arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

زیباکلام: حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات قطعی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادق زیباکلام یکشنبه شب در نشست با خبرنگاران بوشهری با بیان دلیل فشارهای اصولگرایان به هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اصولگرایان در صورت اینکه هاشمی رفسنجانی بخواهد کاندیدا شود دیگر قدرت مانور برای جلوگیری کردن از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی ندارند و نمی توانند آن را رد صلاحیت کنند ولی خاتمی را به راحتی می توانند رد صلاحت نمایند.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب به نقل از سیراف نیوز؛ وی افزود: اصولگرایان چون که نمی توانند هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کنند مجبورند آمدن او را در صحنه انتخابات بپذیرند ولی سعی می کنند با تخریب هاشمی رفسنجانی مانع استقبال عمومی او شوند و قطعا فشارهایی که به هاشمی می آورند در صورت جدی شدن کاندیداتوری او تخریب کردن آن شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.

اصولگرایان دیگر نمی توانند فضای سال 84 را برای رفسنجانی ایجاد کنند
زیباکلام با بیان اینکه اصولگرایان با جدیت می خواهند مانع پیروزی هاشمی رفسنجانی در انتخابات شوند هیچ تردیدی نیست، عنوان کرد: اصولگرایان دیگر نمی توانند فضای سال 84 را بار دیگر برای رفسنجانی ایجاد کنند، چون که یک سری مشکلاتی هم برای جناح راست به وجود آمده که هنوز به یک اجماع نرسیده اند و دیگری اینکه نمی توانند مانند سال 84 این تصویر را در اجتماع راه بیندازند که هاشمی رفسنجانی اشرافیت گراست و احمدی نژاد سنبل ساده زیستی است.
وی افزود: در انتخابات سال 92 بعید می دانم اصولگرایان مانند سال 84 مردم را جهت رای علیه هاشمی رفسنجانی به صندوق های رای بکشانند و دلیل این که نمی توانند علیه هاشمی کار به خصوصی انجام دهند، عملکرد نامطلوب 8 سال اصولگرایان در تمامی عرصه ها به ویژه اقتصادی و سیاست خارجه می باشد.

اصولگرایان می خواهند فقط احمدی نژاد را مقصر جلوه دهند
این استاد دانشگاه یادآور شد: اصولگرایان در اواخر عمر دولتشان می خواهند فقط احمدی نژاد را مقصر جلوه دهند، ولی مردم فقط احمدی نژاد را مقصر نمی بینند و سایر ارکان قدرت را هم عامل مشکلات موجود کشور می دانند.
وی گفت: از جمله اختلافات جدی که بین اصولگرایان به وجود آمده این است که یک گروه از اصولگرایان با رهبری آیت الله مصباح که خودشان از اصولگرایان جدا کرده اند و جبهه پایداری تشکیل داده اند که هنوز یک دست هم نیست و بخش دیگری هم که اصولگرایان سنتی هستند که ائتلاف 2+1 تشکیل دادند و حتی خود احمدی نژاد هم کلا خودش را از اصولگرایان جدا کرده و به دنبال آوردن مشایی است و به نظر من بعید است که اصولگرایان اختلافات خود را جهت یک دست قرار گرفتن در مقابل هاشمی رفسنجانی کنار بگذارند.

حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات قطعی است
وی افزود: شانس هاشمی رفسنجانی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بالاست و فکر می کنم رفسنجانی حتما کاندید ریاست جمهوری خواهد شد و در صحنه می آید و اصولگرایان حداکثر کاری که می کنند آرایش سیاسی خودشان را تغییر می دهند و از پشت ولایتی کنار می روند و قالیباف را را در برابر هاشمی وارد صحنه انتخابات خواهند کرد.
زیباکلام  در ادامه بیان کرد: قالیباف به عنوان شهردار تهران خوب کار کرده و آخرین سلاح اصولگرایان برای مقابله با هاشمی رفسنجانی می باشد و به همین دلیل آن را وارد میدان انتخابات می کنند.
وی افزود: تعداد زیاد اصولگرایان در صحنه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به خاطر این است که تنور انتخابات را گرم کنند و خود آنان، امسال "پورمحمدی، آل اسحاق، متکی و شریعتمداری و..." می دانند که رای ندارند و بعد در دقیقه 90 یک جور سرمایه گذاری می کنند برای دولت آینده و کناره گیری خواهند کرد.

خیلی از اصولگرایان می خواهند که خاتمی کاندیدا شود
صادق زیباکلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا عارف بیان کرده خبر خوبی از اجماع اصلاح طلبان دارد و آیا شما از اجماع اصلاح طلبان باخبر هستید، اظهار داشت: اجماع اصلاح طلبان و منظور عارف این است که در نهایت همه اصلاح طلبان به حضور هاشمی در انتخابات به توافق خواهند رسید و این فرضیه هم وجود دارد که آقای خاتمی هم تصمیم خواهند گرفت که کاندید شود که بعید می دانم؛ چون که خاتمی اهل مداراست و خیلی از اصولگرایان می خواهند که خاتمی کاندیدا شود تا توسط شورای نگهبان صلاحیت او رد شود ولی خاتمی این نظر را ندارد که بیاید تا صلاحیتش رد شود و بعد انتخابات و اوضاع کشور را به چالش بکشد.
وی در ادامه تصریح کرد: این امکان هم وجود دارد که خاتمی کاندید شود ولی قبل از اعلام صلاحیت ها به نفع هاشمی رفسنجانی کنار برود.

سیاست خارجی اصولگرایان تمام کشورهای خارجی را با ایران دشمن کرد
زیبا کلام در پاسخ به سوال دیگری که دولت احمدی نژاد را چگونه توصیف و ارزیابی می کنید، افزود: احمدی نژاد در بخش کار کردن و مدیریت به نظر من به کشور در بسیاری از عرصه ها خیلی لطمه وارد کرده است و شما می بینید که جایگاه کشور در سال 84 کجا قرار داشت و اکنون کجاست و کشور با سیات خاتمی و هاشمی رفسنجانی توانسته بود با بسیاری از کشورهای خارجی ارتباط مناسبی برقرار کنند ولی سیاست خارجی اصولگرایان به گونه ای بود که تمامی کشورهای خارجی را با ایران دشمن کرد و به جایش احمدی نژاد با کشورهای "بنین، گینه بی سائو ونزوئلا" دوستی و همکاری برقرار کردند و حتی تا الان که با تمام قوا پشت بشار اسد و سوریه قرار گرفته ایم و به آنان کمک می کنیم، بسیار به رابطه ایران با کشورهای عرب و همسایه لطمه وارد نموده است.

احمدی نژاد آدم یک دنده ای است
زیباکلام در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار "سیراف نیوز" اذعان کرد: احمدی نژاد آدم یک دنده ای است و اصلا اهل کار دسته جمعی نمی باشد و در مدیریت می گوید "میگم و شما باید انجام بدهید" و از نقاط مثبت احمدی نژاد می توان از شهامت و جسارتش نام برد ولی او در این 8 سال نقاط منفی بسیاری داشته است
نظرات بینندگان