arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

رضایی: یک شعار ساده دارم،"سلام بر زندگی"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در فرهنگ باید کارهای اجرایی صورت گرفته و سیاست نباید از گلیم خود آنقدر جلو رود که در فرهنگ دخالت کند وقتی ما سیاست را خیلی برجسته کنیم فرهنگ به حاشیه می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی ظهر دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان که در محل سالن دکتر شهریاری دانشکده علوم پایه دانشگاه رازی برگزار شد، در پاسخ به دانشجویان مبنی بر وضعیت اقتصادی کشور و مدت زمان پیش بینی شده برای بازگشت اقتصاد به حالت طبیعی گفت: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مسائل اقتصادی باید آرزوهایش را از برنامه ها جدا کند و آرزوی من کاهش بیکاری و گرانی و همچنین کاهش نرخ ارز در جامعه است.

وی افزود: کسی که در مسند ریاست جمهوری این مسئله را حل کند فردی مسئول خواهد بود و فرد مسئول آرزوها را به عنوان برنامه مطرح نمی کند بلکه برنامه ها را مطرح و بدان عمل خواهد کرد.

رضایی ادامه داد: اقتصاد یک علم و دانش است و بیکاری و ثبات کشور با داشتن یک نسخه موثر از سوی یک فرد اقتصاددان و مشرف به مسائل اقتصادی حل خواهد شد. این مسئله نیازمند یک کار کارشناسی و زیربنایی است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: انجام امور عمرانی از ضروریات کشور است که به آن نیز باید توجه شود اما پیشرفت در امور عمرانی نباید باعث مشکلات دیگری در جامعه شود.

وی در بخش دیگر به ضرورت حضور افراد در مسئولیت های متناسب با توانایی هایشان اشاره کرد و گفت: مشکلاتی چون تورم، گرانی و عدم تاثیرگذاری هدفمندی یارانه در کاهش این مشکلات ناشی از نبود افراد مناسب در حوزه های کاری متناسب با تحصیلات و توانایی هایشان است. در یک کلام در کشور ما آدم ها سرجایشان نیستند و هر کسی در جای دیگری قرار گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهمترین وظیفه دولت این است که هر کسی در سر جایش قرار گیرد تا مشکلاتی چون گرانی افسار گسیخته به وجود نیاید.

وی در بخش دیگر در پاسخ به دانشجویان مبنی بر استفاده برخی از کاندیداهای احتمالی از منابع دولت گفت: تبلیغات از جیب بیت المال کاری غلط است. آیا به دلیل فساد، فقر، بیکاری و ذلت در ظرف 8 سال گذشته نباید مردم با دید آگاه تری انتخاب کنند؟ آیا نباید عده ای از این دولت در آینده مواخذه شوند.

این کاندیدای ریاست جمهوری در بخش دیگر به ائتلاف های ایجاد شده مثل ائتلاف 5 و 3+1 اشاره کرد و گفت: امروز یکی شدن مهمترین مسئله است و خیلی پرداختن به این مسائل مطرح نیست.

وی افزود: پول و قدرت روی سیاست اثر دارد، قانون انتخابات ضعیف است و ما در فرصت کم باید قوانین انتخابات را قوی کنیم.

رضایی ادامه داد: زمان ما برای پرداختن به این قضایا محدود بوده و معلوم نیست که چه اتفاقاتی بیافتد و باید قوانین شفاف شده و به هر کس که صلاحیت اداره دولت را دارد رای داده شود.

وی گفت: بنده قبول دارم که نباید عده ای از امکانات دولت استفاده کنند و قوانینی نیز مبنی بر این مسئله وجود دارد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری  در پاسخ به این که آیا با این دوره نیز ائتلافی بین کاندیداها رخ داده یا نه گفت:  ائتلاف نکرده ام چرا که نگران بودم که از این طریق مسائل به حاشیه رود. امروز روزی است که باید با مردم و ملت ائتلاف کنیم و نتایج آن نیز دیده خواهد شد.

رضایی افزود: کاندیداها نباید عوام فریبی کرده و مسائلی را که نمی توانند به آن عمل کنند مطرح نمایند.

