arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

عکس العمل نامزدها به یک سوال: رد صلاحیت شوید چه واکنشی نشان می دهید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
17 اردیبهشت زمان ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری شروع می شود و در نهایت شورای نگهبان مطابق با معیارهای قانون اساسی صلاحیت نامزدها را بررسی و تا اویل خرداد ماه اسامی تائید صلاحیت شدگان توسط وزارت کشور بطور رسمی اعلام می شود. اما چگونگی برخورد نامزدها به اعلام نتایج صلاحیت ها می تواند سنجش خوبی برای میزان قانون پایبندی آنان به قانون باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، نام نویسی از داوطلبان نامزدی از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری17 اردیبهشت به طور رسمی شروع و طبق جدول زمان بندی انتخابات، تا پایان روز 21 اردیبهشت به مدت پنج روز ادامه می یابد.

همچنین از 27 تا 31 اردیبهشت، شورای نگهبان به اعتراض احتمالی داوطلبان احراز صلاحیت نشده مجددا رسیدگی می کند و وزارت کشور نیز اول تا پایان روز دوم خرداد ، اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

 رهبر انقلاب در توصیه ای به کاندیداهای ریاست جمهوری بیان داشته اند: "داوطلبان در محاسبه اشتباه نکنند؛ نه در ارزیابی نیازهای کشور و نه در ارزیابی توان خودشان. بدانند مدیریت اجرائی کشور یعنی چه؟ "

اما این روزها مرز نامزد هایی که تاکنون به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرده اند به عدد 24 رسیده است؛ بنابراین از شورای نگهبان توقع است که از میان نامزدها نزدیک ترین ها به مصادیق رجل سیاسی و مذهبی را انتخاب کرده و با معرفی بهترین ها، مردم را در انتخابی شایسته یاری دهند. اما چگونگی برخورد نامزدها به اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها می تواند سنجش خوبی برای میزان قانون گرایی آنان باشد.

در ادامه اظهارنظر برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد این وظیفه قانونی شورای نگهبان را می خوانیم.

پورمحمدی: آرام تسلیم شورای نگهبان می شوم

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور که سابقه وزرات کشور را نیز در کارنامه خود دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال در صورت عدم احراز صلاحیت چه اقدامی خواهید کرد، گفت: تسلیم خیلی آرام شورای نگهبان خواهم بود.

وی افزود: چه تصمیم شورای نگهبان را قبول داشته باشم و چه نداشته باشم به آن احترام خواهم گذاشت.

یحیی آل اسحاق: نامزد ریاست جمهوری باید ساختار نظام را قبول داشته باشد حتی اگر به ضررش باشد

همچنین یحیی  آل اسحاق در گقتگویی با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: وقتی که نامزد ریاست بر قوه مجریه شدم یعنی اینکه ساختارها و چارچوب های نظام را قبول دارم بنابراین اگر جایی این ساختار ها بر علیه من بود باید آنرا بپذیرم و گرنه نقض غرض کرده ام .

وی افزود: اگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوم از این خوشحالم که وظیفه ام را انجام داده ام اما  مصلحت نبوده است که تائید صلاحیت شوم.

وی خاطرنشان کرد: اگز کسی نامزد ریاست جمهوری می شود باید ساختارهای نظام را قبول داشته باشد حتی اگر به ضررش باشد؛ اگر هم که قبول ندارد اصلا حق کاندیداتوری ندارد.

شریعتمداری: از شورای نگهبان تشکر می کنم

همچنین محمد شریعتمداری که وزارت دولت اصلاحات و همچنین عضویت در شورای راهبردی رهبری را در کارنامه کاری خود دارد، در مورد عکس العملش در صورت عدم احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان گفت: من از شورای نگهبان تشکر می‌کنم زیرا احراز صلاحیت‌ نامزدها انتخابات حق قانونی شورای نگهبان است.

کواکبیان: توقع دارم تائید صلاحیت شوم

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به این سوال که آیا از فیلتر شورای نگهبان عبور می کنید، گفت: من نمی توانم برای آنها تعیین و تکلیف کنم, اما توقع دارم تائید صلاحیت شوم.

وی افزود: اگر رد صلاحیت شوم اعتراضم را از طریق مجاری قانونی پیگیری می کنم نه از کف خیابان.

رضایی: تائید صلاحیت می شوم

در همین راستا محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به سوال به این موضوع  گفت: چنین چیزی اتفاق نمی افند؛ مانند سال 88 این بار نیز تائید صلاحیت می شوم.

وی یادآور شد: من وظیفه‌ام را خدمت به مردم می‌دانم و البته همانطور که در سال 88 تمکین کردم اینبار هم به نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنم.

عارف:به نظر شورای نگهبان تمکین می کنم

عارف نیز در واکنش به رد صلاحیت شدنش گفت: اگر بنده رد صلاحیت شوم تمکین کرده و اعتراضی نخواهم داشت.

