arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

اينترنت 20 مگابيتي در راه منازل کاربران تهراني ومشهدي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خراسان نوشت:

در پي عملياتي شدن پروژه فيبر نوري،در مرحله نخست کاربران تهراني و مشهدي صاحب اينترنت 20 مگابيتي مي شوند.اجراي مرحله آزمايشي پروژه انتقال فيبر نوري (FTTX) که با هدف وقوع انقلاب اطلاعاتي در شبکه هاي مخابراتي و دنياي ديجيتالي در کشور از سال 88 مطرح شده است، سرانجام با امضاي تفاهم نامه ميان مجري اپراتور چهارم و منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس کليد خورد که در مرحله نخست آن که در آينده نزديک اجرا مي شود، امکان دسترسي به شبکه فيبر نوري در7شهر پرجمعيت کشورفراهم مي شود. معاون سازمان فناوري اطلاعات و مدير عامل شرکت ايرانيان نت در گفت و گو با خراسان جزئيات اين پروژه را تشريح کردند .علي حکيم جوادي معاون وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات بهبود شبکه دسترسي را مهم ترين ويژگي پروژه انتقال فيبرنوري عنوان کرد وگفت : هدف از ايجاد اين اپراتور نيز اين بوده که با استفاده از فناوري هاي نوين فيبر نوري، شبکه دسترسي ارتقا يابد.در واقع اجراي اين پروژه يکي از بستر هاي مهم لايه دسترسي در شبکه ملي اطلاعات به شمار مي رود. وي با اعلام اين که امروز بسياري از اقتصادهاي نوظهور از جمله درکشور هند توسعه شبکه فيبر نوري را در کشورشان يک راهبرد قرار داده اند ،تصريح کرد: امروز بسياري از کشورها که براي جهش اقتصادي به دنبال ميانبر مي گردند ،از مسير فناوري اطلاعات استفاده مي  کنند.

10 درصد افزايش پهناي باند به ميزان 1.4 درصد در توليدناخالص ملي تاثير گذار است

رئيس هيئت مديره سازمان فناوري اطلاعات ايران اضافه کرد:بر آوردها نشان مي دهد که 10 درصد افزايش پهناي باند به ميزان 1.4 درصد در توليدناخالص ملي تاثير گذار است. وي با اعلام اين که 20 درصد سهام طلايي شرکت ايرانيان نت متعلق به وزارت ICT است، ادامه داد : با توجه به تجربه صدور پروانه هاي متعدددرکشور، صلاح ديده شد اپراتور فيبرنوري به گونه اي تدوين شود که تمام سرويس ها را ارائه کند و از اين رو پروانه ايرانيان نت کامل ترين پروانه  موجود در کشور است همچنين فعاليت اصلي اپراتور فيبر نوري ايرانيان نت نيز فيبر کشي است؛ به علاوه طبق پروانه تا پايان پروژه، بايد به 8 ميليون مشترک حداقل 20 مگابيت برثانيه پهناي باند ارائه شود. اين اپراتور همچنين مي تواند سرويس هايي از جمله صوت، تصوير، ديتا و ترکيبي از اين موارد را ارائه کندو در مراحل بعدي نيزمي تواند درحوزه ارائه محتوا کار کند. حکيم جوادي ادامه داد:اپراتور چهارم به منظور فعاليت در لايه دسترسي ديتا، قرار است ارتباطات ديتا را بر بستر فيبر نوري تا منازل اجرا کند که حداکثر پهناي باند اپراتور چهارم که برخي آن را اپراتور فناوري اطلاعات نيز مي نامند، متناسب با کاربرد متفاوت خواهد بودبه عبارت ديگر اين اپراتور شبکه اي است که خدمات ديتا را ارائه مي کند و پهناي باند مورد نياز آن بستگي به کاربردها و سرويس هاي ارائه شده از طريق اين شبکه دارد.

به گفته وي ، اين پروژه امکان استفاده از خدمات باند وسيع؛ به علاوه تمام سرويس هاي مالتي مديا مانند تلفن تصويري، تلويزيون هاي کابلي، تلويزيون تعاملي (IPTV) ، سرويس ويدئوي درخواستي، بازي آنلاين، آموزش مجازي و ويدئو کنفرانس، دور کاري وارائه اينترنت پرسرعت را از طريق شبکه فيبر و بدون قطعي شبکه فراهم مي کند. اپراتورچهارم براي ايجاد چنين سرويس هايي مي آيد، زيرا بسياري از اين سرويس ها با توجه به شبکه حال حاضر يا قابل استفاده نيست و يا با محدوديت مواجه است.به گفته وي، در دورکاري با يک سيستم ويدئو کنفرانس با فناوري HD، مي توان يک کنفرانس کاملا زنده و حتي بين استاني داشت و اپراتور چهارم آمده است تا اين شبکه را ايجاد کند.

ارائه سرويس به 8 ميليون مشترک تا سال 1401

مهندس محمدعلي رحمان دوست مديرعامل شرکت ايرانيان نت نيز با اشاره به پروژه شبکه دسترسي فيبرنوري در بستر باند پهن (FTTX) که بايد تا سال 1401 به 8 ميليون مشترک سرويس ارائه کند، افزود : دسترسي فيبرنوري براي 8 ميليون کاربر تا سال 1401بايد در کشور اجرايي شود براين اساس شبکه دسترسي فيبرنوري براي اتصال منازل، سازمان ها و اماکن تجاري و عمومي در 31 مرکز استان در 3 مرحله اجرايي مي شود که در مرحله نخست 7 شهر پرجمعيت شامل مشهد، تهران، شيراز، کرج، قم، اصفهان و تبريز ، در مرحله دوم 13 مرکز استان و درمرحله سوم 11 مرکز استان تحت پوشش شبکه فيبرنوري قرار مي گيردو هم اکنون در حال انجام کار مطالعاتي پروژه براي اين شهرها هستيم و پيش بيني مي شود در آينده نزديک، 400 هزار کاربر از سرويس هاي اين شبکه استفاده کنند .ايجاد حداقل 5 ميليون وحداکثر 8 پورت پرسرعت فيبرنوري تا مرداد سال 1401 از ديگر اهداف پروژه است. دسترسي به اينترنت در اين شبکه حداقل باسرعت 20 مگابيت و حداکثر 40 مگابيت بر ثانيه با امکان استفاده از تلويزيون تعاملي و تلفن تصويري است.
نظرات بینندگان