وی ائتلاف با مردم را بهترین پیروزی در انتخابات دانست و گفت: در صورتی که من انتخاب شوم دولت ما اولین دولتی خواهد بود که از مردم بابت تمام مشکلات موجود عذرخواهی کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر درباره روابط خود با سایر احزاب گفت: بنده اصولگرا بوده اما به همه احزاب احترام گذاشته و حقوق آنها را در چارچوب قانون رعایت می کنم.

وی در خصوص نزدیکی فطری اش به هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من با آقای هاشمی در مجمع کنار هم می نشینیم اما این به معنی اتفاق نظر ما نیست بلکه  ما در بسیاری از مسایل با یکدیگر اختلاف نظر داریم.

رضایی در خصوص تفاوت برنامه های خود با سایر احزاب گفت: بنده به دلیل رعایت اخلاق سیاسی تفاوت ها و دیدگاه های خود نسبت به سایر احزاب را جز در انتخابات و یا مواردی که منافع ملی در میان باشد بیان نمی کنم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در خصوص کنار کشیدن خود در دور گذشته انتخابات گفت: در انتخابات قبلی من به نفع هیچ کس کنار نرفتم و نوشتم که تنها به نفع ملت ایران کنار خواهم رفت.

وی در خصوص شعار خود گفت: من یک شعار ساده دارم "سلام بر زندگی" و این یعنی سلام بر اشتغال، آرامش و آنچه که یک زندگی آرام را برای جوانان شکل می دهد.

وی اشتغال، اخلاق و آرامش در جامعه را از موارد مد نظر و برنامه های خود دانست و گفت: برنامه من یک منظومه است که یک نقطه و هدف دارد و آن بهبود زندگی مردم است.

رضایی افزود: 45 هزار تومان اردیبهشت سال گذشته برابر 15 هزار تومان امروز است و در کنار این می توان به افزایش نرخ بیکاری نیز اشاره کرد و همه این ها ناشی از مشکلات اقتصادی و عدم توجه به آن در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد شهرها و دولت ما هم اکنون صاحب ندارد و باید یک شورای ملی اقتصاد تشکیل شود.

رضایی در بخش دیگر به بحث هدفمندی یارانه ها و برنامه یارانه ای تحت عنوان یارانه سبز و همچنین استفاده از یارانه در تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: هدف ما بهره وری از درآمدهای یارانه و تولید و پرداخت سود آن همراه با ایجاد اشتغال خواهد بود.

وی در بخش دیگر به دانشجویان قول داوطلبی کردن خدمت وظیفه اجباری در دانشگاه ها و همچنین تامین اشتغال تا شش ماه پس از فارغ التحصیلی  را داد.

وی گفت: همچنین ما وام دانشجویی را تقویت کرده تا دانشجویانی که با مشکلات مالی برای ادامه تحصیل مواجه اند از تحصیل باز نمانند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری  در پاسخ به دانشجویان مبنی بر کلی گویی برنامه های کاندیداها و قول های آنها و همچنین شفاف سازی پیشرفت فرهنگی در جامعه گفت: چند کار ساده و عملیاتی می تواند تاثیرات شگفت انگیزی را در جامعه داشته باشد و این نیازمند خرج کردن هزینه های بالا نیست بلکه رفتار اخلاقی و ترویج آن از مسئولین به سایر بخش های جامعه می تواند تا حد زیادی رشد فرهنگی و ارتقاء جامعه را به دنبال داشته باشد.

رضایی تصریح کرد از جمله مباحث فرهنگی بحث شهرسازی است. معماری کنونی ایران تولید خشونت کرده و باعث از بین رفتن نظام خانوادگی است.

وی افزود: استفاده از رنگهای مختلف کوچه ها و سایر موارد معماری از جمله عوامل موثر در تربیت است.

 وی گفت: ما هنوز به یک معماری اسلامی ایرانی نرسیده ایم، فرهنگ سازی در کتاب سی دی و سخنرانی نیست.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: ما در دولت آینده مسئله معماری شهری را به عنوا ن ارکان یک فرهنگ مورد بازنگری قرار می دهیم.

رضایی گفت: در فرهنگ باید کارهای اجرایی صورت گرفته و سیاست نباید از گلیم خود آنقدر جلو رود که در فرهنگ دخالت کند وقتی ما سیاست را خیلی برجسته کنیم فرهنگ به حاشیه می رود.

