arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

حکم شرعی معامله گواهی سپرده حج چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیته فقهی بورس با بیان اینکه خرید و فروش گواهی سپرده حج و انتقال امتیاز آن در فرابورس از نظر کمیته فقهی بورس در جلسه روز چهارشنبه از نظر شرعی بلااشکال اعلام شد، گفت: اجرایی شدن این موضوع بستگی به موافقت سازمان حج و زیارت دارد.

به گزارش انتخاب، سیدعباس موسویان در گفتگو با مهر از برگزاری جلسه شورای فقهی بورس به عنوان اولین جلسه کمیته در سال جاری در روز چهارشنبه هفته گذشته خبرداد و گفت: در این جلسه در مورد صکوک حج و عمره مباحثی مطرح شد و  موضوع خرید و فروش گواهی سپرده حج به صورت گزارشی به سازمان حج و زیارت ارائه شده است و منتظر اعلام موافقت یا مخالفت با این طرح از سوی سازمان حج و زیارت هستیم تا اوراق منفعت حج خرید و فروش شود.

عضو کمیته فقهی بورس با بیان اینکه کمیته موضوع خرید و فروش گواهی سپرده حج را از نظر فقهی بررسی کرده است، افزود: این موضوع بحثی سه جانبه میان سازمان حج و زیارت، نظام بانکی و بورس است، به این صورت که سازمان حج و زیارت امتیازی را به سپرده گذاران می دهد، سپرده گذار در بانک سپرده گذاری کرده و برای این سپرده سود و سرمایه ای مترتب است و امتیازی دارد که می خواهد این امتیاز خود را واگذار کند.

وی ادامه داد: همچنین نظام بانکی طرف دیگر این قضیه است که سپرده ها را در طرح ها و پروژه ها سرمایه گذاری می کند و همچنین فرابورس به عنوان مکانی برای خرید و فروش گواهی سپرده حج و تعیین ضوابط.

موسویان با اعلام اینکه بحث فقهی آن در کمیته مورد بررسی و تائید قرار گرفته است، تصریح کرد: صاحبان گواهی سپرده حج و عمره از نظر شرعی می تواننددر فرابورس سپرده خود را به دیگری منتقل کنند و سود و امتیاز آن را اعم از حج و عمره به خریدار انتقال دهند، اما به هر حال اجرایی شدن آن بستگی به موافقت سازمان حج دارد که با ورود آن به فرابورس با توجه به سپرده گذاری در بانکها و افتتاح حساب و غیره تصمیم گیری خواهد کرد.

عضو کمیته فقهی بورس تاکید کرد: سازمان بورس و فرابورس آمادگی دارند که در صورت موافقت سازمان حج و زیارت خرید وفروش گواهی سپرده حج را در فرابورس اجرایی کنند.

وی موضوع دیگر مورد بحث در جلسه کمیته را بحث خرید اعتباری سهام ذکر کرد و گفت: در آئین نامه این موضوع اشکالی وجود داشت که در کمیته مطرح و حل شد.

نظرات بینندگان