باهنر: کاندیدا تابع شورای نگهبان نباشد به دیگر قوانین هم تمکین نمی کند

محدرضا باهنر کاندیدای عضو ائتلاف پنجگانه هم در این خصوص گفت: در هر صروتی تابع نظر شورای نگهبان هستم؛ همچنان که در مجلس هم تسلیم نظر این شورا هستیم؛ چراکه در بعضی از مواقع ما از نظر شورای نگهبان در مورد رد یک مصوبه قانع نمی شویم اما در هر صورت موظف هستیم که ایرادات شورا را نسبت به قانون برطرف کنیم.

وی افزود: در بحث تائید صلاحیت ها هم همینطور است. اگر کسی اعتراض کند معلوم می شود که نسبت به دیگر قوانین نیز تمکین نخواهد کرد.

وی افزود: در مجلس هم که قوانین تصویبی باید به تائید شورای نگهبان برسد ، بعضی مواقع این شورا  مصوبه ها را رد می کند که ما نیز قانع نمی شویم اما تسلیم نظر شورای نگهبان می شویم.

واعظ زاده: سوالتان را پس بگیرید

همچنین صادق واعظ زاده هم واکنش به این سوال که اگر رد صلاحیت شوید چه عکس العملی از خود نشان می دهید گفت: اگر به سوابق بنده مراجعه بفرمائید سوال خود را پس می گیرید.

زاکانی:خیر و صلاح و بودن یا نبودن افراد بر عهده شورای نگهبان است

علیرضا زاکانی نیز در این خصوص گفت: اصولا شورای نگهبان باید خير و صلاح را تشخیص دهد؛ ما که نمی توانیم برای او تعیین تکلیف کنیم. براساس ضوابط، خیر و صلاح و بودن یا نبودن افراد بر عهده شورای نگهبان است.

ولایتی: ملاک شورای نگهبان حق است

علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع بیداری اسلامی هم گفت: فقهای بزرگوار و حقوقدانان برجسته شورای نگهبان نشان داده‌اند که تسلیم هیچ تهدیدی نمی‌شوند و ملاک آن‌ها تنها معیارهای حق است.

روحانی: کفر چو منی گزاف و آسان نبود

حسن روحانی در پاسخ به این سئوال که اگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوید چه اقدامی خواهید کرد، گفت:  کفر چو منی گزاف و آسان نبود.

لنکرانی:هرچه قانون بگوید عمل می کنم

همچنین کامران باقری لنکرانی کاندیدای جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که اگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوید چه خواهید کرد گفت: ما تابع قانون هستیم و هرچه قانون بگوید عمل می کنیم.

سبحانی: جز تمکین کار دیگری نمی توان کرد

حسن سبحانی نیز در پاسخ به این سوال که اگر رد صلاحیت شودی چه واکنشی نشان می دهید، گف: مگر در برابر قانون جز تمکین کاری دیگری  هم می توان کرد.

نصیرزاده: عدم احراز صلاحیتم فدای یک تار موی رهبری

خسرو نصیری زاده هم یکی دیگر از کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز در واکنش به رد صلاحیت شدنش توسط شورای نگهبان گفت: من می‌پذیرم و از طرفدارنم در سطح کشور نیز می‌خواهم که این را بپذیرند؛ اگر بخواهم صادقانه بگویم فدای یک تار موی مقام معظم رهبری در مقابل خون شهدا عدم احراز صلاحیت ما چیز ارزشمندی نیست.

احمدزاده کرمانی:با روی گشاده می پذیرم

همچنین احمدزاده کرمانی هم در گاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید برای انتخابات مورد تأیید شورای نگهبان واقع شوید اظهار داشت: این را از آقای جنتی بپرسید. برخی از ویژگی‌های مهم از جمله تابعیت ایرانی بودن و اعتقاد به ولایت فقیه را دارم و می‌دانید کسی که در رسانه ۱۰ سال سابقه کار داشته باشد هم مشمول رجل سیاسی است.

وی عدم تأیید صلاحیت را به معنای عدم احراز صلاحیت دانست و گفت: اگر شورای نگهبان به هر دلیل در مورد من به نتیجه نرسید با روی گشاده می‌پذیرم و از آن متابعت می‌کنم.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: به فرموده مقام معظم رهبری اعضای شورای نگبهان افرادی عادل، بصیر و بی طرف هستند که جزء نتیجه صواب و درست عاید نخواهد شد.

قالیباف: خوشحال می شوم

محمدباقر قالیباف از اعضای ائتلاف برای پیشرفت هم در این خصوص گفت: تابع قانون هستم و اگر رد صلالحیت شوم خوشحال می شوم؛ چراکه بار سنگین مسولیت از شانه هایم برداشته می شود.

نظرات بینندگان