وی پیشرفت و بقای جامعه را نیازمند فرهنگ دانست و گفت: در دولت آینده فرهنگ را به دست فرهنگیان و عوامل اجرایی آن خوهیم داد یعنی فرهنگ ورزش به دست مسئولین ورزشی، فرهنگ دانشگاه را به دست مسئولین دانشگاهی و ... می سپاریم.

رضایی تصریح کرد: در دولت آینده وزارت آموزش و علوم تحقیقات را از سیاستهای دولتی جدا کرده فقط به یک مکان فرهنگی تبدیل می کنیم.

وی در بخش دیگری به بحث و مشکلات کنونی سوریه اشاره و خاطر نشان کرد: یک جریان خطرناک در سوریه در حال شکل گیری است که باید در نطفه خفه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر به دستاوردهای کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون ما تنها بدیهای آنها را گرفته ایم بلکه سیاست ما باید به سمت پایش مسائل غرب پیش رفته و خوبیها را گرفته و بدیها را رعایت کنیم.

وی در بخش دیگر داشتن یک الگوی ایرانی اسلامی را زمینه ساز پیشرفت جامعه برشمرد.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر چگونگی اختیاری کردن خدمت وظیفه توسط دولت گفت: رئیس جمهور، رئیس شورای امنیت ملی نیز هست و از این طریق در این مورد اقدام خواهد شد.

رضایی گفت: در دولت بعدی پرده از چهره گمنام جوانان تحصیل کرده کنار خواهد رفت و دهها خواجه نصیر جهت رفع مشکلات کشور، تحویل داده می شود.

وی در بخش دیگر بررسی اقتصاد اوقات فراغت و تعطیلات و غیره را بر مبنای فکر و برنامه ریزی از اهداف خود برشمرد.

وی گفت: احمدی نژاد در حوزه های عمرانی صاحب نظر بود و این مسئله دلیل فلج راهکارهای اقتصادی وی بود.

رضایی دومین سفر خود به استان کرمانشاه را حضور در محضر دانشجوان دانست و به ظرفیتهای دانشگاه رازی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: باید یک همسان سازی ایجاد شده و دانشگاهی چون رازی با دانشگاههای تهران تفاوتی نداشته باشد.

رضایی در بخش دیگر به بحث فتنه 88 اشاره کرد و گفت: مردم سالاری دینی تنها مشارکت نیست بلکه باید اعتراض نیز جزء مردمسالاری دینی باشد.

وی در بخشی دیگر به بحث مذاکره با آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر مذاکره آمریکا تنها برای مذاکره نباشد همانگونه که رهبر معظم انقلاب در مشهد این مسئله را مطرح کردند مذاکره ای صورت خواهد گرفت در غیر این صورت و در حالتی که امریکا تنها با هدف مذاکره، مذاکره کند اتفاقی نخواهد افتاد.

وی بار دیگر اعتراضات مردمی در سال 88 را یک جریان اجتماعی خواند و گفت 14 میلیون رای دهنده و سه میلیون معترضی که در آن زمان در خیابانها حضور یافتند از مردم بودند و همه اینها متصل به فتنه گرانی که با امریکا تبعیت می کردند نبودند.

وی اعتراضات را اعتراضی صحیح دانست که بر مبنای قانون بوده و گفت: در مسیر انتخابات گذشته دو نوع اعتراض قانونی و خیابانی وجود داشت.

وی افزود: پس از اعتراض کاندیداها شورای نگهبان از بنده، میرحسین موسوی و کروبی دعوت کرد تا در شورا حضور یابیم بنده رفتم ودو تن دیگر حضور نیافتند.

رضایی ادامه داد: پس از گرفتن جواب از سوی شورای نگهبان بنده در مراسم تنفیذ شرکت کردم و حتی با وسیله نقلیه به دنبال آقای هاشمی رفته تا او را به مراسم تنفیذ بیاوریم که موفق به پیداکردنش نشدیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اعتراض قانونی نیز مانند سایر کارها تبعات زیان باری دارد و اعتراضات نیز باید مانند مشارکت قانونمند باشد تا باعث پویایی و نشاط در جامعه شود.
نظرات بینندگان