهر رفت، افراد را متوجه «مزيت اقتصادي اجاره‌بها» در اين منطقه كرده است.

شهر جديد پرند در 24 كيلومتري جنوب‌غرب تهران تا قبل از سال89، منطقه‌اي گمنام از توابع استان تهران به حساب مي‌آمد كه آن زمان كاركرد غالب اين شهر، مهاجرپذيري آن بود؛ اما با ساخت 100 هزار واحد مسكوني‌مهر و پيش‌فروش همه واحدها به مستاجران تهراني در طول سه سال اخير، هم‌اكنون مراجعه چند‌ساعت درهفته پايتخت‌نشين‌ها به پرند براي پيگيري امور مسكن‌مهر‌شان آغاز شده؛ طوري كه در جريان اين مراجعه‌ها، مبالغ اجاره آپارتمان‌هاي پرند، مورد توجه پيش‌خريداران قرار گرفته و حالا اين افراد، اجاره‌نشيني در پرند را به سكونت پرهزينه در تهران ترجيح داده‌اند.
در پرند تا پيش از شروع ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر، سرجمع حدود 20 هزار واحد مسكوني وجود داشت كه البته نيمي از واحدها خالي از سكنه بود و جمعيت فوق‌العاده محدودي در شهر ساكن بودند. اما در حال حاضر علاوه بر اين تعداد آپارتمان، 12 هزار واحد مسكوني‌مهر نيز تكميل و آماده استفاده شده ضمن اينكه تعداد خانه‌هاي‌خالي در پرند به كمتر از 10 درصد رسيده است.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، رشد ناگهاني تقاضا در بازار اجاره آپارتمان در شهر جديد پرند - در مقايسه با سال‌هاي قبل- را به خوبي مي‌توان از پيامك‌هايي كه در طول روز توسط مشاوران‌املاك پرند به مالكان واحدهاي مسكوني‌مهر ارسال مي‌شود، احساس كرد.
اين روزها بنگاه‌هاي املاك شهر جديد پرند شايد تنها گروهي از صنف مشاوران‌املاك سراسر كشور باشند كه رونق را در بازار مسكن كاملا لمس مي‌كنند.
كسب‌وكار دلالان ملك در پرند تحت تاثير سطح فوق‌العاده پايين اجاره‌بها و عرضه وسيع واحدهاي مسكوني‌مهر به بازار اجاره، در بهترين وضعيت قرار دارد.
تحقيقات ميداني «دنياي‌اقتصاد» از بازار اجاره پرند حاكي است: واحدهاي مسكوني نوساز در اين منطقه كه عمدتا مسكن‌مهر هستند – در سال‌هاي اخير هيچ ساخت‌وسازي جز مسكن‌مهر در پرند انجام نشده است- با حداكثر مبلغ 15 ميليون تومان رهن‌كامل، به تهراني‌ها اجاره داده مي‌شود.
مالكان اين آپارتمان‌ها چون در تهران ساكن هستند، تمايلي به دريافت اجاره ماهانه ندارند و حداكثر 30 درصد مبلغ‌رهن را حاضرند به اجاره تبديل كنند.
همچنين از آنجا كه صاحبان اين واحدها براي دريافت مسكن‌مهرشان حدود 12 تا 15 ميليون تومان آورده‌نقدي به دولت پرداخت كرده‌اند، به دنبال جبران اين رقم از طريق رهن واحدها هستند!
براساس اين گزارش، اجاره‌بها در شهر جديد پرند نسبت به تابستان سال گذشته 20 تا 25 درصد افزايش پيدا كرده كه در مقايسه با نرخ رشد سالانه حداقل 40 درصدي اجار‌ه‌بها در تهران، رقم قابل‌قبولي محسوب مي‌شود.
طبق اعلام رسمي مركز آمار، ميانگين رهن‌كامل آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در پاييز سال گذشته براي يك واحد 90 متري، 40 ميليون تومان بوده است. به اين ترتيب چنانچه اجاره‌بها در تهران طي 4 ماه اخير تغيير نكرده باشد و همان نرخ‌هاي پاييزي مبناي محاسبه موجران قرار داشته باشد، در اين صورت آپارتمان‌هاي پرند با كمتر از نصف مبالغ تهران، اجاره داده مي‌شود.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» هر چند اجاره‌بهاي مسكن در پرند به لحاظ ارزاني نرخ‌ها اصلا با اوضاع بازار اجاره تهران قابل‌قياس نيست، اما در بازار فروش، نرخ رشد قيمت‌ها در اين منطقه قابل توجه به نظر مي‌رسد.
مشاوران‌املاك فعال در شهر جديد پرند درباره قيمت فروش واحدهاي مسكوني مي‌گويند: آپارتمان‌هاي نوساز مترمربعي يك ميليون و 300 هزار تا حداكثر يك ميليون و 800 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.
اين آپارتما‌ن‌ها اغلب داراي 20 تا 25 ميليون تومان وام قرض‌الحسنه مسكن‌مهر با اقساط ماهانه 270 هزار تومان هستند.
تقاضاي‌جديد براي مسكن‌مهر
به گزارش «دنياي اقتصاد» رشد قيمت مسكن در پرند طي يكسال گذشته قابل‌توجه و به مراتب بيشتر از نرخ رشد آهسته اجار‌‌ه‌بها بوده است.
اين در حالي است كه با ساخت‌وسازهاي وسيع مسكن‌مهر در اين شهر نبايد انتظار افزايش قيمت وجود داشته باشد كه برعكس، فراواني عرضه بايد زمينه عدم ‌تغيير قيمت را ايجاد كرده باشد.
اما ظاهرا توقف ثبت‌نام متقاضيان جديد مسكن‌مهر در پرند باعث رشد قيمت‌ها شده است.
از نيمه‌ سال گذشته، با به پايان‌رسيدن ظرفيت پيش‌فروش مسكن‌مهر در پرند، ثبت‌نام از متقاضيان جديد متوقف شد. اين در حالي است كه تقاضاي جديد به واسطه ازدواج و اطلاع تدريجي خانوارها از شرايط مسكن‌مهر، كماكان ادامه دارد.
در پرند روزانه 100 نفر متقاضي جديد براي ثبت‌نام به شركت عمران مراجعه مي‌كنند و با پاسخ منفي از طرف مسوولان پرند روبه‌رو مي‌شوند.
محمود قلعه‌نويي مدير امور مسكن‌مهر در شهر جديد پرند درباره تعيين‌تكليف متقاضيان جديد به «دنياي‌اقتصاد» گفت: تداوم تقاضا براي مسكن‌مهر را به وزارت راه‌وشهرسازي منتقل كرده‌ايم و قرار است در صورت تصميم نهايي مسوولان اين وزارتخانه، ثبت‌نام از اواخر خردادماه دوباره آغاز شود.
عضو هيات‌مديره شهر جديد پرند همچنين از بانك‌ها و ساير دستگاه‌هايي كه ارائه‌كننده خدمات شهري هستند درخواست كرد براي دايركردن شعبه در شهر جديد پرند، همكاري كنند.
نظرات بینندگان